Volkswagen Tiguan II FL Allspace 1.5 TSI 150 KM
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan to niewielki SUV zaprezentowany po raz pierwszy w 2007 roku. W 2011 model poddano liftingowi (przy czym zmienione wnętrze zaczęto montować od 2010 roku). Nazwa pochodzi od połączenia angielskich słów "tiger" i "leguan" (tygrys i legwan) i sugerować ma oczywiście połączenie siły i zwinności.
Tiguan to pierwszy kompaktowy SUV w historii Volkswagena. Samochód zbudowano na płycie podłogowej Golfa V, Tiguan jest jednak wyraźnie większy od swego klasycznego, kompaktowego brata.
Oferta Tiguanów na polskim rynku wtórnym nie jest duża, dominują auta z dieslami, zdarzają się pojazdy sprowadzane z USA, których jednak lepiej unikać (uboższe wyposażenie, klasyczny automat zamiast DSG). Jak to zwykle bywa, najmniejszych kłopotów można się spodziewać po autach w bazowych wersjach (zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych).
Volkswagen Tiguan II FL Allspace
Druga generacja Volkswagena Tiguan debiutowała na salonie we Frankfurcie jesienią 2015 roku, a do salonów trafiła wiosną roku następnego.
Volkswagen Tiguan II zbudowany został na modułowej płycie podłogowej MQB. Samochód sporo urósł, nadwozia jest o 6 cm dłuższe i o 3,3 cm szersze niż w autach I generacji. Do tego linia dachu przebiega o 3,3 cm niżej niż dotychczas, co oznacza, że auto ma znacznie bardziej dynamiczny wygląd (wysokość to 163 cm, przy czym chodzi o bazowy model z napędem na przednią oś).
Znacznie, bo aż o 7,7 cm, zwiększono rozstaw osi (do 268 cm), dzięki czemu wnętrze jest znacznie bardziej obszerne, szczególnie na tylnej kanapie. Większa długość nadwozia przełożyła się również na większy bagażnik - jego pojemność to 615 litrów, aż o 145 l więcej niż w I generacji. Dodatkowo w razie potrzeby można złożyć tylną kanapę, wówczas otrzymujemy przestrzeń ładunkową o pojemności 1655 litrów.
Co ważne, mimo wyraźnie większych rozmiarów w ryzach udało się utrzymać masę. Producent deklaruje, że jest ona o 50 kg mniejsza niż wcześniej (samochody w porównywalnych wersjach). Niższa masa przekłada się z kolei na lepsze właściwości jezdne i niższe zużycie paliwa.
Standardowe wyposażenie Tiguana jest bogate i obejmuje m.in. system Front Assist z układem automatycznego hamowania (również przed pieszymi) oraz Lane Assist, który zapobiega niekontrolowanemu opuszczeniu pasa ruchu. Całkowicie nowy jest system infotainment.
Silnik
To następsca wielokrotnie nagradzanego, acz uznawanego za usterkowy (dotyczy modeli sprzed 2012 roku) silnika 1,4 l tSI. Konstrukcyjnie 1,5 l TSI coraz bardziej upodabnia się do silnika wysokoprężnego. To pierwszy na świecie, produkowany na masową skalę, motor benzynowy z turbosprężarką o zmiennej geometrii. Dzięki niej i zmodyfikowanemu układowi chłodzenia powietrza doładowującego maksymalny moment obrotowy – 200 Nm - rozwijany jest już przy 1300 obr./min. Wartość ta utrzymywana jest aż do 4500 obr./min, co pozwala oczekiwać świetnej elastyczności i reakcji na gaz.
Podobnie, jak w Dieslach, w silniku 1,5 l TSI (oznaczenie producenta EA211 TSI evo) zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa systemu Common Rail. Czwarte już wcielenie układu bezpośredniego wtrysku osiąga bardzo wysokie ciśnienie - 350 barów - co pozwala na skrócenie czasów wtrysków i samych dawek paliwa (niższa emisja spalin).
Tuleje cylindrowe wykończono w technice APS (atmospheric plasma spray). Polega ona na plazmowym nanoszeniu specjalnej powłoki optymalizującej tarcie (powierzchnia lepiej współpracuje ze środkami smarnymi tworząc specjalne „kieszonki” poprawiające przyczepność filmu olejowego). To z kolei sprawia, że tuleje mają wyższą odporność na korozję i zdecydowanie większą trwałość. Takie rozwiązanie sprawiać ma, że silniki świetnie współpracować będą z hybrydowymi układami napędowymi, w których jednostki benzynowe bardzo rzadko pracują w optymalnych temperaturach.
Po stronie nowości zastosowanych w EA211 TSI evo zaliczyć też można sterowany hydraulicznie system zmiennych faz rozrządu czy – kontrolowane elektronicznie - pompy oleju i cieczy chłodzącej. Standardem jest system dezaktywacji cylindrów ACT.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2021-11-13