Volvo obchodzi 25 rocznicę wejścia na rynek modelu 850. Samochód, który zaprezentowano 11 czerwca 1991 roku był prawdziwym kamieniem milowym szwedzkiej firmy. 850-tka otrzymała przedni napęd i ułożony poprzecznie, pięciocylindrowy silnik rzędowy.
Volvo 850
Volvo 850 nie tylko spotkało się z ciepłym przyjęciem przez klientów, ale odnosiło duże sukcesy w sportach samochodowych, było również pierwszym Volvo z napędem wszystkich kół.
W momencie debiutu Volvo 850 wzbudziło sensację. Poza przednim napędem i nowym silnikiem samochód otrzymał opracowane przez Volvo tylne zawieszenie Delta-link, system ochrony przed uderzeniami bocznymi (SIPS) i pasy bezwładnościowe. Przypomnijmy, że mówimy o 1991 roku...
Volvo 850
Stylistycznie samochód nawiązywał do Volvo serii 700, ale technologicznie był całkowicie nową konstrukcją.
Pierwszą wersją było Volvo 850 GLT, model był napędzany silnikiem wolnossącym o mocy 170 KM.
W lutym 1993 roku zaprezentowano samochód, który szczególnie przypadł do gustu nabywcom, czyli 850 kombi. W wersji tej postawiono na walory praktycznie - samochód miał dysponować jak największą przestrzenią bagażową, stąd wynikała stylizacja tylnej części nadwozia. Styliści mogli sobie pozwolić tylko na jedną fanaberię - tylne światła zabudowana w słupkach D aż po dach.
Volvo 850 R
Volvo 850, o którym żartobliwie mówi się, że zostało zaprojektowano jedynie przy użyciu linijki i ekierki, zostało uhonorowane przez Włochów nagrodą "Najpiękniejszego samochodu kombi". A kto, jak kto, ale Włosi na stylizacji aut znają się, jak mało kto.
W kolejnych latach Szwedzi poszerzali ofertę silnikową. W 1994 roku na salonie genewskim zadebiutowało Volvo 850 T5 R. Model ten napędzany był silnikiem 2.3 turbo o mocy 240 KM i momencie 330 Nm, wyróżniał się kwadratową końcówką układu wydechowego, 17-calowymi kołami oraz pakietem ospojlerowania.
Volvo 850 T5 R
Volvo 850 T5 R miało być wyprodukowany wyłącznie w kolorze żółtym, w limitowanej edycji 2500 egzemplarzy. Ponieważ jednak auta wyprzedano już w kilka tygodni, powstały kolejne serie po 2500 sztuk, w kolorze czarnym i ciemnozielonym.
W 1994 roku Volvo 850 trafiło na tor wyścigowy. Dwa samochody wzięły udział w serii BTCC (British Touring Car Championship), czyli najbardziej prestiżowym cyklu wyścigów samochodów turystycznych. Rok później zmieniono regulamin, przez co kombi w wyścigach stały się nielegalne i Volvo do rywalizacji wystawiło 850 sedan. Jeden z kierowców zajął na koniec sezonu trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej.
Volvo 850 BTCC
W 1995 roku Szwedzi wykonali kolejny krok, by Volvo 850 nie bezpodstawnie było nazywane najbezpieczniejszym samochodem świata i wprowadzili do wyposażenia seryjnego - jako pierwsi na świecie - poduszki boczne.
W 1996 roku debiutowało Volvo 850 AWD, pierwszy w historii marki model z napędem wszystkich kół. Napęd był realizowany za pomocą sprzęgła wiskotycznego, automatycznie dystrybuującego moment obrotowy między osiami. Ponadto system antypoślizgowy TRACS potrafił przenieść moment na koła osi przedniej, gdy ślizgać zaczynały się koła tylne.
Volvo 850 - rzędowy silnik pięciocylindrowy
Samochód ten napędzany był silnikiem 2.5 turbo LPT (z lekkim doładowaniem) o mocy 193 KM i stanowił zapowiedź przyszłych modeli z serii XC.
Produkcja Volvo 850 zakończyła się w 1996 roku. Nie były jednak koniec historii tego modelu. Poddane głębokiej modernizacji auto wróciło na rynek w 1997 roku jako S70 i V70 i przetrwało w produkcji do 2000 roku! W sumie wyprodukowano 1 360 522 egzemplarzy Volvo 850/S70/V70. Dla marki Volvo, która wytwarzała wówczas około 400 000 aut rocznie, był to ogromny sukces.