W lipcu Polestar stał się oficjalnie częścią Volvo. Z tej okazji przyjrzyjmy się historii współpracy obu firm, które razem tworzyły naprawdę niezwykłe pojazdy.
Wyścigowe Volvo 850
Współpraca Volvo z Polestarem rozpoczęła się w 1996 r., gdy obie firmy rozpoczęły wspólny program samochodów wyczynowych przygotowywanych do rozmaitych serii wyścigowych. Niemal 20 lat temu, firma założona przez szwedzkiego kierowcę wyścigowego Jana „Flasha” Nilssona skupiała się wokół serii STCC, czyli szwedzkiego cyklu wyścigów samochodów turystycznych oraz Volvo 850 Super Touring modyfikowanego do tych zawodów.
Co ciekawe, jeszcze nie pod marką Polestar, lecz jako Flash Engineering (nazwa pochodząca od pseudonimu Nilssona) już w pierwszym roku funkcjonowania zgarnęła tytuł mistrzowski w szwedzkiej serii. Sukces ten udało się powtórzyć w kolejnym roku, pomimo silnej konkurencji ze strony marek niemieckich.
W późniejszych latach firma skupiała się na modyfikowaniu Volvo S40, S60 oraz C30 do zawodów wyścigowych ze znakomitymi efektami – odnosząc liczne sukcesy na arenie międzynarodowej. W 2001 r. do firmy dołączył Christian Dahl, który początkowo pełnił rolę głównego inżyniera wyścigowego, zaś 3 lata później odkupił udziały od Jana Nilssona i rok później przejął firmę. Wraz z przejęciem zmieniła się nazwa – Flash Engineering zastąpiła marka Polestar, nawiązująca do gwiazdy polarnej oraz pierwszego miejsca startowego w wyścigach (pole position).
Volvo C30 Polestar
W późniejszych latach współpraca z Volvo zacieśniała się coraz bardziej. Siedziba firmy została przeniesiona do Goeteborga, w pobliże centrali Volvo Car Corporation. Owocem ścisłej współpracy był pierwszy opracowany całkowicie od podstaw do wyścigów model C30, za kierownicą którego Robert Dahlgren i Tommy Rustad osiągnęli rekordowy, do tej pory niepobity wynik – pole position we wszystkich zawodach cyklu STCC w 2009 r., zgarniając jednocześnie indywidualny oraz zespołowy tytuł mistrzowski.
Na bazie tego modelu w 2010 r. powstał drogowy prototyp Volvo C30 Polestar Concept. Samochód zbudowano, aby uczcić historyczne pasmo zwycięstw w STCC. Auto przebudowano od podstaw – za moc odpowiadał silnik Volvo T5 o pojemności 2,5l, który po przeróbkach Polestara i zamontowaniu potężnej turbiny KKK K26 generował 451 KM mocy oraz 510 Nm momentu obrotowego, co pozwalało na sprint do 100 km/h w 4,2 s oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej przekraczającej 290 km/h.
Elementy aerodynamiczne auta opracowano w tunelu powietrznym Volvo. Za przeniesienie napędu odpowiadał napęd BorgWarner 4. generacji, który w połączeniu z mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu firmy Quaife oraz sześciobiegową manualna skrzynią biegów zapewniał niespotykany poziom dynamiki. Również wyczynowe zawieszenie stałego partnera wyścigowego firmy Polestar – szwedzkiego Öhlinsa w zestawie z potężnymi 6-cio tłoczkowymi hamulcami Brembo nie pozostawiały wątpliwości – to prawdziwa wyścigówka na ulice.
Volvo Polestar
Na jej podstawie rozpoczęto prace nad kolejnym modelem – S60 Polestar. W 2011r. po raz pierwszy zaproponowano oficjalny program optymalizujący działanie silnika oraz podnoszący moc silnika T6 do 329 KM.
Rok później S60 oficjalnego zespołu wyścigowego Volvo pobiło kolejne rekordy – zespół, w skład którego weszli: Tommy Rustad, Robert Dahlgren, Fredrik Ekblom oraz Thed Björk dowieźli potrójne zwycięstwo w serii TTA – Racing Elite League w Szwecji, zwyciężając jednocześnie w klasyfikacji zespołowej, producenckiej oraz indywidualnej (mistrzem został Fredrik Ekblom).
We wrześniu tego samego roku świat ujrzał kolejny model koncepcyjny celebrujący to wspaniałe zwycięstwo – 508-konny S60 Polestar Concept.
Był to drugi samochód drogowy stworzony od podstaw przez Polestara. Tym razem zdecydowano się zachować więcej komfortu właściwego cywilnym autom Volvo, łącząc go z wyścigową dynamiką. Samochód zbudowano wokół sześciocylindrowego silnika T6 o kodzie B6304T4, który legitymował się mocą 508 KM oraz 575 Nm momentu obrotowego.
Volvo S60 Polestar
Seryjny silnik poddano przeróbkom, wymieniona została m.in. turbina na większą Garret 3171 oraz układ wydechowy Ferrita o średnicy 3.5”. Napęd BorgWarner czwartej generacji uzupełniono szperą na tylnej osi E-LSD oraz manualną skrzynią M66C o sześciu przełożeniach.
Podobnie jak w przypadku pierwszego koncepcyjnego modelu na bazie C30 auto gruntowanie przebadano w tunelu aerodynamicznym Volvo. Zastosowano także regulowane zawieszenie Öhlins oraz imponujący skutecznością układ hamulcowy oparty o sześciotłoczkowe zaciski Brembo, oraz wentylowane tarcze o średnicy 380 mm na przodzie) chłodzone specjalnie zaprojektowanymi wlotami powietrza) oraz 302 mm na tyle auta.
Dla wygody kierowcy obniżono także centralną konsolę oraz obszyto wnętrze Alcantarą. Środek uzupełniły zaprojektowane przez Polestar fotele kubełkowe. Tak przygotowane auto osiągało „setkę” w 3.9 sek, zaś jego maksymalna prędkość przekraczała 300 km/h.
Volvo S60 Polestar
Kolejnym kamieniem milowym dla firmy Polestar był rok 2014, kiedy to w szwedzkiej fabryce Torslanda wyprodukowano 750 sztuk produkcyjnych modeli S60 oraz V60 Polestar oferowanych w sprzedaży detalicznej na ośmiu rynkach. W ten sposób Polestar stał się pierwszym niezależnym kooperantem biorącym aktywny udział w procesie produkcji seryjnego modelu.
Powodem do radości dla fanów Volvo były kolejne zwycięstwa w cyklu STCC, gdzie Szwedzi znów zgarnęli całą pulę. 2014 r. był także rokiem debiutu marki w australijskiej serii wyścigów V8 Supercars. Specjalnie przygotowany silnik V8 do zmodyfikowanego S60 okazał się być jednym z najlepszych w serii, generując 650 KM, co przełożyło się na 5. miejsce w klasyfikacji generalnej debiutanckiego roku zawodów.
Pierwszym modelem oferowanym w otwartej sprzedaży w Europie jest obecne S60 oraz V60 Polestar. To samochód będący wynikiem wieloletniego procesu rozwoju bazującego na doświadczeniach marki w motorsporcie. Pojazd posiad posiada trzylitrowy silnik generujący 350 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu przyśpiesza do 100 km/h w mniej niż 5 s.
Volvo S60 Polestar
Zastosowano nową turbosprężarkę typu twin scroll firmy Borg –Warner, przeprojektowano intercooler oraz układ wydechowy, który teraz posiada 2.5” calowy przekrój, z wyjątkiem o cal szerszego odcinka końcowego. Za specjalnie zaprojektowanymi dla tego modelu felgami o rozmiarze 20×8” wprawne oko ujrzy 6-tłoczkowe zaciski Brembo oraz tarcze o średnicy 371 mm na przedniej osi. Zawieszenie to oczywiście szwedzki Öhlins, który wspierają spręzyny o 80% sztywniejsze w stosunku do wersji R-Design.
Auta dostępne są w czterech wersjach kolorystycznych: czarnej, białej, srebrnej oraz charakterystycznej dla Polestara jasnoniebieskiej Rebel Blue. Model ten nie jest oferowany w sprzedaży na rynku polskim, jednak już w przyszłym roku planowane jest wprowadzenie do sprzedaży jego następcy, wyposażonego w dwulitrowy silnik z rodziny Drive-E oferujący identyczne osiągi oraz moc znamionową.
W ciągłej sprzedaży znajdują się natomiast pakiety optymalizacji osiągów Polestar. Do optymalizacji silników serii Drive-E, najnowszego i najbardziej zaawansowanego w historii układu napędowego firmy Volvo inżynierowie Polestar zastosowali tę samą koncepcję rozwoju, co podczas rozwoju samochodów wyścigowych.
Volvo V60 Polestar
Pakiet optymalizacji Polestar poprawia m.in. reakcje przepustnicy, szybkość zmiany biegów automatycznej skrzyni, reakcję na zdjęcie nogi z przepustnicy, utrzymywanie biegu podczas pokonywania zakrętów, czy same osiągi silnika. Wszystkie optymalizacje silników Drive-E są opracowywane w taki sposób, aby zapewniały lepsze osiągi w średnim zakresie obrotów silnika, w którym kierowca maksymalnie je wykorzystuje podczas dynamicznej jazdy, na przykład podczas wyprzedzania lub wjeżdżania na zatłoczoną autostradę.
Wyższe osiągi w średnim zakresie obrotów w połączeniu z lepsza reakcją skrzyni biegów i przepustnicy sprawiają, że samochód jest bardziej dynamiczny i szybciej reaguje na zmiany podczas jazdy. Co ważne taka optymalizacja nie ma wpływu na fabryczną gwarancję auta.