Volvo XC60 I FL 2.0 D4 163 KM
Volvo XC60
Volvo XC60 pojawiło się na rynku pod koniec 2008 roku. Samochód to odpowiedź marki na niewielkie auta premium z napędem 4x4 zaliczane do segmentu SUV. XC60 konkurować ma m.in. z BMW X3 czy Audi Q5.
Samochód szybko podbił serca i portfele kupujących, stając się bestsellerem marki. Klienci docenili ciekawą stylizację, bezpieczeństwo, kompaktowe nadwozie i podniesione zawieszenie.
W efekcie I generacja Volvo XC60 była najlepiej sprzedającym się modelem szwedzkiej marki. W latach 2008-2017 wyprodukowano niemal milion tych aut. Był to najlepiej sprzedający się SUV średniej wielkości w Europie oraz najchętniej kupowany model segmentu premium w Polsce.
W 2017 roku na salonie genewskim debiutowała druga generacja Volvo XC60.
Volvo XC60 I FL
Volvo XC60 to dla szwedzkiej firmy niezwykle ważny model. I generacja tego kompaktowego crossovera debiutowała w 2008 roku i stała się najlepiej sprzedającym się modelem w historii Volvo.
W efekcie samochód przetrwał w produkcji aż do 2017 roku, gdy zaprezentowano II generację. Przez te 9 lat do kierowców na całym świecie trafiło ponad milion egzemplarzy Volvo XC60 pierwszej generacji..
XC60 to jeden z ostatnich pojazdów, w których wykorzystano technologie Forda - m.in. za bazę do budowy tego modelu posłużyła pochodząca od Forda płyta podłogowa EUCD (platformę tę wykorzystywały również m.in. Volvo S60/V60 i Ford Mondeo).
Volvo słynie z produkowania samochodów bezpiecznych i nie inaczej jest w przypadku XC60. Samochód zdobył oczywiście pięć gwiazdek w testach Euro NCAP, właśnie w tym modelu debiutował system City Safety, który potrafił samoczynnie uruchomić hamulce podczas jazdy w korku (z prędkością do 30 km/h), znacząco redukując ryzyko kolizji.
Volvo XC60 było oferowane z napędem wszystkich kół, ale także wyłącznie z napędem przedniej osi. Napęd wszystkich kół pochodził od... Land Rovera Freelander (ta brytyjska marka wówczas również należała do Forda).
Gama jednostek napędowych była szeroka, obejmowała silniki wysokoprężne o mocach od 163 do 205 KM (moc poszczególnych latach się zmieniała) oraz benzynowe, często z doładowaniem, również sześciocylindrowe. Klienci bardzo chętnie wybierali automatyczne skrzynie biegów, trwałość tego elementu okazała się bardzo dobra, znacznie lepsza niż w samochodach Volvo pochodzących z końcówki ubiegłego wieku czy początku lat dwutysięcznych.
Volvo uniknęło również wpadek jeśli chodzi o jakość samych silników. Jeśli tylko były regularnie serwisowane, na czas wymieniany był olej i rozrząd, jednostki napędowe nie powinny dostarczać przykrych niespodzianek.
Diesle zachęcają naprawdę niskim zużyciem paliwa, ale w samochodach z dużymi przebiegami trzeba się liczyć z postępującym eksploatacyjnym zużyciem osprzętu (turbosprężarki czy wtryskiwaczy).
Wysoki poziom bezawaryjności dotyczy XC60 jako całości. Mimo, że auto znajduje się na rynku od lat, trudno wskazywać typowe usterki. No może, zapychające się filtry cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych, do którego dochodzi w samochodach eksploatowanych głównie w miastach. Jednak ten problem był najbardziej dotkliwy w samochodach z początku produkcji, później producent sprawę rozwiązał.
Dokuczać mogą natomiast drobiazgi: miękki, podatny na zarysowania lakier (ale problemów z rdzą nie ma!), słabnące siłowniki tylnej klapy czy w starszych samochodach - trzeszczące na dziurach wnętrze.
Zdecydowana większość egzemplarzy wyjeżdżała z salonów z bogatym wyposażeniem, np. we wszystkich samochodach znajdziemy automatyczną, dwustrefową klimatyzację, a w zależności od wersji nie brak np. szeregu elektronicznych systemów wspomagania kierowcy.
Oferta Volvo XC60 na rynku wtórnym jest obszerna. Nie brak samochodów sprowadzanych, które trzeba dokładnie sprawdzić nie tylko pod kątem napraw powypadkowych, ale również stanu technicznego.
Samochody z polskich salonów również są dostępne, ale z reguły są droższe. Jeśli jednak auto ma udokumentowaną historię serwisową, warto wybrać taką ofertę - serwisowanie Volvo nie należy do tanich, zarówno ze względu na roboczogodzinę w autoryzowanym serwisie, jak również - ceny części zamiennych.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2017-03-29