Po dieslowym skandalu i zmianie kursu przez cały koncern Volkswagena, również Audi kontynuuje ofensywę elektromobilności. Do pokazanych już wcześniej hybrydowych wersji modeli A6, A7, A8, Q5 i Q7 dołącza A3 Sportback w wersji 40 TFSI e.
Audi A3 40 TFSI e
Audi A3 40 TFSI e napędzane jest tym samym układem napędowych co Golf eHybrid. Rolę silnika spalinowego pełni jednostka 1.4 TFSI. Ten czterocylindrowy, benzynowy motor dostarcza 110 kW (150 KM) mocy i rozwija ponad 250 Nm momentu obrotowego dostępnego w przedziale od 1550 do 3500 obr./min. Natomiast napęd elektryczny zasilany jest stale wzbudzonym, synchronicznym silnikiem elektrycznym o zwiększonej w porównaniu z A3 poprzedniej generacji gęstości uzwojenia. Wytwarza on 80 kW mocy i 330 Nm momentu obrotowego. Podobnie jak miało to miejsce w modelu poprzednim, silnik elektryczny zintegrowany jest z obudową sześciobiegowej, automatycznej skrzyni biegów S tronic. Jest jednak lżejszy i mniejszy.
1.4 TFSI i silnik elektryczny razem dostarczają mocy systemowej 150 kW (204 KM). Gdy wspólnie pracują na najwyższej mocy, systemowy moment obrotowy sięga poziomu 350 Nm. Audi A3 40 TFSI e rozpędza się do 100 km/h w 7,6 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 227 km/h. Sześciobiegowa, dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic przenosi łączny, systemowy moment obrotowy na koła przedniej osi. Skrzynia wyposażona jest w elektryczną pompę oleju zapewniającą zmianę biegów i zaopatrzenie w olej nawet wtedy, gdy silnik TFSI jest czasowo wyłączony.
Audi A3 40 TFSI e
Litowo-jonowy akumulator umieszczony jest pod podłogą A3 Sportback 40 TFSI e, w okolicach tylnej kanapy. Jego 96 pryzmatycznych ogniw może zmagazynować 13,0 kWh energii, prawie o 48 procent więcej niż akumulator poprzednika. Nie wprowadzono przy tym żadnych zmian w konstrukcji tej wysokonapięciowej baterii. Większa pojemność wynika z udoskonalonych rozwiązań chemicznych wewnątrz ogniw.
Zarządzanie napędem zostało tak zaprojektowane, by wydajność była jak najwyższa. Samochód zawsze rusza w trybie elektrycznym (aż do temperatury -28°C). Kierowcy mogą nadać napędowi elektrycznemu priorytet, wciskając przycisk EV. W tym trybie samochód pokonać może do 67 km (wg WLTP). To ok. 20 km więcej niż mógł pokonać poprzednik. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym to 140 km/h. Przy niskich prędkościach emitowany jest wymagany ustawowo e-dźwięk, znany jako Acoustic Vehicle Alert System.
Audi A3 40 TFSI e
Gdy A3 PHEV porusza się w trybie hybrydowym, oba systemy napędowe współpracują. W systemie operacyjnym MMI wybrać wtedy można jeden z dwóch trybów: „Battery hold” lub „Battery charge”. W trybie „hold” ładowanie akumulatora jest utrzymywane na stałym, aktualnym poziomie. W trybie „charge” do akumulatora przesyłana jest możliwie największa ilość energii elektrycznej.
By wpłynąć na charakter napędu, jak również innych systemów, takich jak wspomaganie kierownicy i skrzynia S tronic, kierowcy mogą korzystać ze standardowego systemu Audi drive select i wybierać w nim tryby: comfort, auto, dynamic lub individual.
Standardowo Audi A3 40 TFSI e wyposażane jest w kabel do ładowania z gniazdka 230 V, wówczas ładuje się z maksymalną mocą 2,9 kW. Pełne naładowanie całkowicie pustego akumulatora trwa nieco ponad cztery godziny. W ogólnodostępnych stacjach ładowania samochód ładuje się za pomocą tzw. kabla mode 3.
Audi A3 40 TFSI e
Podobnie jak wszystkie modele linii modelowej A3, ta kompaktowa hybryda typu plug-in wyposażona została w modułową platformę infotainment trzeciej generacji MIB 3. Jej moc obliczeniowa jest dziesięć razy wyższa niż platformy montowanej w modelu poprzednim. Przetwarza ona wszystkie zadania systemów connectivity z szybkością przesyłu danych LTE Advanced i ma zintegrowany punkt dostępu do internetu – Wi-Fi hotspot. System MMI navigation plus oferuje elastyczne i inteligentne prowadzenie przez nawigację, wykorzystując przy tym zdjęcia satelitarne pozyskiwane z Google Earth, przewidywania rozwoju sytuacji na drogach oraz trójwymiarowe modele większości europejskich miast.
Pakiet wyposażenia standardowego jest bogaty. Oprócz elementów wymienionych już powyżej, w jego skład wchodzą również diodowe reflektory przednie, skórzana kierownica wielofunkcyjna oraz dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja. Wyświetlacz danych na szybie head-up display, sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami oraz panoramiczny szklany dach, dostępne są na życzenie. Systemy wsparcia kierowcy Audi pre sense front, ostrzeżenie o zjeżdżaniu z pasa ruchu, czy asystent skrętu, również znajdują się w standardowym wyposażeniu tego modelu. Wśród systemów opcjonalnych kluczową rolę odgrywa adaptacyjny asystent jazdy wspomagający kierowcę w wielu sytuacjach, np. podczas prowadzenia, przyspieszania czy hamowania.
Audi A3 Sportback 40 TFSI e na polskim rynku pojawi się pod koniec roku 2020. Ceny nie są jeszcze znane.