Audi A3 ma już 20 lat. Samochód debiutował na salonie we Frankfurcie w 1996 roku. Dzisiaj ten model jest (w zależności od rynku) oferowany w czterech wersjach nadwozia i z czterema różnymi rodzajami napędu.
Audi A3
Pierwsza generacja Audi A3 była zupełnie nowy modelem. Samochód zbudowano na tej samej płycie podłogowej, co pokazanego rok później (w 1997 roku) Golfa IV. Początkowo Audi A3 było oferowane wyłącznie jako trzydrzwiowy hatchback w trzech wariantach wyposażenia i z czterema różnymi silnikami - benzynowymi i wysokoprężnymi.
We wrześniu roku 1998 pojawiła się wersja ze stałym napędem na wszystkie koła quattro. Był to pierwszy przypadek zastosowania tego typu napędu w samochodzie kompaktowym. W marcu roku 1999, rodzina A3 powiększyła się o wariant pięciodrzwiowy.
Audi A3
Wiosną tego samego roku, poczyniono kolejny krok w rozwoju A3, prezentując jego sportową wersję - Audi S3. Rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra, z turbosprężarką i pięcioma zaworami na cylinder, generował moc 210 KM.
W 2003 roku pojawiła się druga generacja Audi A3. Podzieloną na dwie części osłonę chłodnicy tego modelu przy okazji liftingu w 2005 roku zastąpiono pojedynczą osłoną chłodnicy Singleframe, która stała jednym z najbardziej charakterystycznych elementów samochodów z Ingolstadt.
W 2008 roku zadebiutowało Audi A3 Cabriolet z klasycznym dachem tkaninowym, stając się tym samym pierwszym wariantem tego modelu z otwartą karoserią.
Audi A3
Trzecia, aktualnie produkowana generacja Audi A3, po raz pierwszy dostępna jest także jako sedan. Audi A3 Limousine, podobnie jak pozostałe wersje nadwoziowe, miało premierę w 2012 roku na salonie w Genewie. W 2016, cała seria A3 została technicznie odmłodzona.
Audi RS 3 Sportback to wersja stojąca na szczycie gamy. Pierwsze wcielenie RS 3 pojawiło się na drogach w roku 2011. Samochód wyposażony był wtedy w silnik o mocy 340 KM. Kolejna generacja tej sportowej wersji z jednostką napędową o mocy 367 KM, wyjechała na drogi w roku 2015.
Na tegorocznej wystawie w Paryżu pojawiło się Audi RS 3 Limousine – pierwsze kompaktowe Audi RS w wersji sedan. Napędza je motor 2.5 TFSI o mocy 400 KM – najmocniejszy na świecie seryjnie produkowany silnik pięciocylindrowy.
Audi A3
Pierwsza i druga generacja Audi A3 wyposażone były w analogowy obrotomierz i analogowy prędkościomierz. Najnowsze wcielenie A3, na życzenie może być wyposażone w kokpit cyfrowy - Audi Virtual Cockpit. Mając na pokładzie takie rozwiązanie, wszystkie najważniejsze, związane z jazdą informacje, obserwować można na wysokiej rozdzielczości ekranie TFT o przekątnej 12,3 cala.
Audi A3 drugiej generacji było pierwszym samochodem produkcji seryjnej wyposażonym w elektrohydrauliczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG. Dziś, automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia S tronic ma ugruntowaną pozycję i jest dostępna prawie we wszystkich rodzinach modelowych Audi.
Audi A3
Na przykładzie Audi A3, prześledzić można rozwój technik oświetlenia na przestrzeni ostatnich 20 lat. Pierwsze Audi A3 miało reflektory halogenowe. Dzisiaj, standardowo wyposażane jest w reflektory ksenonowe. Na życzenie, nie oślepiając przy tym innych uczestników ruchu drogowego, światłem łudząco podobnym do światła dziennego, drogę oświetlić mogą reflektory diodowe Matrix.
Duża ilość systemów wsparcia kierowcy w modelu A3 to wzorcowy przykład szybkiego rozwoju systemów elektrycznych i elektronicznych Audi. Najnowsza generacja tego modelu oferuje różne systemy, np. aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist i system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front z funkcją ochrony pieszych.
Audi A3
Przełomowym rozwiązaniem, jest montowany w najnowszym A3 opcjonalny asystent jazdy w korkach. System ten utrzymuje samochód w stałej odległości od jadącego przed nim pojazdu. Gdy zestawi się asystenta jazdy w korkach z automatyczną skrzynią biegów S tronic, to jego Audi A3 po krótkim przystanku spowodowanym zatrzymaniem korka, automatycznie ponownie rozpocznie jazdę. W powolnym ruchu z prędkością do 65 km/h, asystent jazdy w korku może na krótko przejąć też funkcję kierowania samochodem, o ile jednak poruszamy się po autostradach lub innych drogach wysokiej jakości. To ważny krok w kierunku autonomicznej jazdy.
Audi A3, A3 Sportback, A3 Sportback e-tron i A3 Sportback g-tron, produkowane są w zakładach w Ingolstadt. W 2001 koncern przeniósł częściowo produkcję Audi A3 do fabryki w wegierskim Győr. Z taśmy produkcyjnej zjeżdżają tam modele Audi A3 Limousine i A3 Cabriolet. W zakładach w chińskim Foshan, Audi produkuje modele Audi A3 Sportback i A3 Limousine przeznaczone na chiński rynek.
Od rozpoczęcia produkcji dwadzieścia lat temu, powstały ponad cztery miliony egzemplarzy Audi A3.