Po trzech latach rynkowej obecności, obecna generacja Audi A3 doczekała się właśnie kuracji odmładzającej. Zmiany zewnętrzne nie są może imponujące, ale nowości znajdziemy m.in. pod maską.
Audi A3 hatchback
Zmodernizowane modele poznamy po nowej osłonie chłodnicy i reflektorach. Styliści postawili na ostrzejsze kształty, które podkreślać mają dynamikę modelu. Na listę wyposażenia opcjonalnego, po raz pierwszy w tym segmencie, trafiły reflektory Matrix LED (standardowo są ksenonowe). Auto oferowane będzie na aluminiowych obręczach w rozmiarze 16 cali (w opcji nawet 19 cali!). Klienci będą też mieli do wyboru pięć nowych kolorów karoserii – w sumie będzie ich teraz dwanaście.
Nowością w Audi A3 są modułowo zaprojektowane linie wyposażenia. Dają one klientom jeszcze więcej możliwości wyboru i po raz pierwszy mają bezpośredni wpływ na wyposażenie wnętrza. Obok modeli bazowych, w przyszłości dostępna będzie linia sport line z opcjonalnym pakietem sportowym S line.
Audi A3 hatchback
Nowością w tym segmencie jest również asystent jazdy w korkach, współpracujący z Audi adaptive cruise control (ACC) z funkcją Stop&Go. Opcjonalny system utrzymuje auto w odstępie od jadącego przed nim pojazdu, a w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic, po całkowitym, krótkim zatrzymaniu samochodu sprawia, że ten ponownie rusza. Podczas poruszania się po drogach dobrej jakości, w spowolnionym ruchu gdzie prędkość nie przekracza 65 km/h, asystent jazdy w korku może również na krótko przejąć kontrolę nad prowadzeniem samochodu. Kolejną nowością w odmłodzonej rodzinie A3 jest dostępny opcjonalnie system Emergency Assist. Może on wyhamować pojazd aż do bezpiecznego zatrzymania, jeżeli rozpozna, że mimo ostrzeżeń kierowca nie podejmuje żadnych czynności. Nowy asystent ruchu poprzecznego z tyłu ostrzega kierowcę przed pojazdami i obiektami przecinającym jego tor jazdy, na przykład kiedy nasze A3 wyjeżdża powoli z poprzecznego miejsca parkingowego.
Audi A3 hatchback
Gama silników modelu Audi A3 obejmuje cztery jednostki: dwie benzynowe i dwie wysokoprężne. Zakres ich mocy sięga od 81 kW (110 KM) do 110 kW (150 KM). Wszystkie spełniają normę EU6.
Po raz pierwszy w serii A3, Audi oferuje teraz jednostkę trzycylindrową: 1.0 TFSI. Kompaktowy motor generuje moc 85 kW (115 KM) i moment obrotowy 200 Nm, w zakresie od 2000 do 3500 obr./min. Nowy silnik benzynowy jest przy tym bardzo wydajny, bez utraty przyjemności z jazdy.
Jednostkę 1.4 TFSI COD ultra wyposażono w wydajnościowe rozwiązanie techniczne: cylinder on demand. Technika ta oznacza możliwość odłączenia dwóch cylindrów, jeżeli podczas jazdy nie jest wymagana zwiększona moc. Silnik o pojemności 1395 cm3 generuje moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 250 Nm.
Audi A3 sportback
Czterocylindrowa jednostka TDI o pojemności 1968 cm3, w nowym A3 oferowana jest jako silnik o mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowy 340 Nm w przedziale od 1750 do 3000 obr./min.
1.6 TDI o mocy 81 kW (110 KM) to z kolei zupełnie nowy motor wysokoprężny. Dostępny jest w połączeniu z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów lub z dwusprzęgłową, siedmiobiegową, automatyczną skrzynią S tronic.
Audi A3 sedan
W nowym Audi A3, moc przekazywana jest standardowo na koła przedniej osi. Stały napęd na cztery koła quattro przewidziano opcjonalnie dla silnika 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM).
Zmiany dotknęły również topowe Audi S3. Silnik 2.0 TFSI generuje moc 228 kW (310 KM) i w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic, w szerokim zakresie od 2000 do 5400 obr./min, wytwarza maksymalny moment obrotowy 400 Nm.
Nowe Audi A3 trafi do sprzedaży na początku maja, pierwsze dostawy do klientów będą miały miejsce latem. Polskie ceny nowego modelu pozostają tajemnicą.