Nazewnictwo modeli Audi to prawdziwa telenowela. Całkiem niedawno niemiecki producent przyjął wersję, ze liczby parzyste w nazwie są zarezerwowane dla samochód elektrycznych, nieparzyste - dla spalinowych. Dlatego nowa generacja A4 nazywa się A5, a nowa generacja A6 miała nazywać się A7. Jednak zupełnie niedawno nastąpiła kolejna zmiana nazewnictwa i parzystość lub nieparzystość liczb nie ma już znaczenia, a modele elektryczne po prostu będą miały dopisek e-tron. W efekcie jedynym modelem, który otrzymał nazwę zgodnie z minioną konwencją zostało więc A5, a prezentowana właśnie nowa generacja A6, nazywa się A6, a nie A7. Skomplikowane, czyż nie?
- Audi A6 Avant. Nadwozie
- Audi A6 Avant. Wnętrze
- Audi A6 Avant. Silniki
- Audi A6 Avant. Zawieszenie
- Audi A6 Avant. Ceny i premiera rynkowa
Audi A6 Avant. Nadwozie
Co jeszcze ciekawsze, zaprezentowane właśnie Audi A6 Avant wygląda zupełnie inaczej niż elektryczne Audi A6 e-tron. Oba modele nie mają też nic wspólnego pod względem technicznym. E-tron jest oparty na płycie podłogowej dla samochodów elektrycznych o nazwie PPE (Premium Platform Electric), A6 Avant na Premium Platform Combustion (która wywodzi się z platformy MLB).
Audi A6 Avant (firma nic nie mówi o sedanie lub liftbacku) w odróżnieniu od elektryka nie ma z przodu podwójnego oświetlenia, ale zespolone reflektory. Z tyłu światła pozycyjne nie są połączone paskiem LED, który znajduje się nieco niżej i jest oddzielony. Pod maską znajdują się wyodrębnione i zorientowane pionowo światła hamowania.

Audi A6 Avant
Oczywiście całościowo nowe A6 Avant wyraźnie nawiązuje do poprzednika, ale wszystkie elementy ma całkowicie nowe. Samochód wyróżnia się niezwykle niskim współczynnikiem oporu powietrza - 0,25 to lepiej niż w jakimkolwiek A6 kombi w historii.
Nowe A6 Avant ma 4,99 m długości, o 6 cm więcej niż poprzednia generacja i również o 6 cm więcej niż A6 e-tron. Nowe centymetry przypadły na zwisy, rozstaw osi wzrósł tylko o 3 mm, do 293 cm, nie jest więc zaskoczeniem, że to mniej niż w A6 e-tron, który musi przecież między osiami zmieścić baterię (295 cm).

Audi A6 Avant
Audi A6 Avant. Wnętrze
Bagażnik A6 Avant ma 503 litry pojemności, po złożeniu foteli pojemność przestrzeni bagażowej rośnie do 1534 litrów. Klapa bagażnika jest elektryczna i można nią sterować ruchem stopy.
Kabina jest zdominowana przez ekrany. Ten cyfrowych zegarów ma 11,9 cala, a dotykowy znajduje się obok, jest wizualnie połączony i ma 14,5 cala średnicy. Opcjonalnie przed pasażerem może znajdować się kolejny, 10,9-calowy ekran. Można na nim strumieniować treści wideo a także przeglądać strony internetowe. Opcjonalnie auto może posiadać wyświetlacz HUD.

Audi A6 Avant
Audi A6 Avant. Silniki
W momencie premiery nowe A6 Avant będzie dostępne z trzema różnymi silnikami – dwoma benzynowymi i jednym wysokoprężnym. Poza bazowym silnikiem benzynowym jednostki są wyposażone w technologię miękkiej hybrydy (MHEV plus). System MHEV plus składa się z trzech głównych komponentów: 48-woltowego akumulatora, rozrusznika z alternatorem paskowym oraz nowego generatora układu napędowego ze zintegrowaną elektroniką mocy. Akumulator litowo-jonowy ma 1,7 kWh pojemności.

Audi A6 Avant
Układ MHEV umożliwia manewrowanie na prądzie oraz wspiera silnik spalinowy, podczas ruszania w korku lub podczas wyprzedzania. W tym celu generator wytwarza chwilowo dodatkowy moment obrotowy do 230 Nm i do 18 kW (24 KM) mocy. System 48 V umożliwia również zastosowanie elektrycznie napędzanej sprężarki klimatyzacji, która pracuje również wtedy, gdy silnik spalinowy jest wyłączony – na przykład podczas toczenia się lub na czerwonym świetle.
Bazowa wersja to 2.0 TFSI. Czterocylindrowy silnik benzynowy generuje 204 KM i 340 KM, pracuje w cyklu Millera i wyposażony jest w turbosprężarkę ze zmienną geometrią turbiny. Silnik 2.0 TFSI jest zawsze połączony z siedmiobiegową skrzynią S-tronic.

Audi A6 Avant
Audi A6 Avant 2.0 TDI napędzane jest przez czterocylindrowy silnik generujący 204 KM i 400 Nm. Jednostka napędowa współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów, za pośrednictwem której może napędzać koła przednie albo wszystkie.
Trzeci silnik dostępny od premiery to jednostka 3.0 TFSI. Jest jednostka V6 turbo, która generuje 367 KM i 550 Nm. Silnik jest ewolucją konstrukcji produkowanej od 2015 roku i przeszedł ostatnio szereg modyfikacji: otrzymał nowo zaprojektowane turbosprężarki spalin ze zmienną geometrią turbiny (VTG), pośrednie chłodzenie międzystopniowe, optymalizacje w zakresie wymiany ładunku, wykorzystanie cyklu Millera i modyfikacje układu wtryskowego.

Audi A6 Avant
A co z hybrydą plug-in? Poprzednia generacja A6 miała tego typu napęd, jednak po zmianie sposobu pomiaru zużycia paliwa i emisji spalin hybryd plug-in Audi może zrezygnować z produkcji tego drogiego i skomplikowanego napędu.
Audi A6 Avant. Zawieszenie
Przednia i tylna oś nowego Audi A6 Avant ma konstrukcję pięciowahaczową, wykonaną w dużej mierze z aluminium. Dwie ramy pomocnicze – przednia zamontowana na sztywno, a tylna za pomocą hydraulicznych poduszek – łączą wahacze z nadwoziem.
Dostępne są trzy zawieszenia: standardowe, sportowe, które obniża nadwozie o 20 mm (standard z pakietem zewnętrznym S line) i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z elektronicznie sterowanym tłumieniem.

Audi A6 Avant
To ostatnie jest o 20 mm niższe w trybie normalnym (zrównoważonym, komfortowym i ekonomicznym), tak samo jak w przypadku zawieszenia sportowego. W trybie dynamicznym wysokość jazdy obniża się o kolejne 10 mm. Aby zmniejszyć opór powietrza, nadwozie jest obniżane do niskiego poziomu przy prędkościach powyżej 120 km/h nawet w trybach zrównoważonym i ekonomicznym. Z kolei funkcja lift podnosi auto o 20 mm powyżej normalnego poziomu i może być teraz używana do prędkości 85 km/h.

Audi A6 Avant
Audi A6 Avant. Ceny i premiera rynkowa
Nowe Audi A6 Avant będzie produkowane w fabryce w Neckarsulm, czyli tam, gdzie zjeżdżali z linii produkcyjnej również jego poprzednicy. Pracownicy w Neckarsulm będą montować model obok nowej serii A5, która również oparta jest na platformie Premium Combustion (PPC).
Zamówienia można będzie składać od połowy marca 2025 roku. Ceny? Audi A6 Avant 2.0 TFSI będzie kosztować od 58 tys. euro, a wersję 2.0 TDI wyceniono od 61 700 euro. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone pod koniec maja 2025 roku.