Zaledwie 5 lat po premierze obecnej generacji BMW serii 1 (F40) zaprezentowano model typoszeregu F70. 5 lat to mało jeśli chodzi o nową generację, ale dużo - jeśli chodzi o modernizację (lifting). W tym przypadku 5 lat nie jest jednak przypadkiem. Nowy model oparto bowiem na poprzedniku, ale zmiany są tak dogłębne, że de facto mamy do czynienia jednak z nową generacją.
- BMW 1. Nadwozie
- BMW 1. Wnętrze
- BMW 1. Silniki
- BMW 1. Cena i rynkowa premiera
BMW 1. Nadwozie
Nowe BMW 1 i to, które dziś znajduje się w salonach mają tę samą płytę podłogową, szerokość (180 cm) i rozstaw osi (267 cm). Zwiększyła się jednak o 4,2 cm długość nadwozia (436 cm) i wysokość (146 cm; +2.5 cm). Bez zmian pozostała pojemność bagażnika, która wynosi 380 litrów. Uwaga na wersje z napędem mikrohybrydowym - mają one mniejszy bagażnik o pojemności 300 litrów.
BMW 120
Stylizacyjnie nowy model oparto na poprzedniku, jednak nie brak detali, dzięki którym nowe BMW 1 nawiązuje do innych nowych modeli niemieckiej marki (X1 czy X2). Uwagę zwraca przede wszystkim przód z szerokim, ale nie przesadzonym grillem i nowymi światłami (seryjnie ledowymi) o podwójnych paskach świateł dziennych.
BMW 120
BMW 1. Wnętrze
Całkowicie nowe jest wnętrze BMW 1, które nie zostało przeniesione z żadnego innego kompaktowego modelu BMW. Stylizacja jest ascetyczna, kokpit zdominowany jest przez dwa umieszczone na jednej wysokości ekrany - 10,25-calowy cyfrowych zegarów i 10,7-calowy dotykowy, systemu infotainment. Niestety, w kabinie nie znajdziemy już fizycznego panelu sterowania klimatyzacją.
Oczywiście, podobnie jak w innych mniejszych modelach, nie ma pokrętła iDrive.
BMW 120
BMW 1. Silniki
Zmiany zaszły również w zakresie napędu. Najważniejszą zmianą jest całkowita rezygnacja z manualnych skrzyń biegów. Nowe BMW 1, niezależnie od jednostki napędowej, będzie wyposażone w siedmiostopniową przekładnię dwusprzęgłową Steptronic.
Wybór jednostek napędowych również nie jest zbyt szeroki. BMW 1 będzie oferowane wersjach 118d, 120d, 120 i M135. Jak widać, z oznaczeń wersji benzynowych zniknęła litera i, która będzie zarezerwowana dla samochodów elektrycznych.
BMW M135
Mamy więc do dyspozycji dwie wersje wysokoprężne: 118d to auto z dieslem 2.0 o mocy 150 KM, a 120d - również dwulitrowym dieslem, ale o mocy 163 KM (zauważalnie mnie niż wcześniejsze 190 KM). Całkowitą nowością jest BMW 120, które jest napędzane przez trzycylindrowy silnik turbo o mocy 170 KM. Wersje 120 i 120d posiadają instalację miękkiej hybrydy 48V.
Topową odmianę stanowi BMW M135 xDrive. Takie auto jest napędzane przez dwulitrowy silnik o mocy 300 KM i maksymalnym momencie 400 Nm (spadek o 50 Nm), co pozwala na rozpędzanie się do 100 km/h w 4,9 s. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h.
BMW M135
BMW 1. Cena i rynkowa premiera
Ceny nowego BMW serii 1 zaczynają się od 127 tys. zł. Pierwsze samochody trafią do salonów jesienią 2024 roku.