Już wkrótce gama modelowa Fiata zostanie poszerzona o nowy pojazd o nazwie 500L.
Fiat 500L
Samochód ten debiutował w marcu, na salonie genewskim. Auto stanowi niecodzienną krzyżówkę miejskiego MPV z samochodem typu SUV. Nazwa 500L jest jednak myląca – chociaż stylistycznie pojazd faktycznie nawiązuje do popularnej „pięćsetki”, auto zbudowane zostało w oparciu o płytę podłogową zdecydowanie większego punto.
Litera „L" w nazwie oznacza trzy wymiary nowej ideologii Fiata: Large (duży), rozumiany jako funkcjonalność i przestrzeń, Light (lekki), ponieważ samochód ma być przyjazny dla użytkownika i środowiska naturalnego oraz Loft (otwarty), co ma symbolizować "życie pełną piersią".
Fiat 500L
Pięciodrzwiowy Fiat 500L mierzy 4,14 m długości (standardowa "pięćsetka" mierzy zaledwie 3,54 m długości), 1,78 m szerokości i 1,66 m wysokości. Samochód jest więc o 0,6 m dłuższy, 0,17 m wyższy i 0,03 m szerszy niż model 500. Takie wymiary stawiają go na pograniczu segmentów B i C i nie są przypadkowe. Nowy model ma idealnie trafiać w oczekiwania odbiorców. Badania wskazują bowiem, że w Europie najlepiej sprzedają się samochody o długości... dokładnie 4,1 m. Są to pojazdy uniwersalne, którymi można wybrać się w trasę, a które dobrze radzą sobie również na miejskich ulicach.
Warto przy tym zauważyć, że w stosunku do Punto Fiat 500L jest dłuższy tylko 7 cm, ma jednak oferować nieporównywalnie więcej miejsca we wnętrzu. Fiat zapewnia, że w komfortowych warunkach samochodem będą mogły jechać 4 osoby o wzroście 2 metrów, co w Punto nie jest możliwe.
Fiat 500L
Pojemność bagażnika 500L wynosi 400 litrów, tylna kanapa jest przesuwna i dzielona, można ją również w całości złożyć uzyskując płaską podłogę. Również oparcie przedniego fotela pasażera jest składane, dzięki czemu do wnętrza mieszczą się przedmioty o długości do 2,4 m.
W momencie rynkowego debiutu paleta jednostek napędowych Fiata 500L początkowo składać się będzie z dwóch silników benzynowych (0.9 l TwinAir Turbo o mocy 105 KM i 1,4 l MultiAir o mocy 95 KM) oraz turbodiesla 1,3 Multijet o mocy 85 KM.
Fiat 500L
W przyszłym roku oferta zostanie poszerzona m.in. o wersję TwinAir Turbo Natural Power, która zasilana będzie metanem.
Wyposażenie Fiata 500L będzie mogło być (w zależności od wersji) bogate. Wystarczy wspomnieć o systemie UConnect, które sercem będzie dotykowy ekran o średnicy 5 cali, który będzie stanowił centrum zarządzania radiem, telefonem czy i-Podem. Komunikacja ze smartfonami będzie odbywała się za pomocą Bluetootha.
Fiat podkreśla również duże możliwości personalizacji nowego modelu. Samochód będzie oferowany w jednym z 11 kolorów (plus trzy kolory dachu), w czterech wersjach wyposażenia (Pop, Pop Star, Easy i Lounge) oraz trzema wzorami aluminiowych felg.
Fiat 500L
Produkcją Fiata 500L od kwietnia zajmuje się serbska fabryka położona w miejscowości Kragujewac. Ta sama, z której wyjeżdżały popularne niegdyś na naszych drogach Zastavy i Yugo. Fiat zainwestował w ten zakład już miliard euro, a rozbudowa trwała trzy lata. Obecnie moce produkcyjne wynoszą 700 samochodów dziennie.
Zamówienia na Fiata 500L będą przyjmowane we Włoszech i innych państwach europejskich już od lipca. Pierwsze samochody trafią do klientów październiku, wtedy również rozpocznie się sprzedaż w Polsce. Ceny nie są jeszcze znane.
Docelowo, w 2013 roku Fiat 500L ma być obecny na ponad 100 rynkach całego świata, z amerykańskim włącznie.