Jeszcze przed wakacjami w cennikach Forda zadebiutuje nowe wcielenie Fiesty w sportowej wersji ST. Jakie nowości przygotowali dla klientów inżynierowie amerykańskiej marki?
Ford Fiesta ST
Największą jest całkowicie nowy, 1,5-litrowy silnik EcoBoost wykorzystujący turbodoładowanie, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, podwójny niezależnie działający układ zmiennych faz rozrządu i trzycylindrową architekturę. Jednostka zapewnia moc maksymalną 200 KM przy 6000 obr/min i generuje 290 Nm momentu obrotowego od 1600 do 4000 obr/min. Przekłada się to na przyspieszenie 0-100 km w czasie 6,5 sekundy i prędkość maksymalną 232 km/h!
Nowa kombinacja systemu wtrysku paliwa do kolektora i wtrysku bezpośredniego działa wraz z innowacyjną techniką dezaktywacji cylindra opracowaną przez Forda. To pierwsze tego rodzaju rozwiązanie w silniku o trzech cylindrach.
Ford Fiesta ST
Fiesta ST trzeciej generacji jest po raz pierwszy oferowana jest też z opcjonalnym mechanizmem różnicowym Quaife LSD, który pomaga zoptymalizować przyczepność przednich kół, co zwiększa możliwości pokonywania zakrętów, a w szczególności zapewnia lepszą przyczepność na wyjściu z zakrętu. Mechaniczny system ograniczonego poślizgu mechanizmu różnicowego ma na celu ograniczenie momentu obrotowego dostarczanego na koło o zmniejszonej przyczepności - na przykład wewnętrzne koło na zakręcie - w celu zmniejszenia poślizgu tego koła, co zwiększa moment napędowy na kole dysponującym większą przyczepnością, pozwalając w pełni wykorzystać możliwości silnika. Nowy opcjonalny mechanizm różnicowy LSD współpracuje z udoskonaloną kontrolą wektorowania momentu napędowego, która poprawia stabilność i zmniejsza podsterowność, poprzez przyhamowywanie wewnętrznego przedniego koła podczas pokonywania zakrętów.
Ford Fiesta ST
Zupełną nowością są również sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania. Fiesta ST jest pierwszym kompaktowym hot-hatchbackiem, który korzysta z techniki indywidualnych, niezamiennych, kierunkowo nawijanych sprężyn, aby uzyskiwać zmiany kierunku sił w tylnym zawieszeniu, co pozwala na przekazywanie sił bocznych na zakrętach bezpośrednio na te sprężyny, zwiększając sztywność poprzeczną zawieszenia. Sprężyny Forda pozwalające na zmiany kierunku sił są formowane na zimno, aby zapewnić większą trwałość i wytrzymałość, a geometria zmiennej podziałki i średnicy sprężyny zostały opracowane specjalnie pod kątem zastosowania w zupełnie nowym Fordzie Fiesta ST.
Ponadto, zaawansowany układ zawieszenia wyposażony jest w dwururowe przednie i tylne amortyzatory Tenneco, które wykorzystują technikę zaworków RC1 do tłumienia zależnego od częstotliwości, umożliwiając lepszą kontrolę ruchów nadwozia. Sztywność skrętna belki skrętnej tylnego zawieszenia wynosząca 1400 Nm/deg jest najwyższa spośród wszystkich modeli samochodów Ford Performance.
Ford Fiesta ST
Auto będzie też można zamówić z zaprojektowanym do użytku na torze wyścigowym, opcjonalnym systemem kontroli startu. System zaprojektowany pod kątem łatwości obsługi, włączany jest przez kierowcę za pomocą przycisków sterujących na kierownicy, co uruchamia też dedykowany wyświetlacz graficzny w 4,2-calowym zestawie wskaźników. Przytrzymanie otwartej przepustnicy informuje system, że należy zwiększyć obroty silnika i automatycznie utrzymywać je na granicy dopuszczalnych, co na ekranie wyświetlacza powoduje wypełnianie wskaźnika informującego, kiedy samochód jest gotowy do startu.
Całkowite zwolnienie sprzęgła umożliwia najszybsze ruszenie ze startu zatrzymanego z udziałem elektronicznego systemu kontroli stabilności (ESC), z kontrolą trakcji, kontrolą wektorowania momentu napędowego i układem kompensacji momentu skręcającego na kierownicy, dzięki odpowiedniej kontroli dostarczanej mocy i momentu obrotowego.
Sportowy charakter samochodu przygotowanego przez Ford Performance został dodatkowo wzmocniony dzięki specjalnej konstrukcji zwrotnic przedniego zawieszenia; unikalnym ustawieniom parametrów systemu wspomagania kierownicy EPAS z przełożeniem 12: 1 – najbardziej bezpośrednim wśród samochodów Ford Performance i 14% „ostrzejszym”, niż w poprzedniej generacji Fiesty ST200 oraz dzięki wysokowydajnemu układowi hamulcowemu z przednimi wentylowanymi tarczami o średnicy 278 mm i pełnymi tylnymi tarczami o średnicy 253 mm.
Wiemy już, że samochód dostępny będzie w wersji trzydrzwiowej lub pięciodrzwiowej, ze sportową stylistyką ST i z 17-calowymi lub opcjonalnymi 18-calowymi obręczami kół ze stopów metali lekkich.
Ford Fiesta ST
Dostępne kolory zewnętrzne, to Frozen White, Magnetic, Moondust, Performance Blue, Race Red, Shadow Black, Silver i Silver Fox, a wnętrza są standardowo wyposażone w sportowe fotele Recaro, gałkę dźwigni zmiany biegów ST i spłaszczoną u dołu kierownicę z obszyciem, które powtórzono na skórzanych mieszkach dźwigni hamulca ręcznego i dźwigni zmiany biegów.
Standardem jest system łączności i rozrywki SYNC 3 z ekranem o przekątnej 6,5 cala lub opcjonalnym ekranem 8-calowym, umożliwiając kierowcy Fiesty ST sterowanie systemem audio, nawigacją i podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych. Dostępny jest również wysokiej jakości system audio B&O PLAY zapewniający dźwięk w jakości high-end.
Standardowe systemy wspomagające kierowcę obejmują asystenta utrzymaniu pasa ruchu, ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu i tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości, a ponadto dostępne są również funkcje obejmujące automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatyczne reflektory, reflektory z automatycznym sterowaniem światłami drogowymi i system rozpoznawania znaków drogowych.