Dopiero III generacja (auta z lat 2000-2006) była oferowana jako Elantra. Samochody te cieszą się przyzwoitą opinią, regularnie serwisowane odwdzięczają się bezawaryjną eksploatacją.
Ze względu na niskie ceny i bezawaryjność warto zainteresować się tym modelem bliżej. Oczywiście Elantra nie przyniesie właścicielowi prestiżu (jak np. kilka lat starsze Audi A6), ale za archaicznym wnętrzem i bezbarwną stylistyką stoi naprawdę solidna technika. Wszystkie jednostki napędowe (benzynowe 1.6 i 2.0 oraz dwulitrowy diesel) pozbawione są większych wad, a ceny części zamiennych są bardzo niskie. Minus? Bardzo mała podaż samochodów z polskich salonów, Elantra sprzedawała się w naszym kraju słabo.
Przy zakupie samochodu bez udokumentowanej przeszłości nie sugerujmy się stanem kierownicy. Jej duże zużycie nie oznacza cofanego licznika, ten element po prostu szybko się wyciera. Ponadto zdarzają się usterki układu elektrycznego (np. centralnego zamka) oraz kłopoty z synchronizatorami pierwszego i drugiego biegu.
Czwarta generacja Elantry, produkowana od 2006 roku, nie była dostępna w Polsce. Samochody pochodzą z prywatnego importu (głównie z USA) i należą w u nas do rzadkości. Bazą do stworzenia modelu była platforma wykorzystywana w Europie m.in. do budowy Hyundaia i30 (pierwsza generacjia) oraz Kii: Forte i Cee'd. Właśnie z tego względu - by uniknąć kanibalizmu - Elantra IV nie była eksportowana na Stary Kontynent. Auto występowało wyłącznie jako czterodzwiowy sedan o długości przeszło 4,5 m (rozstaw osi 2650 mm). W zależności od rynków do wyboru były benzynowe czterocylindrowe silniki o pojemnościach: 1.6 l, 1.8 l oraz 2.0 l i wysokoprężny 1.6 l.
Piąta generacja Elantry to pojazd zbudowany od podstaw głównie z myślą o amerykańskich nabywcach (nagroda North American Car of the Year 2012). Auto zyskało sobie sympatię nabywców dzięki przystępnym cenom i atrakcyjnej stylistyce. Samochód o długości ponad 4,5 m oferowany był zarówno jako sedan, jak i coupe. We wnętrzu wygodnie poróżować może nawet piątka dorosłych osób (rozstaw osi 2,7 m). Na Starym Kontynencie Elantra oferowana była m.in. w Polsce i Hiszpanii. Auto dało się poznać jako przystępny cenowo i stosunkowo trwały środek transportu, dzięki czemu cieszy się całkiem niezłą opinią na rynku wtórnym.
Samochód jest o 20 mm dłuższy i 25 mm szerszy w porównaniu do poprzednika. Konstrukcja nadwozia została zmodyfikowana w celu uzyskania większej trwałości i sztywności, m.in. wykorzystano o 32 proc. więcej stali o wysokiej wytrzymałości niż w poprzedniej Elantrze. Auto oferowano w Polsce tylko z jednym silnikiem benzynowym i jednym wysokoprężnym. Jednostka benzynowa to klasyczna wolnossąca, czterocylindrowa konstrukcja o pojemności 1.6 l i mocy 128 KM. Diesel również ma pojemność 1.6 i moc 136 KM. Samochód w bazowej wersji wyposażony m.in. w pełną elektrykę, manualną klimatyzację (dwustrefowa automatyczna jest standardem już od wersji Comfort), czujnik zmierzchu, radio i alarm.
To model stworzony głównie z myślą o amerykańskich nabywcach. Nowa generacja została zaprojektowana na zupełnie nowej płycie podłogowej o nazwie K3. Samochód ma 467 cm długości (i jest o 5,5 cm dłuższa od poprzednika), 183 cm szerokości (+3 cm) i 141 cm wysokości (-2 cm) przy rozstawie osi 272 cm, co oznacza, że jest dłuższy i szerszy, ale niższy od poprzednika, ma również o 2 cm większy rozstaw osi. Producent obiecuje, że pasażerowie na tylne kanapie mają o 6 cm więcej miejsca na nogi niż do tej pory. Design jest zupełnie nowy, samochód nabrał geometrycznego wyglądu. Przy projektowaniu zastosowano koncepcję tzw. Parametrycznej Dynamiki, którą wyrażają trzy linie spotykające się w jednym punkcie. Taki design to śmiałe posunięcie, do tej pory rzadko spotykane w projektach samochodów.
Wnętrze skupia się na kierowcy, o czym świadczy nietypowe odgrodzenie od przestrzeni pasażera. Niskie i szerokie powierzchnie łączą drzwi ze środkową konsolą. Przez całą szerokość deski rozdzielczej biegnie charakterystyczny pasek, w który wkomponowano nawiewy powietrza. Podobne rozwiązanie zastosowano w nowym Hyundaiu i20. Na środkowej konsoli Elantry znajdziemy ekran systemu infotainment, który standardowo ma 8 cali, a w bogatszych wersjach - 10,25 cala. Niczym w Mercedesach ekran i tzw. wirtualne zegary umieszczono za jedną, połączoną taflą szkła.
Bazowy silnik nowego Hyundaia Elantra na rynku amerykańskim to wolnossąca jednostka o mocy 150 KM i momencie 180 Nm, współpracująca z przekładnią bezstopniową CVT. Nowością jest wersja hybrydowa, łącząca działający w trybie Atkinsona czterocylindrowy silnik benzynowy 1.6 z niewielkim silnikiem elektrycznym, który czerpie energię umieszczonego pod tylną kanapą akumulatora o pojemności 1,32 kWh. Sumarycznie hybrydowy układ generuje 140 KM i 265 Nm momentu obrotowego, który trafia na koła za pośrednictwem dwusprzęgłowej przekładni sześciobiegowej.