Jaguar I-Pace EV400 400 KM
Model I-PACE to pierwszy w historii Jaguara samochód z napędem elektrycznym. Kształty nadwozia inspirowane są Jaguarem C-X75. Cechy szczególne karoserii to nisko osadzona maska, pełniący rolę spojlera aerodynamicznego dach oraz zaokrąglona tylna szyba. Kanciasty tył pozwolił na obniżenie współczynnika oporu powietrza do wartości jedynie 0,29 Cd. Aby zapewnić odpowiedni poziom chłodzenia i korzystne własności aerodynamiczne, aktywne przesłony wlotu powietrza otwierają się, kiedy konieczne jest schłodzenie podzespołów.
Wnętrze zaprojektowano tak, by zapewnić pasażerom jak największą ilość miejsca. Pasażerowie podróżujący z tyłu mają aż 890 mm na nogi, a za sprawą braku tunelu nad tradycyjną skrzynią biegów, wygospodarowano przydatny schowek środkowy o pojemności 10,5 litra. Pod tylnymi siedzeniami znajdują się schowki na tablet i laptop, zaś bagażnik ma pojemność 656 litrów (1,453 litry po złożeniu tylnej kanapy).
Źródłem napędu są dwa, zaprojektowane samodzielnie przez Jaguara, silniki elektryczne. Wyposażono je w półosie przechodzące przez korpus silnika, co pozwala zachować kompaktowe wymiary. Generują one łącznie 400 KM mocy i 696 Nm momentu obrotowego, zapewniając napęd na wszystkie koła. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 4,8 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 200 km/h.
Akumulatory są umieszczone centralnie, pomiędzy osiami oraz możliwie jak najniżej. Ich obudowa jest odizolowana od podłogi pojazdu specjalnym uszczelnieniem. Takie rozwiązania zapewnia idealny rozkład masy (50:50) oraz sprawia, że środek ciężkości znajduje się bardzo nisko.
Litowo-jonowe baterie mają pojemności 90 kWh i składają się z 432 ogniw pakietowych. Zapewnia to Jaguarowi I-PACE zasięg do 480 km (w europejskim cyklu WLTP). Korzystając z szybkiej ładowarki prądu stałego (o mocy 100 kW), właściciele mogą naładować akumulatory do 80 proc. zaledwie w 40 minut. Naścienna, domowa ładowarka prądu zmiennego (7 kW) pozwoli na uzyskanie takiego samego zasięgu w nieco ponad dziesięć godzin.
W wykonanym z aluminium i przystosowanym specjalnie do potrzeb pojazdu elektrycznego nadwoziu wykorzystano technologię nitowania i klejenia, która zapewnia lekkość i sztywność konstrukcji. Wraz z pełniącym rolę elementu strukturalnego pakietem akumulatorów, nadwozie gwarantuje sztywność skrętną na poziomie 36 kNm/stopień - jest to najwyższa wartość uzyskana kiedykolwiek w samochodzie marki Jaguar.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2018-06-18