To może być zakoczenie. W zeszłym roku najwięcej samochodów z napędem wszystkich kół sprzedała marka jednoznacznie kojarzona z napędem na tył - BMW...
W ciągu całego roku 2012 Polacy kupili 3530 samochodów BMW z napędem xDrive. Takim wynikiem nie może się pochwalić żaden inny producent samochodów, w tym ci, którzy swoją strategię opierają na produkcji SUV-ów. W tyle zostało również Subaru, którego wszystkie modele posiadają przecież napęd 4x4.
Tak dobry wynik BMW nie jest przypadkowy. W ostatnich latach niemiecki koncern położył duży nacisk na poszerzanie oferty samochodów czteronapędowych: tylko w ciągu ostatnich dwóch lata liczba modeli dostępnych z napędem xDrive wzrosła o połowę. W efekcie już 6 na 10 samochodów wyjeżdżających z polskich salonów BMW ma napęd na wszystkie koła.
Już 6 na 10 BMW ma układ xDrive
Najnowsze modele BMW dostępne w wersji 4x4 to 120d xDrvie i M135i xDrive. W BMW serii 3 układ xDrive oferowany jest obecnie w samochodach z nadwoziami typu sedan i coupe, a także w serii 5 (sedan i kombi, GT), 6 (coupe, cabrio, GT), 7 oraz oczywiście modelach z serii X: X1, X3, X5 i X6. W sumie gama czteronapędowych BMW liczy 64 wersje, a już wkrótce zostanie poszerzona o nowe BMW 3 Touring xDrive.
System napędu na cztery koła został po raz pierwszy wprowadzony w 1985 roku w BMW serii 3. Już wówczas układ służył nie tylko zoptymalizowaniu trakcji, ale również zwiększeniu dynamiki jazdy w zakrętach. Podobna zasada jest jednym z kluczowych kryteriów funkcjonowania dzisiejszego systemu xDrive.
BMW 5
Jak działa układ xDrive? W normalnej sytuacji drogowej większość momentu obrotowego trafia tam, gdzie tradycyjnie we wszystkich modelach BMW z napędem na jedną oś, czyli na tylne koła. W szybko pokonywanych zakrętach moc również trafia przede wszystkim na koła tylnej osi. Dopiero w razie zagrożenia poślizgiem przedniej lub tylnej osi, rozkład momentu się zmienia tak, by wykluczyć możliwość wystąpienia poślizgu. W efekcie samochód może pokonać zakręt szybciej.
Za odpowiedni rozkład momentu od ponad 20 lat odpowiada elektronika. Już w BMW 525ix zaprezentowanym w 1991 roku sygnały dotyczące obrotu kół pochodzące z układu ABS, a także dane odnośnie prędkości obrotowej silnika, położenia zaworu przepustnicy oraz statusu układu hamulcowego były przekazywane do jednostki sterującej systemem napędu na cztery koła, który mógł na tej podstawie odpowiednio rozdzielić moment obrotowy.
BMW X6
Dziś układ sterowania xDrive jest w pełni zintegrowany z systemem kontroli stabilności jazdy w ramach systemu Integrated Chassis Management (ICM). Oznacza to, że oprócz prędkości obrotowej kół układ uwzględnia również dane dostarczane przez układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), jak kąt skrętu kół, położenie pedału gazu oraz przyspieszenie poprzeczne.
W przeciwieństwie do tradycyjnych układów napędu na wszystkie koła, które reagują na poślizg koła, xDrive potrafi z wyprzedzeniem zidentyfikować tendencje do występowania podsterowności lub nadsterowności na podstawie danych przekazanych przez DSC i zapobiec im poprzez odpowiednią dystrybucję siły napędowej.