BMW M5 nowej generacji, po raz pierwszy w historii tego modelu, ma hybrydowy napęd typu plug-in. Samochód waży 2,5 tony, ale ma 725 KM i 1000 Nm.
- BMW M5. Napęd
- BMW M5. Bateria i zasięg elektryczny
- BMW M5. Tryby jazdy
- BMW M5. Wnętrze
- BMW M5. Premiera rynkowa
BMW M5. Napęd
Napęd M HYBRID w nowym BMW M5 obejmuje silnik V8 o pojemności 4,4 l o klasycznym wysokoobrotowym charakterze oraz zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic silnik elektryczny. Silnik spalinowy ma technologię M TwinPower Turbo i międzyrzędowy kolektor wydechowy dzięki czemu generuje 585 KM i 750 Nm. Z kolei maksymalna moc silnika elektrycznego to 145 kW/197 KM. Nominalny moment obrotowy wynosi 280 Nm, a przełożenie wstępne na wejściu do skrzyni biegów zwiększa go do efektywnej wartości 450 Nm.
BMW M5
Połączenie silnika spalinowego i elektrycznego jest wzorowane na napędzie samochodu wyścigowego BMW M Hybrid V8. Moment silnika elektrycznego dostępny w pełnym zakresie już w chwili ruszania z miejsca. Maksymalna prędkość obrotowa ośmiocylindrowego silnika wynosi 7200 obr/min. Standardowo prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. W połączeniu z pakietem M Driver limit ten można podnieść do 305 km/h. Czas rozpędzania do 100 km/h to 3,5 s.
BMW M5
BMW M5. Bateria i zasięg elektryczny
W trybie elektrycznym BMW M5 może jechać z prędkością do 140 km/h. Umieszczony podłodze akumulator wysokonapięciowy o użytecznej pojemności energetycznej 18,6 kWh zapewnia zasięg w trybie elektryczny do 69 km (wg WLTP, więc realnie około 50 km). Zaskakująco wolne jest ładowanie - samochód przyjmuje prąd o mocy najwyżej 7,4 kW, co oznacza, że ładowanie prądem stałym potrwa około 2,5 godziny.
BMW M5
BMW M5. Tryby jazdy
oc obu silników jest przenoszona na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive, który w trybie 4WD Sport ma wyraźnie odczuwalne większe przeniesienie na tylną oś. Oprócz tego do wyboru jest również tryb 2WD.
Za hamowanie odpowiadają hamulce M z tarczami pływającymi, opcjonalnie - węglowo-ceramiczne. Wyposażenie standardowe obejmuje kute obręcze kół M ze stopów lekkich w rozmiarze 20 cali na osi przedniej i 21 cali na osi tylnej. Są one standardowo wyposażone w opony High Performance.
BMW M5
Panel sterowania na konsoli środkowej BMW M5 zawiera specjalny zestaw przycisków umożliwiających dostosowanie wrażenia z jazdy do własnych preferencji. Przycisk Setup zapewnia bezpośredni dostęp do konfiguracji napędu, układu Drivelogic, zawiedzenia, układu kierowniczego i hamulcowego oraz M xDrive, a także intensywności odzysku energii hamowania. Można zapisać oraz aktywować przyciskami M na kierownicy dwie ogólne konfiguracje ustawień pojazdu. We wszystkich ustawieniach menu M Setup z wyjątkiem trybu M xDrive 2WD do dyspozycji jest również funkcja Launch Control.
Naciśnięcie przycisku dynamicznej kontroli stabilności (DSC) aktywuje tryb M Dynamic, który podnosi progi interwencji hamulców i redukcji mocy silnika. Możliwe jest również całkowite wyłączenie kontroli stabilności jazdy. Kolejny przycisk służy do wyboru trybu M. Zmiana ustawienia podstawowego ROAD na tryb SPORT ogranicza interwencje systemów wspomagających kierowcę i wskazania na wyświetlaczu informacyjnym do funkcji istotnych podczas sportowej jazdy. W połączeniu z M Drive Professional dostępny jest również tryb TRACK. Opcja ta obejmuje dodatkowo M Laptimer oraz funkcję Boost Control zapewniające maksymalną dynamikę podczas sprintów i wyprzedzania.
BMW M5
Również tryb pracy napędu M HYBRID można dostosować do własnych potrzeb. Nowy przycisk M Hybrid umożliwia wybór pomiędzy trybem HYBRID a ustawieniem ELECTRIC, w którym silnik spalinowy włącza się tylko przy pełnym naciśnięciu pedału przyspieszenia (kickdown) lub użycia łopatek zmiany biegów. W trybie eCONTROL odpowiedni odzysk energii hamowania umożliwia ładowanie lub utrzymywanie stałego poziomu naładowania akumulatora. W przypadku M Drive Professional dostępne są również tryby DYNAMIC i DYNAMIC PLUS, w których napęd, jak i układ chłodzenia są przygotowywane do stałego lub krótkotrwałego uzyskania maksymalnej wydajności podczas intensywnego obciążenia, na przykład na torze wyścigowym.
BMW M5
BMW M5. Wnętrze
Oprócz typowego dla M panelu obsługi na konsoli środkowej progresywny sportowy kokpit nowego BMW M5 obejmuje nową kierownicę skórzaną M ze spłaszczoną u dołu obręczą i podświetlanymi przyciskami M, wielofunkcyjne fotele M z szerokim zakresem regulacji elektrycznej oraz zakrzywiony wyświetlacz BMW, który podobnie jak standardowy wyświetlacz BMW Head-Up zawiera wskazania typowe dla M. Standardowy BMW Live Cockpit Professional obejmuje dodatkowo system nawigacyjny BMW Maps i system Augmented View na wyświetlaczu kontrolnym.
BMW M5
W nowym BMW M5 standardowo oferowana jest nowa wersja systemu BMW iDrive bazująca na systemie operacyjnym BMW 8.5.
BMW M5. Premiera rynkowa
Światowa premiera nowego BMW M5 odbędzie się na Festival of Speed w Goodwood, Anglii w lipcu 2024 roku. W tym samym miesiącu rozpocznie się produkcja w zakładach BMW Group w Dingolfing. Nowe BMW M5 wejdzie na rynek w listopadzie 2024 r. W tym samym czasie odbędzie się również rynkowa premiera nowego BMW M5 Touring.