W czerwcu debiutowało BMW 5 w wersji sedan. Nie trzeba było długo czekać, by BMW zaprezentowało M5 Touring, czyli wersję kombi tego modelu. Oczywiście oba pojazdy różnią się głównie nadwoziem, natomiast źródło mocy jest samo.
- BMW M5 Touring. Napęd i osiągi
- BMW M5 Touring. Tryby jazdy
- BMW M5 Touring. Wnętrze
BMW M5 Touring. Napęd i osiągi
Nowa generacja BMW M5 po raz pierwszy ma napęd hybrydowy. Obejmuje on silnik V8 o pojemności 4,4 l i zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic silnik elektryczny. Oprócz najnowszej wersji technologii M TwinPower Turbo silnik spalinowy ma międzyrzędowy kolektor wydechowy i zoptymalizowaną separację oleju. Generuje moc 430 kW / 585 KM i maksymalny moment obrotowy 750 Nm.
BMW M5 Touring
Silnik elektryczny pochodzi z obecnej piątej generacji technologii BMW eDrive i oferuje maksymalną moc 145 kW / 197 KM. Nominalny moment obrotowy 280 Nm zwiększany jest do efektywnej wartości 450 Nm. Moment silnika elektrycznego dostępny jest w pełnym zakresie obrotów. W połączeniu z pakietem M Driver standardową prędkość maksymalną wynoszącą 250 km/h można podnieść do 305 km/h. W trybie elektrycznym można rozwijać prędkość do 140 km/h.
Łączna moc napędu M Hybrid wynosi 727 KM, maksymalny moment obrotowy to równe 1000 Nm. BMW M5 Touring rozpędza się do 100 km/h w 3,6 s (sedan - w 3,5 s), a do 200 km/h - w 11,1 s.
BMW M5 Touring
Akumulator BMW M5 Touring ma 18,6 kWh netto pojemności, co umożliwia zasięg elektryczny od 61 do 67 km według WLTP (realnie zapewne około 40). Akumulator można ładować z mocą do 11 kW, czyli szybciej niż w sedanie (7,4 kW), prądem trójfazowym powinno to trwać 2 godziny i 15 minut. Pojemność zbiornika paliwa to 60 litrów.
Trochę przerażać może masa samochodu, która wynosi 2550 kg. To oznacza, że BMW M5 Touring nie będzie wolno parkować na chodnikach.
BMW M5 Touring. Tryby jazdy
Charakterystyczny dla M panel obsługi na konsoli środkowej oferuje liczne opcje indywidualizacji właściwości jezdnych. Przycisk Setup umożliwiający bezpośredni dostęp do ustawień silnika, układu Drivelogic, zawieszenia, układu kierowniczego i hamulcowego, M xDrive oraz intensywności odzysku energii. Przyciski M na kierownicy umożliwiają aktywowanie dwóch indywidualnie konfigurowanych ustawień pojazdu.
BMW M5 Touring
Przyciskiem aktywuje się również tryb M Dynamic regulujący kontrolę stabilności. Możliwe jest również całkowite wyłączenie kontroli stabilności jazdy. Przycisk M Mode służy do konfiguracji wskazań na wyświetlaczach i systemów wspomagania kierowcy.
W trybie SPORT interwencje systemów wspomagających oraz treści na wyświetlaczu informacyjnym i BMW Head-Up są ograniczone do funkcji niezbędnych przy sportowej jeździe. W połączeniu z M Drive Professional dostępny jest również tryb Track. Opcja ta obejmuje także M Laptimer i funkcję Boost Control do przyspieszeń z maksymalną dynamiką.
Przycisk M HYBRID pozwala na indywidualną konfigurację pracy układu napędowego. Podstawowe ustawienie Hybrid koordynuje współdziałanie obu silników, a tryb Electric służy do jazdy na samym napędzie elektrycznym. Tryb eControl umożliwia odzysk energii lub podtrzymywanie poziomu naładowania akumulatora. Ponadto w ramach opcji M Drive Professional dostępne są tryby Dynamic i Dynamic Plus, które przygotowują układ chłodzenia i napęd w celu uzyskania stałej lub krótkotrwałej maksymalnej wydajności na drogach pozamiejskich lub na torze wyścigowym.
BMW M5 Touring
Mimo sportowego charakteru BMW M5 Touring jest w pełni funkcjonalnym samochodem kombi. Pojemność bagażnika standardowo wynosi 500 l, ale składając tylną kanapę można ją zwiększyć do 1630 l. Standardowe wyposażenie z dostępem komfortowym i automatyczną obsługą klapy tylnej umożliwia wygodne wkładanie i wyjmowanie bagażu. Maksymalna masa przyczepy opcjonalnego haka holowniczego wynosi 2000 kg.
BMW M5 Touring
BMW M5 Touring. Wnętrze
Wnętrze BMW M5 Touring jest oczywiście identyczne, jak w sedanie.
BMW M5 Touring
Oprócz typowego dla M panelu obsługi na konsoli środkowej progresywny sportowy kokpit nowego BMW M5 obejmuje nową kierownicę skórzaną M ze spłaszczoną u dołu obręczą i podświetlanymi przyciskami M, wielofunkcyjne fotele M z szerokim zakresem regulacji elektrycznej oraz zakrzywiony wyświetlacz BMW, który podobnie jak standardowy wyświetlacz BMW Head-Up zawiera wskazania typowe dla M. Standardowy BMW Live Cockpit Professional obejmuje dodatkowo system nawigacyjny BMW Maps i system Augmented View na wyświetlaczu kontrolnym.