W europejskich salonach japońskiej marki zadebiutuje wkrótce IV generacja Lexusa RX. Czego spodziewać się można po jego najnowszym wcieleniu?
Nowy samochód mierzy 4,89 m długości, 1,89 m szerokości i 1,69 m wysokości. Rozstaw osi to 2,69 m.
Przednia część ma całkowicie nowe wzornictwo, podkreślone przez kratę wlotu powietrza w kształcie wrzeciona z chromowaną otoczką oraz potrójne reflektory diodowe w kształcie litery L. Sportowe aspiracje podkreślać mają również masywne listwy wokół nadkoli błotników przednich. Innowacyjnym elementem stylistycznym są zaciemnione słupki C dające efekt tzw. „pływającego dachu” – rozwiązania nigdy wcześniej nie spotykanego w samochodach marki Lexus.
Lexus RX
W kabinie zmieniono położenie elementów dekoracyjnych. Dla tych, którzy pragną dodatkowo wzbogacić wnętrze dostępne są specjalnie wykończone zdobienia z drewna wycinanego laserem. Duży wyświetlacz przezierny HUD znajduje się w środkowej części, a obszar informacyjny z ekranem o przekątnej 12,3 cala został oddzielony od obszaru sterowania.
Dźwignia zmiany biegów została odsunięta od deski rozdzielczej, co pozwoliło usprawnić jej obsługę i stworzyć większą przestrzeń dla kierowcy. Pasażerowie tylnych siedzeń mają teraz więcej miejsca na nogi oraz na wysokości kolan, a nowe siedzenia są wyposażone w funkcje podgrzewania i elektrycznego rozkładania.
Lexus RX
Nowy RX oferowany będzie z hybrydowym układem napędowym, w którym zastosowano ulepszony silnik V6 o pojemności 3,5 l pracujący w cyklu Atkinsona. W połączeniu z silnikiem elektrycznym, całkowita moc wynosić ma około 300 KM. Dostępna będzie także wersja RX200t - z benzynowym turbodoładowanym silnikiem 2,0 l. Wszystkie silniki modelu RX zostały dopracowane pod kątem niskiego zużycia paliwa i niskiej emisji tlenków węgla.
W pełni niezależne zawieszenie modelu RX, które składa się z kolumn McPhersona z przodu i podwójnych wahaczy trójkątnych z tyłu, zostało dostosowane i wzmocnione w celu poprawy prowadzenia samochodu. Dostępne w większości wersji modelu RX zawieszenie o zmiennej charakterystyce (AVS), w sposób elektroniczny monitoruje i dostosowuje tłumienie i pracę układu kierowniczego tak, aby w zależności od warunków drogowych zapewnić optymalne prowadzenie oraz zachowanie pojazdu. Układ zmniejsza również przechyły nadwozia podczas jazdy po zakrętach. Wzmocniono również elementy nośne karoserii, co poskutkowało zwiększeniem sztywności skrętnej nadwozia.
Lexus RX
Japończycy opracowali również usportowioną odmianę RX F SPORT, która będzie dostępna ze wszystkimi wersjami silnikowymi. W przypadku modelu RX, przednia osłona chłodnicy oraz dolna środkowa część tylnego zderzaka mają wzór w kształcie litery F i inne felgi. We wnętrzu znajduje się zestaw wskaźników F SPORT oraz wykończona perforowaną skórą i atrakcyjnym logo F SPORT sportowa kierownica wyposażona w dźwigienki do zmiany biegów. Do elementów pakietu należą również specjalna gama kolorów nadwozia oraz elementy dekoracyjne.
Lexus RX
Osiągi modelu RX w wersji F SPORT poprawiono dzięki zastosowaniu układu aktywnych drążków stabilizatora, których nowoczesne rozwiązania techniczne powodują, że nadwozie samochodu w zaskakująco niewielkim stopniu przechyla się podczas jazdy po zakrętach. Za pomocą sterownika wyboru trybu jazdy znajdującego się w środkowej części konsoli kierowca może wybrać tryb pracy Sport S+, który wykorzystuje układ AVS, albo Eco, Normal lub Sport S.
Samochód – w najbliższym czasie – trafić ma do europejskich salonów. Polskie ceny nowego Lexusa RX nie są jeszcze znane.
Mało kto wie, że to najlepiej sprzedający się model w historii Lexusa. Do tej pory nabywców znalazło już przeszło 2,1 mln egzemplarzy. Na każde 10 sprzedanych samochodów marki Lexus - trzy to model RX.