RX to najlepiej sprzedający się Lexus w historii marki. Od debiutu w 1998 roku z salonów wyjechało ponad 3,5 mln egzemplarzy tego auta, z czego ponad 300 tys. kupili Europejczycy.
Lexus RX nowej generacji
Nowy Lexus RX powstał na platformie GA-K, tej samej co model NX, ale przystosowanej do konstrukcji większego auta. W tym celu m.in. przeprojektowano jej tylną część, by wydłużyć rozstaw osi, a także móc zastosować dodatkowe poprzeczki i wsporniki zawieszenia, zwiększające sztywność nadwozia.
Nowa platforma pozwoliła na obniżenie masy nowego RX-a aż o 90 kg w stosunku do poprzednika. Wraz z obniżeniem wysokości auta o 10 mm, środek ciężkości położony jest o 15 mm niżej niż w poprzednim modelu. Rozstaw osi powiększono o 60 mm, ale długość auta pozostała taka sama. Rozstaw kół z przodu powiększono o 15 mm, a z tyłu o 50 mm.
Lexus RX nowej generacji
Nadwozie nowego RX-a jest smuklejsze niż obecnej generacji. Styliści Lexusa osiągnęli to poprzez wydłużenie maski, powiększenie o 60 mm rozstawu osi, a także obniżenie linii dachu o 10 mm. Potrójne reflektory LED są smuklejsze, mają ostrzejsze kształty i zostały rozmieszczone bardziej poziomo niż w poprzedniku.
Nowy RX w Polsce będzie dostępny w trzech zelektryfikowanych wariantach. Kluczowym modelem w gamie będzie RX 450h+ z napędem hybrydowym typu plug-in. Ponadto dostępna będzie klasyczna hybryda RX 350h oraz absolutna nowość - mocna mocna hybryda RX 500h. To pierwszy w historii Lexusa samochód z napędem hybrydowym wykorzystujący silnik z turbodoładowaniem. Ponadto auto będzie wyposażone w napęd na cztery koła DIRECT4, który zadebiutował wraz z modelem RZ.
Lexus RX nowej generacji
Lexus zastosował w RX-ie najnowocześniejsze rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa. W standardzie oferowany jest pakiet Lexus Safety System + trzeciej generacji z ulepszonym układem reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) i nowym układem Proactive Driving Assist (PDA), a w wyższych wersjach wyposażenia dostępny jest poszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa (Extended Safety Package).
Lexus RX 500h to najmocniejsza wersja. Nowy układ napędowy, na który składają się dwie jednostki elektryczne, silnik 2.4 turbo i 6-biegowa skrzynia automatyczna, generuje 371 KM mocy systemowej. Przedni silnik elektryczny został zamontowany między silnikiem benzynowym a skrzynią biegów. Z tyłu zastosowano układ e-Axle o mocy 80 kW i kompaktowej konstrukcji. W jego skład wchodzą silnik, przekładnia oraz moduł jednostki sterującej (ECU). Samochód rozpędza się do 100 km/h w około 6 s.
Lexus RX nowej generacji
Rozdział mocy kontrolowany jest przez system DIRECT4. Technologia została zaprojektowana z myślą o elektrycznym Lexusie RZ 450e. System dopasowuje moc i moment obrotowy pomiędzy przednią, a tylną osią w zależności od warunków panujących na drodze.
Lexus RX po raz pierwszy dostępny jest jako hybryda plug-in. Samochód oznaczony jako RX 450h+ ma być najlepiej sprzedającą się wersją nowego RX-a w Europie Środkowej i Zachodniej.
Lexus RX nowej generacji
Czterocylindrowy silnik 2.5 połączony jest z baterią o pojemności 18,1 kWh. Dodatkowy silnik elektryczny przy osi tylnej zapewnia napęd na cztery koła. Łączna moc układu wynosi 306 KM i pozwala rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w około 7 sekund.
Bateria litowo-jonowa powinna zapewnić około 65 km zasięgu w trybie elektrycznym i umożliwić jazdę do prędkości 135 km/h.
Ostatnie wersja to RX 350h, czyli klasyczna hybryda. Układ z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym wytwarza 245 KM mocy systemowej i pozwala na osiągnięcie 100 km/h w 8 s.
Polski cennik nowego Lexusa RX ma być znany we wrześniu 2022 roku. Wtedy też auto będzie można obejrzeć w salonach Lexusa i składać na nie zamówienia. Pierwsze egzemplarze nowego RX-a powinny wyjechać z salonów w styczniu 2023 roku.