Mazda 2 III 1.4 84 KM
Mazda 2
Mazda2 to nazwa europejskiej wersji samochodu, który w Japonii debiutował w 1996 roku jako Mazda Demio. W 2002 roku pojawiła się druga generacja tego samochodu, a w 2007 roku debiutowała generacja III, która po raz pierwszy nie była autem miejskim o wysokim nadwoziu, ale otrzymała w pełni harmonijne kształty.
Jesienią 2014 roku na salonie paryskim zadebiutowała Mazda2 IV generacji. Samochód kontynuuje tradycje poprzedniej generacji. Mimo niewielkich wymiarów może zachwycać dynamiczną stylizacją.
W Polsce egzemplarze pierwszej generacji są właściwie niedostępne, popularność zdobyły dopiero auta wyprodukowane po 2002 roku. Samochody te były wówczas dostępne w polskiej sieci dilerskiej (która później zakończyła działalność).
Mazda 2 III
Mazda2 trzeciej generacji (DE) debiutowała w 2007 roku, 3 lata później samochód został poddany liftingowi.
Mazda2 III została zbudowana na płycie podłogowej Forda Fiesty. Samochód otrzymał jednak całkowicie odmienną, typową dla japońskiej marki stylizację nadwozia i wnętrza.
Mała Mazda wygląda dynamicznie, a właściwości jezdne nie zostają w tyle za wyglądem. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem zawieszenie również ma fordowski rodowód. A Focus czy Fiesta nie od dziś wyznaczają standardy prowadzenia w swoich klasach... Typowo dla samochodów segmentu B, w Maździe zastosowano kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Zestrojenie całości jest sztywne, co pozwala na czerpanie przyjemności z jazdy, natomiast nieco cierpi na tym komfort. Mimo tego, zawieszenie jest trwałe, najszybciej poddają się łączniki stabilizatora i końcówki drążków kierowniczych.
Równie "charakternie" zestrojono układ kierowniczy, który jest precyzyjny i daje świetne czucie drogi. Pozytywny wpływ na prowadzenie po zakrętach, a przy okazji - na zużycie paliwa - ma również niska masa. Bazowa wersja waży sporo mniej niż tonę, Mazda zapewnia, że auto jest o 100 kg lżejsze od poprzedniej generacji.
Wnętrze Mazdy2 DE jest nieco ascetyczne i wykonane z twardych plastików. Montaż jest jednak poprawny i wnętrze rzadko generuje jakieś drażniące dźwięki. Plastiki są również odporne na porysowanie.
Wyposażenie jest bogate, każdy samochód posiada przynajmniej klimatyzację i elektryczne sterowanie szyb i lusterek oraz radio. Wnętrze jest stosunkowo obszerne (jak na tę klasę pojazdów), natomiast pojemnością nie imponuje bagażnik (ma zaledwie 268 litrów pojemności).
W Mazdzie 2 znajdziemy benzynowe silniki mające rodowód Forda oraz wysokoprężne jednostki produkcji PSA. Wszystkie są poprawne, japońskiemu producentowi udało się uniknąć wpadek. Typowych usterek właściwie nie ma, występuje jedynie typowe zużycie eksploatacyjne.
Pewne zastrzeżenia można mieć do jakości powłoki lakierniczej, która jest dość podatna na uszkodzenia mechaniczna. Natomiast układy elektryczne i elektroniczne są trwałe, nie generują większych problemów.
Części zamienne dostępne są w ASO, przy czym ceny są wysokie. Na szczęście popularne elementy eksploatacyjne bez problemu znajdziemy również jako zamienniki.
Czy więc Mazda2 tposzeregu DE nie ma żadnych wad? Tak dobrze nie jest. Mazda2 była droższa od konkurencji już w salonach. Dodatkowo dobra opinia i niska usterkowość powodują, że spadek wartości tego modelu jest niewielki. Stąd, niezależnie od rocznika za używaną Mazdę2 trzeba zapłacić więcej niż za pojazdy konkurencyjne z analogicznego rocznika.
Niewiele jest również ofert sprzedaży samochodów z polskich salonów, wysoka cena powodowała, że sprzedaż Mazdy2 w Polsce była niewielka. Stąd na rynku dominują samochody z prywatnego importu, wymagające dokładnego sprawdzenia pod kątem stanu technicznego i wypadkowości. Na pewno jednak dobrze wybrany egzemplarz będzie dobrze służył nowemu właścicielowi.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2015-01-05