Nissan Navara III 2.5 D 171 KM
Nissan Navara
Nissan Navara to samochód klasy pickup, którego pierwsza generacja pojawiła się już w roku 1986. Pierwsza generacja tego auta produkowana była do 1997. Wtedy pojawiła się Navara drugiej generacji. Te auta przetrwały w produkcji do 2005 roku, gdy zadebiutowała trzecia generacja, która po raz pierwszy została zaoferowana w Polsce. Z tego względu na rynku wtórnym najłatwiej o egzemplarze wyprodukowane po 2005 roku. Wersja ta była dostępna aż do 2014 roku, gdy zaprezentowano kolejną generację.
Nissan Navara III
Popularność Navary w Polsce to w ogromnej mierze wynik obowiązujących w naszym kraju przepisów podatkowych. Właściciele średnich i małych przedsiębiorstw często decydowali się właśnie na ten model, by odliczyć od zakupu i eksploatacji podatek VAT.
Na tle innych aut z nadwoziem pickup auto cechuje się dobrymi właściwościami jezdnymi i bogatym wyposażeniem – to wynik bliskiego pokrewieństwa z Pathfinderem. Nie można jednak oczekiwać, że komfort jazdy i właściwości trakcyjne będą porównywalne z samochodami osobowymi – pickupy to pojazdy zaprojektowane do ciężkiej pracy – z technicznego punktu widzenia zdecydowanie bliżej im do ciężarówek.
Niestety, oprócz stosunkowo komfortowego (jak na pickupa) zawieszenia i bogatego wyposażenia, Navara nie ma nabywcy zbyt wiele do zaoferowania. W przeciwieństwie chociażby do Mitsubishi L200 układ napędowy nie pozwala na korzystanie z trybu 4x4 na utwardzonych drogach, auto cechuje również ponadprzeciętna awaryjność.
Kiepska opinia o Navarze to w dużej wynik hiszpańskiego wykonania i… poważnych błędów konstrukcyjnych. Obie te cechy sprawiają, że eksploatacja auta nie należy do tanich – wiele usterek kończy się korzystaniem z pomocy drogowej.
Najsłabszym punktem auta jest wysokoprężny silnik o pojemności 2,5 l. Jednostka która cechuje się świetnymi osiągami ma niestety bardzo złą opinię. Z powodu wad materiałowych dochodzi do zatarcia łożysk wału korbowego (przeważnie na trzeciej panewce), co skutkuje koniecznością remontu kapitalnego. Usterka często daje o sobie znać przy przebiegu poniżej 150 tys. km – w większości egzemplarzy awaria jest tylko kwestią czasu. Podobny skutek ma również inna z typowych dolegliwości tego silnika - rozciąganie się (w teorii bezobsługowego) łańcucha rozrządu. Ma to związek ze źle zaprojektowanym napinaczem – zerwanie się łańcucha rozrządu jest wysoce prawdopodobne – gdy do tego dojdzie remont silnik okazuje się najczęściej nieopłacalny. By zminimalizować ryzyko należałoby profilaktycznie wymieniać łańcuchy (najlepiej raz na 100 tys. km) – koszt takiej operacji rzadko kiedy zamyka się w kwocie 3 tys. zł. Ponadto wiele egzemplarzy cierpi również na usterki wtryskiwaczy i pompy wtryskowej. Zdarzają się też, kosztowne do usunięcia, usterki głowicy.
Jakby tego było mało szybko zużywają się elementy układu przeniesienia napędu. Wadliwie zaprojektowany wysprzęglik skutkuje niską trwałością tarczy sprzęgła, żywotnością nie grzeszą też piasty kół, podpory i przeguby wału napędowego oraz tylny most.
Oprócz tego problemy potrafi sprawiać również instalacja elektryczna – przecierająca się izolacja przewodów powoduje zwarcia i „wirtualne” usterki, których powód trudno zlokalizować. Użytkownicy eksploatujący Navarę zgodnie z przeznaczeniem (czytaj – jeżdżący w terenie) skarżą się również na pękające obudowy skrzyń biegów – na wybojach lub w czasie dynamicznego ruszania skrzynie potrafią obijać się o ramę...
Przed zakupem warto też sprawdzić szczelność układu wspomagania kierownicy. Jego awarie nie są, niestety, rzadkością.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2018-11-15
2011-05-18 | W niektórych samochodach Nissan Navara D40 (kategoria N1, wyprodukowanego w Hiszpanii) może występować usterka dotycząca aluminiowych obręczy kół jezdnych. W pewnych przypadkach, w rezultacie obniżenia wytrzymałości zmęczeniowej ramion obręczy koła, powstanie pęknięcie wynikające z dużego obciążenia kół podczas eksploatacji samochodu (jazda z pełnym obciążeniem samochodu ładunkiem, jazda na zakrętach z dużym przyśpieszeniem). W razie niewykrycia usterki i kontynuacji eksploatacji samochodu, pęknięcie może rozszerzać się wokół piasty, co może doprowadzić do oddzielenia się koła.
W Polsce wada dotyczy samochodów wyprodukowanych od 1 czerwca 2005 do 3 lipca 2008 r. Łącznie na terenie kraju sprzedano 5 263 szt. (numery VIN w załączniku)
Nissan skontaktuje się listownie z właścicielami samochodów, których problem dotyczy w celu dokonania stosownej akcji serwisowej. We wszystkich samochodach, w których zostanie stwierdzone pęknięcie, bezzwłocznie wymienione zostaną wszystkie obręcze kół. Ponadto w samochodach, w których nie stwierdzono pęknięć, przy pierwszej inspekcji, nastąpi wymiana wszystkich obręczy kół (w pierwszej kolejności dotyczy to samochodów eksploatowanych z dużym obciążeniem).
plik pdf |
2013-11-13 | Samochody marki Nissan Navara (D40) i Pathfinder (R51) wyprodukowane w Hiszpanii w okresie od 29 sierpnia 2013 r. do 17 września 2013 r., mogą powodować zagrożenie dla użytkowników.
Poinformowano, że w niektórych samochodach marki Nissan Navara (D40) i Pathfinder (R51) w wyniku nieprawidłowości w procesie produkcyjnym pierścienia zamknięcia przegubu kulowego, przegub kulowy nie spełnia określonych w specyfikacji wymagań dotyczących wytrzymałości. W efekcie, w pewnych warunkach jazdy (np. w przy jeździe po wybojach lub najeżdżaniu na krawężniki) możliwe jest odłączenie się przegubu kulowego od dolnego wahacza, co ma potencjalny wpływ na kierowanie oraz hamowanie samochodu. |
2013-12-09 | Samochody marki Nissan Navara (D40) i Pathfinder (51), wyprodukowane w Hiszpanii w okresie od 20 sierpnia 2013 r. do 30 września 2013 r., mogą powodować zagrożenie dla użytkowników.
W niektórych samochodach marki Nissan Navara (D40) i Pathfinder (51) mogły zostać nieprawidłowo zamontowane pasy bezpieczeństwa przednich siedzeń - położenie lewej i prawej strony pasów siedzeń mogło zostać zamienione. Nieprawidłowy montaż może mieć potencjalny wpływ na parametry bezpieczeństwa biernego. |