20 lat od debiutu na rynku pojawia się czwarta generacja Audi A6 allroad quattro. Podstawowe cechy tego modelu to standardowy napęd na cztery koła quattro i pneumatyczne zawieszenie adaptive air suspension o regulowanej wysokości.
Audi A6 Allroad quattro
Zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia jest w modelu A6 allroad quattro wyposażeniem standardowym. W zależności od prędkości i od trybu ustawionego w systemie Audi drive select, zawieszenie może zmieniać swą wysokość. Podczas ruszania w trybach „auto” i „comfort” zawieszenie ustawione jest na standardowej wysokości 139 mm, którą można aktywnie regulować.
Audi A6 Allroad quattro
Jeśli w systemie ustawiono najwyższe położenie karoserii, a prędkość pojazdu wynosi maksymalnie 35 km/h, cała karoseria unosi się o 45 mm. Z kolei po przekroczeniu tej prędkości, automatycznie się obniża. Przy prędkościach autostradowych – powyżej 120 km/h – karoseria obniża się o 15 mm. Jeśli A6 allroad quattro rusza w trybie „offroad”, a jego prędkość nie przekracza 80 km/h, karoseria automatycznie ustawia się o 30 mm wyżej niż standardowo. Podczas bardzo wolnej jazdy – do 35 km/h – w trybie „lift” karoseria unosi się o kolejne 15 mm, co daje aż 45 mm powyżej pozycji standardowej.
Audi A6 Allroad quattro
Oprócz zawieszenia adaptacyjnego, Audi A6 allroad quattro oferuje standardowo montowany układ kontroli zjazdu ze wzniesienia oraz asystenta kąta nachylenia, pomagające podczas jazdy w terenie. Wykonując jazdę w lekkim terenie kierowca może włączyć na ekranie systemu MMI odpowiednią funkcję, pokazującą aktualną wartość kąta nachylenia w kierunku wzdłużnym i poprzecznym, a w miejscach w których pojazd narażony jest na wywrócenie się, na ekranie ukazuje się specjalne ostrzeżenie.
Audi A6 Allroad quattro
Na stromym zboczu układ kontroli zjazdu ze wzniesienia ogranicza prędkość do wartości ustalonej wcześniej przez kierowcę (od 2 do 30 km/h) i w razie potrzeby selektywnie i wybiórczo hamuje każdym z czterech kół. Na sypkich nawierzchniach, wykorzystując specjalną funkcję układu ABS, system zapewnia dodatkową moc hamowania na przednie koła. W trybie „offroad” systemu Audi drive select, wszystkie ważne systemy dynamicznego prowadzenia, aż po kontrolę stabilizacji, dostosowują się do warunków jazdy w terenie.
Audi A6 Allroad quattro
Nowe Audi A6 allroad quattro charakteryzuje się bardziej offroadowym wyglądem niż poprzednik. Z przodu dominuje szeroka i nisko osadzona osłona chłodnicy Singleframe o pionowym, aluminiowym użebrowaniu. Dolny przedni spojler oraz osłona podwozia również błyszczą kolorem aluminium. Typowe dla samochodów terenowych relingi na dachu, listwy okien, osłona podwozia, listwa dyfuzora oraz charakterystyczny pasek łączący ze sobą tylne światła, mogą być do wyboru w kolorze aluminium lub w kolorze czarnym. Osłony krawędzi nadkoli standardowo utrzymane są w kolorze szarym. Opcjonalnie zamówić je można w kolorze nadwozia lub w błyszczącym kolorze czarnym.
Audi A6 Allroad quattro
Na rynkach europejskich A6 allroad quattro dostępne będzie z trzema wysokoprężnymi silnikami V6 TDI do wyboru. Wszystkie te jednostki generują swą moc z trzech litrów pojemności i w porównaniu z poprzednimi modelami zostały gruntownie przeprojektowane.
Pierwszy z nich wytwarza 231 KM mocy oraz 500 Nm momentu obrotowego, dostępnego w przedziale od 1750 do 3250 obr/min. Wystarcza to do rozpędzenia samochodu od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy i do osiągnięcia prędkości maksymalnej 250 km/h. Silnik Audi A6 allroad quattro 50 TDI wytwarza 286 KM i w przedziale od 2250 do 3000 obr/min dostarcza 620 Nm momentu obrotowego. Inne dane dotyczące tej wersji silnikowej: sprint od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy, ograniczona prędkość maksymalna to 250 km/h. Najmocniejsza z trzech wersji silnika 3.0 TDI generuje 349 KM mocy oraz 700 Nm momentu obrotowego, dostępnego w przedziale od 2500 do 3100 obr/min. Audi A6 allroad quattro 55 TDI od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,2 sekundy, spalając przy tym - wg producenta - ok 6,5 litra oleju napędowego na 100 km. To dowód, że producenci już rozpracowali nowy system pomiaru, czyli WLTP...
Audi A6 Allroad quattro
Wszystkie trzy jednostki TDI przekazują swą siłę na jezdnię za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Selektywny rozkład momentu obrotowego między kołami jest uzupełnieniem stałego napędu na cztery koła quattro.
Standardowo, wszystkie jednostki TDI wyposażone są w technikę miękkej hybrydy „mild hybrid” (MHEV = Mild Hybrid Electric Vehicle). MHEV może zredukować spalanie w realnych warunkach drogowych do 0,4 litra na 100 km. Układ MHEV pracuje w oparciu o nowy, 48 – woltowy główny system elektryczny.
Serce układu MHEV: alternator – rozrusznik RSG, jest w stanie odzyskać podczas hamowania do 8 kW mocy i przekazać ją do oddzielnego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 10 Ah. Nowe Audi A6 allroad quattro może również w szerokim zakresie prędkości żeglować z wyłączonym silnikiem.
Nowe Audi A6 allroad quattro ma 4,95 m długości, 1,90 m szerokości i 1,50 m wysokości. Rozstaw osi to 2,93 m. Podobnie jak w Audi A6 Avant, pojemność przestrzeni bagażowej sięga od 565 do 1680 litrów przy złożonych oparciach tylnej kanapy.
Nowe Audi A6 allroad quattro w sprzedaży w Niemczech i w innych państwach europejskich znajdzie się jeszcze w czerwcu. Natomiast w pierwszej połowie roku 2020 samochód będzie miał swą rynkową premierę w Chinach oraz po raz pierwszy wejdzie do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych.