Porsche 911 to samochód kultowy. Samochód pojawił się w latach 60-tych ubiegłego wieku i od tamtego czasu niezmiennie podbija serca kolejnych pokoleń fanów motoryzacji.
Na salonie we Frankfurcie w przyszłym tygodniu zadebiutuje kolejna generacja 911 o oznaczeniu fabrycznym 991. Chociaż stylistycznie auto nawiązuje do poprzednika (jak i wielu wcześniejszych generacji) to jest zupełnie nowym pojazdem. Rozstaw osi zwiększył się o 10 cm, jednocześnie o 45 kg spadła masa, za to zwiększyła się sztywność nadwozia i rozstaw kół.
Porsche 911 991
Zwiększona została moc silników. 911 Carrera napędzane jest bokserem o pojemności 3,4 l i mocy 350 KM. Natomiast źródłem napędu 911 Carrera S jest silnik o pojemności 3,8 i mocy 400 KM.
Nowe porsche 911 trafi do salonów grudniu, a ceny na niemieckim rynku będą zaczynały się od 88 tys. euro.
Przyjrzyjmy się krótko historii 911.
Klasyczne 911: od 1963 do... 1989 roku!Porsche 911 930 (sprzed roku 1989)
Pierwsze Porsche 911 debiutowało w 1963 roku, rok później uruchomiono produkcję. Samochód napędzany był chłodzonym powietrzem, sześciocylindrowym silnikiem typu bokser o pojemności 1991 ccm i mocy 130 KM, który umieszczono przed napędzaną tylną osią. I tak już zostało na lata...
Model z 1963 roku stopniowo modernizowano aż do... 1989 roku! Stopniowo powiększano pojemności i moce, pojawiły się wersje specjalne, a także model turbo. Zwiększano rozstaw osi, wprowadzano elektroniczne systemy i dokonywano subtelnych zmian w stylistyce, ale auto z 1989 roku wciąż w prostej lini wywodziło się z 911-tki pokazanej niemal 30 lat wcześniej, mimo że napędzane było silnikiem o pojemności 3,2 l i mocy około 230 KM (w zależności od wersji).
Porsche 911 964Dopiero w 1990 roku pokazano samochód, poddany nieco większym zmianom (wewnętrzne oznaczenie 964). Znów powiększono pojemność silnika (do 3,6 l), pojawiła się wersja z napędem wszystkich kół (Carrera 4). Nie zabrakło również odmiany Turbo (najpierw z silnikiem 3,3, nieco później 3,6, moce 320 i 360 KM), zadebiutowała skrzyni Tiptronic.
Porsche 911 993Porsche 911 993
W 1994 roku model znów poddano głębszym przeróbkom i oznaczono wewnętrznie jako 993. Jak się okazała, była to ostatnia generacja z silnikiem chłodzonym powietrzem. W modelu tym zmieniono zawieszenie, przeprowadzono lifting nadwozia i po raz kolejny podniesiono moc (początkowo do 272, a od 1996 roku - do 286 KM). Samochód w wersji Carrera 4 otrzymał zmieniony system napędu wszystkich kół, pojawiła się również lekka wersja RS z silnikiem 3,8 o mocy 300 KM i tylnym napędzie.
W 1993 roku debiutowała 911 Turbo, pierwsze z dwoma turbosprężarkami i napędem na wszystkie koła. Moc sięgnęła 408 KM.
Porsche 911 996Porsche 911 996
Aż trudno w to uwierzyć, ale pierwsze Porsche 911 z silnikiem chłodzonym cieczą pojawiło się w 1998 roku (oznaczenie 996). Tym samym, po 34 latach pożegnano jednostki chłodzone powietrzem. Nowy model otrzymał dość znacznie zmienione nadwozie i sprzedawany był w wielu wersjach (Carrera, Carrera 4, Carrera 4S, GT3, GT2 i Turbo o mocy 420 KM). Pojemność silnika początkowo wynosiła 3,4 l (moc 300 KM). W 2002 roku powiększono ją do 3,6 l (moc 320 KM).
Porsche 911 997W 2005 roku zaprezentowano generację oznaczoną 997. Auto otrzymało zmodyfikowane nadwozie (m.in. współczynnik oporu powietrza spadł do 0,28). Podobnie jak poprzednik (z którym zresztą seria 997 jest blisko spokrewniona) nowy model dostępny był w wielu odmianach - każda mocniejsza, ale jednocześnie bardziej ekonomiczna niż wcześniej.
Porsche 911 997
Bazowa carrera posiada silnik 3,6 o mocy 325 KM, Carrera S - 3,8 o mocy 355 KM. W 2005 ofertę poszerzono o wersje czteronapędowe (Carrera 4 i 4S). Z kolei moc wersji Turbo podniesiono do 480 KM. Samochód ten otrzymał nowy typ napędu wszystkich kół, znany z modelu Cayenne.
W 2009 przeprowadzono lifting wszystkich wersji, przy tej okazji w 911 Turbo pojawił się nowy silnik o pojemności 3,8 l (wcześniej montowano 3,6) i mocy 493 KM. W 2010 roku debiutowało Turbo S z silnikiem o mocy 523 KM. Nie zabrakło również wersji GT3, GT3 RS i GT2.
Używane egzemplarze poprzednich generacji można kupić taniej, jednak o niskich cenach - w zasadzie niezależnie od rocznika - możemy zapomnieć. Kilkuletnie auta są drogie tak po prostu, a starsze - bo są klasykami. Nie można również zapomnieć, że kupno 911 to dopiero początek. Osobną kwestią jest serwis - znalezienie warsztatu, który się podejmie napraw 911 nie będzie łatwe.
Wszystkiego o używanych Porsche, typowych usterkach, zużyciu paliwa i innych kosztach utrzymania dowiecie się z naszego katalogu.