Stylistycznie nowe XC90 stanowi udane połączenie linii XC90 I generacji oraz rozwiązań znanych z nowych modeli szwedzkiego producenta.
Volvo XC90
Nowy model będzie zbudowany w oparciu o nową, modularną płytę podłogową o nazwie Scalable Product Architecture (SPA). Szwedzcy inżynierowie pracowali nad tym rozwiązaniem cztery lata, będzie ono stanowiło podstawę wszystkich nowych modeli Volvo, a XC90 będzie pierwszym z nich.
SPA znosi właściwie wszystkie ograniczenia dla projektantów. Styliści, projektując nowy model nie będą już ograniczeni rozstawem osi, zwisami czy nawet wysokością samochodu. To pozwoli na projektowanie samochodów o dynamicznym wyglądzie, ale również dużej funkcjonalności. Ponadto płyta pozwoli na zmniejszenie masy pojazdu oraz poprawi jej rozkład między osiami.
Volvo XC90
Nowe Volvo XC90 będzie dostępne z dwoma silnikami benzynowymi, dwoma wysokoprężnymi oraz w wersji hybrydowej.
Fani silników wysokoprężnych będą mogli wybierać pomiędzy wersją D4 (190 KM i 400 Nm, średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym: 5 l/100 km) oraz wersją D5 (twinturbo, 225 KM i 470 Nm, średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym 6 l/100 km).
Volvo XC90
Volvo XC90 będzie dostępne również z dwoma silnikami benzynowymi. Wersja T5 będzie dysponowała mocą 254 KM i momentem 350 Nm. Ciekawiej wygląda XC90 T6, które będzie posiadało silnik z turbosprężarką i kompresorem. Dzięki nim moc wynosi 320 KM, natomiast moment obrotowy to 400 Nm. Szwedzi nie podali zużycia paliwa silników benzynowych.
Volvo XC90
Topowe Volvo XC90 to wersja T8. Samochód ten będzie napędzany hybrydowo, za pomocą czterocylindrowego benzynowego silnika o pojemności 2.0, który wspomagany jest turbosprężarką i kompresorem (ten ostatni zapewnia płynne przyśpieszanie od niskich obrotów, turbo daje o sobie znać przy wyższych obrotach). Dodatkowo w samochodzie znajdzie się silnik elektryczny o mocy 80 KM, który napędzał będzie tylne koła. Sumaryczna moc układu napędowego, nazwanego Drive-E, wynosi 400 KM, maksymalny moment obrotowy to 640 Nm.
Volvo XC90
Volvo XC90 T8 będzie posiadało możliwość ładowania z gniazdka sieciowego oraz jazdy w trybie wyłącznie elektrycznym, przy czym pojemność baterii ma zapewnić zasięg do 40 km.
Nowe XC90 ma być najbardziej luksusowym modelem w historii marki. We wnętrzu widać tendencję do minimalizacji fizycznych przełączników - pokładowymi systemami będzie zarządzało się za pomocą dotykowego ekranu umieszczonego na konsoli środkowej. Umożliwi on również dostęp do internetu czy integrację ze smartfonem. Wnętrze wypełnione ma być luksusowymi materiałami. Skórzana tapicerka jest oczywistością, ale np. kryształowy lewarek przekładni już nie...
Volvo XC90
Nowe Volvo XC90 będzie oczywiście niezwykle bezpiecznym samochodem. Wśród największych nowości w tym zakresie znajduje się system biernej ochrony pasażerów, który aktywuje się po zjechaniu z drogi. Po wykryciu takiego zagrożenia samochód zasieśnia pasy, ponadto fotele posiadają specjalną konstrukcję pochłaniającą energię pionowego uderzenia (do jakiego dochodzi gdy auto wypadnie z drogi do rowu).
System ochrony biernej jest wspomagany systemami aktywnymi - monitorowania pasa ruchu i zmęczenia kierowcy.
Volvo XC90
Inną nowością jest system automatycznego hamowania na skrzyżowaniach. Potrafi on włączyć hamulce, gdy kierowca popełni błąd i będzie chciał skręcić przed nadjeżdżającym pojazdem.
Obie nowości uzupełnione są systemami dobrze już znanymi, jak adaptacyjnym tempomatem, system automatycznego hamowania, rozpoznawania znaków, monitorowania martwego kąta itp...
Nowe Volvo XC90 zostanie zaprezentowane publicznie na salonie w Paryżu na początku października. Pierwsze samochody pojawią się w salonach jeszcze przed końcem roku.
Zobacz nowe Volvo XC90 na filmie: