chceauto.pl
x
Pierwsza jazda: Suzuki Vitara

Pierwsza jazda: Suzuki Vitara

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-02-25
W Lizbonie odbyły się pierwsze jazdy nową Suzuki Vitarą. Na miejscu był reporter ChceAuto.pl

Słowo "nowa" nie jest w tym przypadku nadużyciem. Auto zbudowano od podstaw w oparciu o płytę podłogową Suzuki SX4 S-Cross. Jeśli zestawienie słów "Vitara" i "płyta podłogowa" wydaje się wam podejrzane - macie rację. Do tej pory wszystkie poprzednie generacje auta (wliczając w to model Grand Vitara było ich aż sześć) tworzone były w oparciu o ramę. Czasy się jednak zmieniają i klienci nie potrzebują już pojazdów zdolnych wyszarpywać z błota zakopane ciągniki rolnicze. Obecnie prym wiodą niewielkie crossovery, których właścicielom nie przejdzie nawet przez myśl, by zjechać z utwardzonej drogi.

Nowa Suzuki Vitara
Nowa Suzuki Vitara
Nowa Vitara mierzy teraz 4,17 m długości i 1,77 m szerokości. Rozstaw osi to 2,5 m. Wymiary stawiają więc samochód na równi ze współczesnymi autami segmentu B. To kolejny dowód na to, że Vitarę projektowano z myślą o miejskiej dżungli, a nie lasach, stepach czy błotach poligonów. Samochód spokojnie może dziś pełnić rolę podstawowego środka transportu dla średniej wielkości rodziny. Wnętrze zapewnia wystarczającą przestrzeń dla czwórki dorosłych pasażerów. W bagażniku zmieścimy pakunki o objętości do 375 l (wg normy VDA, czyli liczonej do linii okien).

Właściciele starszych Suzuki będą pozytywnie zaskoczeni projektem wnętrza. Te wciąż wykonane jest wprawdzie z twardych plastików, ale możliwość kolorystycznego doboru ciągnącej się przez całą desę rozdzielczą dekoracyjnej wstawki i "obręczy" dysz nawiewów wprowadza w kabinie przyjemną atmosferę. Ogromny plus należy się też za spasowanie elementów - wszystko zmontowano solidnie i z dużą precyzją.

Nowa Suzuki Vitara
Nowa Suzuki Vitara
O proasfaltowym nastawieniu świadczy konstrukcja zawieszenie. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu - belkę skrętną. Rezultat jest zaskakująco dobry - samochód prowadzi się pewnie i daje sporo frajdy z jazdy po krętych drogach. Nie ma też problemów z "wytrząsaniem" pasażerów na dziurach. Kolejnym zaskoczeniem jest precyzyjny, wspomagany elektrycznie, układ kierowniczy i krótkie drogi prowadzenia dźwigni zmiany biegów. Można wręcz odnieść wrażenie, że Vitara zdaje się prowokować do ofensywnej jazdy po zakrętach!

Na polskim rynku nowe Suzuki Vitara oferowane będzie - przynajamniej w początkowej fazie - wyłącznie z benzynowym silnikiem 1,6 l. Motor typoszeregu M16, znany m.in. z Suzuki SX4 S-Cross, rozwija 120 KM i 156 Nm. Nie jest to wprawdzie mistrzostwo świata, ale klasyczna konstrukcja (wielopunktowy wtrysk pośredni, system zmiennych faz rozrządu i brak turbodoładowania) pozwala liczyć na wieloletnią bezproblemową eksploatację. Jak udało nam się ustalić silnik wymaga wprawdzie okresowej regulacji luzów zaworowych (co 40 tys. km), ale nawet w ASO koszt robocizny nie powinien przekroczyć 300 zł (plus koszt płytek regulacyjnych). Nowa Vitara jest więc ciekawą alternatywą dla zwolenników jazdy na LPG.

Nowa Suzuki Vitara
Nowa Suzuki Vitara
Co zaskakujące - brak oficjalnych danych dotyczących osiągów. Prędkość maksymalna to 180 km/h ale Suzuki nie chwali się np. czasem potrzebnym na osiągnięcie setki. Nasze pobieżne testy wykazały wynik oscylujący w okolicach 11 s, ale nie dysponowaliśmy odpowiednią aparaturą, by sprawdzić go dokładnie. Tak czy inaczej, silnik sprzęgany standardowo z ręczną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach radzi sobie z autem przyzwoicie. Pamiętać trzeba jedynie, że - jak klasyczny "Japończyk" - lubi wysokie obroty.

Nawet w wersji z napędem 4x4 Allgrip (podstawowe mają napęd na przednią oś) średnie zużycie paliwa w czasie jazd testowych nie przekraczało 7,2 l/100 km. Poza miastem bez trudu osiągniemy wynik zbliżony do 6 l/100 km.

Nowa Suzuki Vitara
Nowa Suzuki Vitara
Bogatsze odmiany oferowane są ze znanym z SX-4 S-Cross systemem napędu Allgrip 4x4. Kierowca ma do dyspozycji 4 tryby jazdy (auto, sport, snow i lock). Dzięki zaawansowanej elektronice napęd tylnej osi dołączany jest jeszcze zanim nastąpi uślizg kół przednich. W trybie sport zmienia się też reakcja na gaz.

W Vitarze po raz pierwszy w historii Suzuki, zastosowano takie nowinki technologiczne, jak np. adaptacyjny tempomat czy system kontroli zjazdu. Auto zamówić też można z panoramicznym (otwieranym) oknem dachowym, czy dwubarwnym malowaniem (inny kolor dachu i lusterek).

Nowa Suzuki Vitara debiutuje właśnie na polskim rynku zastępując wychodzący z oferty model Grand Vitara. Zamówienia na auto można już składać w salonach. Ceny startują z - rozsądnego - pułapu 61 900 zł. Tyle zapłacić trzeba za podstawową wersję z napędem 2WD. W wyposażeniu standardowym otrzymamy m.in. 7 poduszek powietrznych, manualną klimatyzację, pakiet elektryczny (przednie szyby i lusterka) czy sterowane z kierownicy radio CD/MP3. Tak samo wyposażone auto z napędem Allgrip kosztować nas będzie 69 900 zł. Topowa odmiana - z panoramicznym dachem, skórzaną tapicerką, aktywnym tempomatem czy systemem multimedialnym z 7-calowym dotykowym wyświetlaczem wyceniona została na 92 200 zł.



Pierwsza jazda: Suzuki Vitara - GALERIA ZDJĘĆ

Pierwsza jazda: Suzuki VitaraPierwsza jazda: Suzuki VitaraPierwsza jazda: Suzuki VitaraPierwsza jazda: Suzuki VitaraPierwsza jazda: Suzuki VitaraPierwsza jazda: Suzuki VitaraPierwsza jazda: Suzuki VitaraPierwsza jazda: Suzuki VitaraPierwsza jazda: Suzuki VitaraPierwsza jazda: Suzuki VitaraPierwsza jazda: Suzuki VitaraPierwsza jazda: Suzuki Vitara

Zobacz także

Suzuki Vitara 35th Anniversary Special Edition – test wersji  urodzinowej

Suzuki Vitara 35th Anniversary Special Edition – test wersji urodzinowej 2024-07-16

Vitara obecna jest na rynku od 1988 roku, więc niedawno obchodziła 35 urodziny – z tej okazji Suzuki postanowiło wypuścić specjalną limitowaną wersję tego modelu. Na przestrzeni tych lat Vitara zmieniła się nie do poznania i z klasycznej terenówki...
Suzuki Vitara po modernizacji (2024)

Suzuki Vitara po modernizacji (2024) 2024-04-10

Suzuki Vitara to samochód, który ma dziesięcioletni staż rynkowy. Japończycy nie zamierzają jednak rezygnować z produkcji tego modelu. Przeciwnie, właśnie poddali go modernizacji. Suzuki Vitara debiutowało na salonie paryskim w 2014 roku, a rok...
TEST: Suzuki Vitara - samochód zbudowany według starej szkoły

TEST: Suzuki Vitara - samochód zbudowany według starej szkoły 2023-07-18

Pierwsza generacja Suzuki Vitary produkowana była w latach 1988-1997 i była to wtedy dość klasyczna „terenówka”, do dziś spotykana w off-roadowym świecie. Model ten zastąpiony został przez Grand Vitarę, której bliżej było już do SUVa, ale o...
Suzuki Vitara Strong Hybrid - własna interpretacja siły

Suzuki Vitara Strong Hybrid - własna interpretacja siły 2022-09-30

Vitara obecnej generacji jest w produkcji od 2015 roku i aż do teraz nie przeszła gruntownych przemian stylistycznych, a tylko delikatny lifting w 2018 roku. Znacznie więcej zmian zachodziło pod maską – z początku dostępne były wyłącznie silniki...
Suzuki Vitara. Test

Suzuki Vitara. Test 2021-10-18

Suzuki Vitara nie jest najmłodszą konstrukcją. Obecna generacja tego pojazdu została zaprezentowana na salonie w Paryżu w 2014 roku, a w salonach pojawiła się rok później. Auto jednak sprzedaje się dobrze również dziś. Stało się tak w dużej...
Rekordowy wzrost sprzedaży Suzuki w Polsce

Rekordowy wzrost sprzedaży Suzuki w Polsce 2021-02-20

Styczeń okazał rekordowym miesiącem dla Suzuki w Polsce pod względem dynamiki sprzedaży. Japońska marka jest również liderem w sprzedaży samochodów z technologią mild hybrid na polskim rynku.Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS