4 marca 2021 odbędzie się oficjalna premiera nowej wersji nadwoziowej elektrycznego Porsche Taycan. Samochód, który nazywa się Taycan Cross Turismo, kończy właśnie intensywny program testowy.

Porsche Taycan Cross Turismo
Szeroko zakrojony program testów obejmował próby na torach wyścigowych, takich jak północna pętla Nürburgringu oraz nitka Grand Prix na Hockenheimringu (oba obiekty zlokalizowane w Niemczech), a także na obiektach doświadczalnych na całym świecie – w tym we włoskim Nardò i w centrum rozwojowym Porsche w Weissach, gdzie nowy model przeszedł chrzest bojowy na torze Safari, utrzymanym w afrykańskim stylu.
Off-roadowe wyzwania czekały go także na południu Francji oraz w Pirenejach. Pokonując łącznie 998 361 testowych kilometrów, prototypy Porsche Taycan Cross Turismo okrążyły kulę ziemską prawie 25 razy – jeśli mierzyć według równika.

Porsche Taycan Cross Turismo
Równolegle do ostatnich jazd testowych zakamuflowany egzemplarz Porsche Taycan Cross Turismo od początku roku odbywał globalną trasę z udziałem przedstawicieli mediów. W ciągu zaledwie sześciu tygodni prototyp ten odwiedził pięć prognozowanych największych rynków nowej wersji nadwoziowej modelu Taycan: USA, Wielką Brytanię, Norwegię, Holandię i Niemcy.
Porsche Taycan Cross Turismo dysponuje napędem na wszystkie koła oraz pneumatycznym zawieszeniem z regulacją prześwitu. Jednocześnie oferuje znacznie więcej miejsca nad głowami dla podróżujących z tyłu niż zwykły Taycan, a pod tylną pokrywą kryje obszerną przestrzeń ładunkową.

Porsche Taycan Cross Turismo
W Porsche samochody elektryczne muszą przejść ten sam rygorystyczny program testów, co auta sportowe z silnikami spalinowymi. Obok zapewniania doskonałych osiągów zawsze obejmuje on sprawdzanie nieograniczonej użyteczności na co dzień – we wszystkich warunkach klimatycznych.
W modelach na prąd testowane są także dodatkowe, szczególnie istotne aspekty, takie jak ładowanie akumulatora czy kontrolowanie temperatury układu napędowego i wnętrza w ekstremalnych temperaturach. Do typowych dla Porsche celów rozwojowych należą ponadto wyniki prób na torze wyścigowym, możliwość odbywania wielokrotnych jazd z przyspieszeniem na pełnym gazie oraz odpowiedni do codziennego użytku zasięg.

Porsche Taycan Cross Turismo
Testy są przeprowadzane również w laboratorium i na stanowiskach testowych. Ich zakres obejmuje ocenę koncepcji aerodynamiki, w ramach której Taycan Cross Turismo przez około 325 godzin musiał stawiać czoła „huraganowi” w tunelu aerodynamicznym. Podczas wcześniejszych prac rozwojowych Taycan sedan spędził tam już 1500 godzin.
Także nowy tylny bagażnik rowerowy, zaprojektowany przez Porsche specjalnie dla wariantu Cross Turismo, przeszedł rygorystyczny program testów, obejmujący jazdę wyboistymi drogami oraz próby dynamiczne. Bagażnik wyznaczy nowe standardy w zakresie obsługi, ergonomii, bezpieczeństwa jazdy i stabilności. Jego szerokie szyny pozwolą na przewóz kilku rowerów elektrycznych.
Porsche Taycan Cross Turismo pojawi się na europejskim rynku latem 2021 r. W przeciwieństwie do sedana, Cross Turismo będzie dostępne wyłącznie w wersji 4x4. A to oznacza, że samochód będzie wyposażony w akumulator o pojemności 93,4 kWh, zaś napęd będą zapewniać silniki o mocy 571 KM i 650 Nm (Cross Turismo 4S), 680 KM i 850 Nm (Turbo) oraz 761 KM i 105 Nm (Turbo S).