chceauto.pl
x
Porsche Taycan oficjalnie pokazane!

Porsche Taycan oficjalnie pokazane!

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2019-09-04
Równocześnie w trzech miejscach na świecie (w Europie, USA i Chinach) Porsche zaprezentowało Taycana, czyli swój pierwszy model o napędzie elektrycznym. Auto ma łączyć sportowy wygląd z osiągami godnymi auta sportowego i dużym zasięgiem.

Porsche Taycan
Porsche Taycan
Porsche Taycan ma przód z mocno wyprofilowanymi błotnikami, który wygląda na spłaszczony i akcentuje szerokość samochodu. W profilu dominuje sportowa, opadającą ku tyłowi linia dachu. Charakterystyczne są również "wyrzeźbione" boki nadwozia. Smukłe linie kabiny pasażerskiej, "wyciągnięty" tylny słupek i mocno zaakcentowany kształt błotników formują wyrazisty, typowy dla marki tylny pas.

W oczy rzucają się tu detale, takie jak szklane logo Porsche zintegrowane z pasem świetlnym. Aerodynamicznie zoptymalizowany zasadniczy kształt nadwozia (współczynnik oporu powietrza Cd wynosi od 0,22) ma znaczący wpływ na niskie zużycie energii, a tym samym – na duży zasięg.

Porsche Taycan
Porsche Taycan
Pierwsze warianty nowej serii modelowej to Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo. Oba są najnowocześniejszymi przedstawicielami gamy Porsche E-Performance, a zarazem należą do grona najmocniejszych aut seryjnych, jakie Porsche ma obecnie w swojej ofercie. Słabsze odmiany Porsche Taycan, również z napędem na wszystkie koła, pojawią się jeszcze w tym roku. Pierwszą odmianą, która dołączy do portfolio, będzie natomiast Taycan Cross Turismo. Jego debiut wyznaczono na koniec przyszłego roku. Do 2022 r. Porsche zainwestuje w elektromobilność ponad 6 miliardów euro.

Porsche Taycan
Porsche Taycan
Flagowy Taycan Turbo S w trybie overboost, w połączeniu z systemem Launch Control, może generować moc do 560 kW (761 KM), a Taycan Turbo – do 500 kW (680 KM). Taycan Turbo S przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,8 s, natomiast Taycan Turbo potrzebuje na to 3,2 s. Wariant Turbo S oferuje zasięg do 412 km, a Turbo – do 450 km (w każdym przypadku zgodnie z WLTP). Maksymalna prędkość obu wersji wynosi 260 km/h.

Porsche Taycan
Porsche Taycan
Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo korzystają z dwóch synchronicznych silników elektrycznych z magnesami trwałymi – jeden pracuje przy przedniej osi, druga - przy tylnej. Dzięki temu oba warianty dysponują napędem na wszystkie koła. Silnik, przekładnię oraz sterowany impulsowo falownik połączono w kompaktowy moduł napędu. Moduły mają najwyższą gęstość mocy (kW na litr objętości "opakowania") spośród wszystkich elektrycznych zespołów napędowych dostępnych obecnie na rynku.

Porsche Taycan
Porsche Taycan
Szczególną cechą silników elektrycznych jest uzwojenie cewek stojana o "spinkowej" strukturze. Technika ta pozwala na użycie w stojanie większej ilości miedzi, zwiększając moc maksymalną oraz moment obrotowy przy zachowaniu wielkości elementu. Dwustopniowa przekładnia przy tylnej osi to innowacja opracowana przez Porsche. Pierwszy bieg umożliwia jeszcze lepsze przyspieszenie ze startu zatrzymanego, a drugi – o długim przełożeniu – zapewnia wysoką efektywność i równie wysokie rezerwy mocy. Dotyczy to również najwyższych prędkości.

Porsche Taycan
Porsche Taycan
Taycan jest pierwszym seryjnym pojazdem o napięciu systemowym 800 V zamiast "tradycyjnych" dla aut elektrycznych 400 V. Efekt? wystarczy niewiele ponad 5 minut, by na stacji ładowania o wysokiej mocy naładować akumulator prądem stałym (DC) w stopniu wystarczającym na pokonanie nawet 100 kilometrów (zgodnie z WLTP). W idealnych warunkach czas ładowania akumulatora w zakresie od 5 do 80 % wynosi 22,5 minuty; maksymalna moc ładowania (szczytowa) to 270 kW. Całkowita pojemność akumulatora Performance Plus wynosi 93,4 kWh.

W domu właściciele Porsche Taycan mogą natomiast ładować swoje samochody prądem zmiennym (AC), z mocą do 11 kW.

Porsche Taycan
Porsche Taycan
Taycan korzysta z centralnie połączonego systemu sterowania podwoziem – Porsche 4D Chassis Control, który w czasie rzeczywistym analizuje i synchronizuje działanie wszystkich układów podwozia. Lista innowacyjnych rozwiązań w tym zakresie obejmuje adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w technice trójkomorowej, w tym elektroniczne sterowanie pracą amortyzatorów PASM (Porsche Active Suspension Management), a także elektromechaniczny system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport), w tym Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).

Kolejne unikalne rozwiązania to sterowanie napędem na wszystkie koła z dwoma silnikami elektrycznymi oraz układ rekuperacji. Potencjalna moc rekuperacji – do 265 kW – jest znacznie wyższa niż u konkurentów. Testy drogowe wykazały, że około 90% codziennego hamowania wykonują same silniki elektryczne – bez angażowania hydraulicznych hamulców kół.

Porsche Taycan
Porsche Taycan
Profil poszczególnych trybów jazdy zasadniczo jest zgodny z koncepcją spotykaną w innych seriach modelowych Porsche. Uzupełniają go specjalne ustawienia umożliwiające optymalne wykorzystanie w pełni elektrycznego napędu. Dostępne są cztery tryby jazdy: Range, Normal, Sport oraz Sport Plus. Ponadto poszczególne systemy można skonfigurować zgodnie z własnymi wymaganiami w trybie Individual.

Kokpit Porsche Taycan zapowiada początek nowej ery. Wolnostojący, zakrzywiony panel wskaźników wyznacza najwyższy punkt deski rozdzielczej. Centralnie umieszczony 10,9-calowy wyświetlacz inforozrywki połączono z opcjonalnym ekranem dla pasażera, tworząc zintegrowany szklany pas o wzornictwie czarnego panelu.

Porsche Taycan
Porsche Taycan
Na potrzeby Taycana wszystkie interfejsy użytkownika zaprojektowano zupełnie na nowo, a liczba klasycznych instrumentów, takich jak przełączniki i przyciski, została znacznie ograniczona. Obsługa odbywa się za pomocą paneli dotykowych lub poprzez funkcję sterowania głosowego, która reaguje na polecenie „Hej, Porsche”.

W Taycanie Porsche po raz pierwszy oferuje wnętrze w konfiguracji całkowicie pozbawionej wykończeń ze skóry. Poszczególne elementy są w tym przypadku wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. "Garaże dla stóp" – wgłębienia w akumulatorze w przestrzeni na nogi z tyłu – zapewniają wygodę siedzenia podróżującym na tylnych siedzeniach i pozwalają zachować małą wysokość nadwozia. Samochód oferuje dwa bagażniki: przedni ma pojemność 81 litrów, a tylny – 366 litrów.

Nowe Porsche Taycan Turbo oraz Porsche Taycan Turbo S można już zamawiać. Ich ceny zaczynają się od, odpowiednio, 650 tys. zł i 790 tys. zł.

Porsche Taycan oficjalnie pokazane! - GALERIA ZDJĘĆ

Porsche Taycan oficjalnie pokazane!Porsche Taycan oficjalnie pokazane!Porsche Taycan oficjalnie pokazane!Porsche Taycan oficjalnie pokazane!Porsche Taycan oficjalnie pokazane!Porsche Taycan oficjalnie pokazane!Porsche Taycan oficjalnie pokazane!Porsche Taycan oficjalnie pokazane!Porsche Taycan oficjalnie pokazane!Porsche Taycan oficjalnie pokazane!

Zobacz także

Porsche Taycan GTS i Taycan 4 po modernizacji

Porsche Taycan GTS i Taycan 4 po modernizacji 2024-11-16

Pierwsza nowość to odnowione wydanie Porsche Taycan GTS. Dzięki mocy szczytowej z Launch Control sięgającej 515 kW ta wersja ponownie jest najbardziej sportową poza odmianami Turbo. Nowy Taycan GTS trafia na rynek z nadwoziem sedan oraz Sport Turismo....
Porsche Taycan Turbo GT. Najmocniejsze w historii

Porsche Taycan Turbo GT. Najmocniejsze w historii 2024-03-13

Porsche poszerza gamę elektrycznego modelu Taycan o najmocniejsze warianty: Turbo GT i Turbo GT z pakietem Weissach. Ten ostatni jest w szczególności przystosowany do jazdy torowej. Na rzecz jeszcze lepszego stosunku mocy do masy pozbawiono go tylnych...
Porsche Taycan po liftingu. Mocniejsze i z większym zasięgiem

Porsche Taycan po liftingu. Mocniejsze i z większym zasięgiem 2024-02-19

Porsche zmodernizowało całą gamę modelową Taycana. Nowe warianty oferują wyższą moc, większy zasięg, sprawniej przyspieszają i szybciej się ładują. Przy okazji projektanci nieco zmienili stylizacje i mocniej zróżnicowali wygląd modeli Turbo....
Nowe Porsche Taycan z rekordem toru Nurburgring

Nowe Porsche Taycan z rekordem toru Nurburgring 2024-01-04

Porsche Taycan nowej generacji, która oficjalnie zadebiutuje w 2024 roku, jest najszybszym czterodrzwiowym samochodem elektrycznym na torze Nurburgring. Kierowca rozwojowy Porsche Lars Kern przedseryjnym egzemplarzem Taycana pokonał północną pętlę w...
Porsche Taycan Turbo S z rekordem Nurburgring

Porsche Taycan Turbo S z rekordem Nurburgring 2022-08-10

Nigdy wcześniej seryjnie produkowany samochód elektryczny nie zaliczył szybszego okrążenia na północnej pętli toru Nürburgring: Lars Kern, kierowca rozwojowy Porsche, za kierownicą modelu Taycan Turbo S „wykręcił” czas 7 min i 33 s. Porsche...
Rekordowa sprzedaż Porsche w Polsce

Rekordowa sprzedaż Porsche w Polsce 2022-07-29

Rok 2021 był najlepszym w historii dla Porsche w Polsce. Wszystko wskazuje jednak na to, że kolejny rekord sprzedaży padnie już w tym roku - w pierwszych sześciu miesiącach Porsche sprzedało w naszym kraju blisko 40 proc. więcej samochodów niż w...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS