Zwrot kosztu instalacji po
9000 km czyli po 6 miesiącach
Zużycie paliwa
12.6 l gazu na 100 km
Koszt przejechania 100 km
33 zł
Przyspieszenie do 100 km/h
13.2 s.
Prędkość maksymalna
145 km/h
UwagaŚredni przebieg sugerowanej jednostki napędowej wskazuje na dość znaczne wyeksploatowanie silnika. Decydując się na montaż instalacji gazowej, trzeba wybrać dobry warsztat, który tak dobierze instalację gazową by nie doszło do wypalenia gniazd zaworowych, co może się skończyć utratą kompresji w cylindrach i szybką koniecznością remontu kapitalnego.
Suzuki Vitara I 2.0 16v 132 KM
Suzuki Vitara
Nazwa Suzuki Vitara pojawiła się na rynku pierwszy raz pod koniec lat 80-tych ubiegłego wieku. Model ten był niewielkim, ale bardzo dzielnym samochodem terenowym. Budowa na ramie, stały napęd na cztery koła i niewielka masa sprawiały, że auto mogło wjechać tam, gdzie wiele znacznie droższych samochodów terenowych wjechać nie mogło.
Vitara, już jako druga generacja przetrwała w produkcji do 1999 roku. Gdy nastała moda na SUV-y Vitarę wycofano z oferty, a jej miejsce zajęła Grand Vitara, która z biegiem lat traciła zdolności terenowe i ewoluowała w klasycznego SUV-a.
Vitara powróciła na rynek dopiero w 2014 roku. Tym razem jednak jako klasyczny crossover. Samochód otrzymał samonośne nadwozie i napęd 4x4 oparty o sprzęgło wielopłytkowe, które zastąpiło klasyczny centralny dyferencjał. Z dawnej offroadowej legendy została więc tylko nazwa.
Suzuki Vitara I
Suzuki Vitara to mały samochód terenowy, który produkowany był w latach 1988-2004. Produkcję pierwszej generacji zakończono w 1998 roku. Wówczas zastąpiła ją druga generacja, która zjeżdżała z taśm montażowych do 2004 roku.
Vitara to auto zbudowane na ramie z dość ubogim wyposażeniem (zarówno seryjnym, jak opcjonalnym), napędzane niezbyt mocnymi silnikami. Słowem - auto dla fana offroadu, aczkolwiek małe rozmiary, wysokie zawieszenie, niezła widoczność i stosunkowo ekonomiczne (bo słabe) silniki, to atuty, które przydają się również w mieście. W trasie jest już gorzej. Oprócz braku mocy wychodzą cechy auta „ramowego” - zawieszenie jest sztywne, nie nadąża z wybieraniem nierówności, skutkiem czego Vitara nie nadaje się do szybkiej jazdy.
Vitary I generacji omijają awarie jednostek napędowych - są one wytrzymałe i dużo znoszą. Dość odporny jest układ napędowy, aczkolwiek koszty ewentualnej naprawy są wysokie. Dużo gorzej wygląda sprawa z zawieszeniem (głównie w samochodach eksploatowanych w terenie, a takich jest niemało) oraz przede wszystkim - z blachą. Z wiekiem wychodzi słabe zabezpieczenie antykorozyjne, co powoduje ekspansją rdzy - szczególnie na progach i błotnikach.
Vitary I generacji są dostępne w dobrych pieniądzach, trzeba jednak brać pod uwagę ich przeszłość (terenową) oraz wiek. Nakłady na serwis nie będą małe.
W zasadzie wszystkie powyższe uwagi dotyczą również Vitary II generacji. Ten samochód był jednym z ostatnich sprzedawanych pojazdów opartych na ramie. Co ciekawe, oferta na rynku wtórnym jest dużo bardziej uboga niż wypadku Vitary I generacji. Samochód nie cierpi również na tak duże problemy z rdzą.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2015-02-12