chceauto.pl
x
Suzuki Vitara TEST

Suzuki Vitara TEST

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-12-16
Vitara to jeden z najchętniej kupowanych crossoverów w swoim segmencie. Odkrywamy, w czym tkwi tajemnica jego sukcesu? Czy producent ustrzegł się ergonomicznych wpadek?

Decyzja, która wywołała kontrowersje wśród fanów marki okazała się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę.
Decyzja, która wywołała kontrowersje wśród fanów marki okazała się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę.
Suzuki Vitara obecnej generacji ma niewiele wspólnego ze swoimi poprzednikami. Zaprezentowany w 2014 roku na salonie w Paryżu samochód z solidnej, opartej na ramie, terenówki przeistoczył się w kompaktowego crossovera. Decyzja, która wywołała kontrowersje wśród fanów marki okazała się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Dziś po produkowany na Węgrzech samochód ustawiają się w polskich salonach kolejki.

Dziś po produkowany na Węgrzech samochochód ustawiają się w polskich salonach kolejki.
Dziś po produkowany na Węgrzech samochochód ustawiają się w polskich salonach kolejki.
Chodzi niewątpliwie o wypadkową kilku aspektów: użyteczności, świetnej opinii o marce i - co najważniejsze - przystępnej ceny. Podstawowy model kupić dziś można za 61 tys. zł. Rozsądnie skonfigurowany pojazd - z najmocniejszym silnikiem 1,4 l boosterjet o mocy 140 KM i bogatym wyposażeniem (wersja Premium) to wydatek od ok 75 tys. zł. Sama karoseria Vitary mierzy 4,17 m długości, 1,77 m szerokości i 1,61 m wysokości. Rozstaw - osi równe 2,5 m - stawia samochód na pograniczu segmentów B i C. Mimo tego w kabinie wygodnie podróżuje czwórka dorosłych pasażerów i nawet ci zajmujący miejsca z tyłu nie mogą narzekać na brak miejsca na nogi. To zasługa stosunkowo wysokiej karoserii i wyprofilowania kanapy.

W autach z napędem AllGrip kierowca ma do wyboru trzy trzyby jazdy: automatyczny, śnieg i sport. Może też "zblokować" napęd 4x4 przy niewielkich prędkościach.
W autach z napędem AllGrip kierowca ma do wyboru trzy trzyby jazdy: automatyczny, śnieg i sport. Może też "zblokować" napęd 4x4 przy niewielkich prędkościach.
Opcjonalnie Vitara może być wyposażona w napęd na obie osie All Grip. W układzie pracuje - sterowane elektronicznie - sprzęgło wielopłytkowe płynnie rozdzielające napęd pomiędzy osie. Silnik 1,4 l boosterjet rozwija moc 140 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 220 Nm w zakresie od 1500 do 4000 obr./min. To optymalne źródło napędu dla tej wielkości pojazdu. Jednostka standardowo sprzęgana jest z ręczną przekładnią o sześciu przełożeniach. Auto przyspiesza do 100 km/h w 9,5 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 200 km/h. Średnie zużycie paliwa oscyluje między 7 a 8 l w zależności od temperamentu i stylu jazdy kierowcy.

Wnętrze utrzymane jest w "japońskim" stylu. Miękkie plastiki ograniczają się wyłącznie do "góry" deski rozdzielczej. Jej dół, podobnie jak boczki drzwi, wykonano z twardego tworzywa.
Wnętrze utrzymane jest w "japońskim" stylu. Miękkie plastiki ograniczają się wyłącznie do "góry" deski rozdzielczej. Jej dół, podobnie jak boczki drzwi, wykonano z twardego tworzywa.
Wnętrze utrzymane jest w "japońskim" stylu. Miękkie plastiki ograniczają się wyłącznie do "góry" deski rozdzielczej. Jej dół, podobnie jak boczki drzwi, wykonano z twardego tworzywa. "Fabryczny" zestaw multimedialny jest łatwy w obsłudze, ale nie jest to konstrukcja samego Suzuki. Mimo tego nawigacja czy bluetooth działają sprawnie, a system wydaje się być intuicyjny. Automatyczna klimatyzacja czy gniazdo usb to standard w wersji premium. W autach z napędem AllGrip kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy: automatyczny, śnieg i sport. Może też "zblokować" napęd 4x4 przy niewielkich prędkościach. Tryb "śnieg" wyostrza nastawy systemów kontroli trakcji i stabilizacji. W trybie Sport auto wyraźnie zyskuje na dynamice - skutkuje on m.in. zmianą mapy sterującej wtryskiem.

Wynik 8,5 l to efekt szybkiej jazdy autostradowej i testowania możliwości różnych konfiguracji napędu. W rzeczywistości dość łatwo zejść do poziomu ok. 7,5 l/100 km.
Wynik 8,5 l to efekt szybkiej jazdy autostradowej i testowania możliwości różnych konfiguracji napędu. W rzeczywistości dość łatwo zejść do poziomu ok. 7,5 l/100 km.
Zużycie paliwa? Widoczny w galerii wynik 8,5 l to efekt szybkiej jazdy autostradowej i testowania możliwości różnych konfiguracji napędu. W rzeczywistości dość łatwo zejść do poziomu ok. 7,5 l/100 km. Ekran między zegarami - w czasie rzeczywistym - pokazywać może siłę, z jaką operujemy pedałami przyspieszenia i hamulca. To dobra opcja dla osób, które nie mają dużego doświadczenia z samochodami wyposażonymi w benzynowe silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pozwala wyrobić nowe nawyki dotyczące pracy gazem i - w efekcie - osiągnąć niskie wartości średniego zużycia paliwa. Umieszczony na środku deski rozdzielczej wskazówkowy zegarek nie jest - niestety - zbyt czytelny. Czerwona wskazówka na czerwono-szarym cyferblacie to nie najszczęśliwszy pomysł.

Plus za klasyczne, sprawdzone rozwiązania. Dzięki przyciskom do radia umieszczonym po lewej stronie, można sterować systemem audio z prawą ręką opartą na podłokietniku.
Plus za klasyczne, sprawdzone rozwiązania. Dzięki przyciskom do radia umieszczonym po lewej stronie, można sterować systemem audio z prawą ręką opartą na podłokietniku.
Plus za przemyślane rozwiązania - przyciski do podgrzewania foteli obsługiwać można nawet w grubych rękawicach. Mimo niewielkiego rozstawu osi wysokie nadwozie pozwoliło wygospodarować w kabinie sporo przestrzeni. Z tyłu siedzi się trochę "na kwadratowo", dzięki czemu nie ma problemu z miejscem na nogi. Kanapa jest całkiem wygodna. W najbogatszej odmianie fotele wykończone są sztuczną skórą i alcantarą. Zapewniają niezły komfort i przyzwoite trzymanie boczne.

Przyciski do sterowania większością systemów - klasycznie dla Suzuki - umieszczono po lewej stronie na wysokości kolumny kierownicy. Jedyna wpadka natury ergonomicznej. Wyświetlacz (4,2 cala) komputera pokładowego sterowany jest przyciskiem umieszczonym po prawej stronie zegarów. Zmiana wskazań w czasie jazdy bywa kłopotliwa. Schowek w desce rozdzielczej mieści sporo, ale nie jest klimatyzowany. Inny znajdziemy jeszcze pod podłokietnikiem w konsoli środkowej. Ostatnia z zalet Vitary to ustawny i bardzo ergonomicznie zaprojektowany bagażnik. Znajdziemy w nim wyjmowane przegródki, uchwyty na siatki czy podłogę, która może być umieszczona na jednym z dwóch poziomów.

Benzynowe 1,4 l Turbo to optymalne źródło napędu dla tej wielkości pojazdu.
Benzynowe 1,4 l Turbo to optymalne źródło napędu dla tej wielkości pojazdu.
Testowany egzemplarz miał na pokładzie adaptacyjny tempomat. To standardowy element wyposażenia topowej odmiany "Elegance" Najtańsze auto w takiej konfiguracji (1,4 l z ręczną skrzynią i napędem na przednią oś) to wydatek od 85 900 zł. Plus za klasyczne, sprawdzone rozwiązania. Dzięki przyciskom do radia umieszczonym po lewej stronie, można sterować systemem audio z prawą ręką opartą na podłokietniku.

Boczki drzwi są - niestety - twarde. Przyoszczędzono również na wygłuszeniu. Po przekroczeniu 130 km/h w kabinie robi się dość głośno. Auto nie lubi szybkiej jazdy autostradowej. Zdecydowanie lepiej czuje się w mieście i na lokalnych drogach.

Suzuki Vitara TEST - GALERIA ZDJĘĆ

Suzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TESTSuzuki Vitara TEST

Zobacz także

Suzuki Vitara 35th Anniversary Special Edition – test wersji  urodzinowej

Suzuki Vitara 35th Anniversary Special Edition – test wersji urodzinowej 2024-07-16

Vitara obecna jest na rynku od 1988 roku, więc niedawno obchodziła 35 urodziny – z tej okazji Suzuki postanowiło wypuścić specjalną limitowaną wersję tego modelu. Na przestrzeni tych lat Vitara zmieniła się nie do poznania i z klasycznej terenówki...
Suzuki Vitara po modernizacji (2024)

Suzuki Vitara po modernizacji (2024) 2024-04-10

Suzuki Vitara to samochód, który ma dziesięcioletni staż rynkowy. Japończycy nie zamierzają jednak rezygnować z produkcji tego modelu. Przeciwnie, właśnie poddali go modernizacji. Suzuki Vitara debiutowało na salonie paryskim w 2014 roku, a rok...
TEST: Suzuki Vitara - samochód zbudowany według starej szkoły

TEST: Suzuki Vitara - samochód zbudowany według starej szkoły 2023-07-18

Pierwsza generacja Suzuki Vitary produkowana była w latach 1988-1997 i była to wtedy dość klasyczna „terenówka”, do dziś spotykana w off-roadowym świecie. Model ten zastąpiony został przez Grand Vitarę, której bliżej było już do SUVa, ale o...
Suzuki Vitara Strong Hybrid - własna interpretacja siły

Suzuki Vitara Strong Hybrid - własna interpretacja siły 2022-09-30

Vitara obecnej generacji jest w produkcji od 2015 roku i aż do teraz nie przeszła gruntownych przemian stylistycznych, a tylko delikatny lifting w 2018 roku. Znacznie więcej zmian zachodziło pod maską – z początku dostępne były wyłącznie silniki...
Suzuki Vitara. Test

Suzuki Vitara. Test 2021-10-18

Suzuki Vitara nie jest najmłodszą konstrukcją. Obecna generacja tego pojazdu została zaprezentowana na salonie w Paryżu w 2014 roku, a w salonach pojawiła się rok później. Auto jednak sprzedaje się dobrze również dziś. Stało się tak w dużej...
Rekordowy wzrost sprzedaży Suzuki w Polsce

Rekordowy wzrost sprzedaży Suzuki w Polsce 2021-02-20

Styczeń okazał rekordowym miesiącem dla Suzuki w Polsce pod względem dynamiki sprzedaży. Japońska marka jest również liderem w sprzedaży samochodów z technologią mild hybrid na polskim rynku.Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS