Po 12 latach od premiery Volvo zakończyło produkcję modelu XC90. Ten duży SUV był jednym z najstarszych konstrukcyjnie pojazdów dostępnych na rynku. Ostatni egzemplarz XC90 wyjechał z fabryki Volvo Torslanda w Goeteborgu i trafił do fabrycznego muzeum.
Volvo XC90
Historia modelu rozpoczęła się 7 stycznia 2002 roku. Wtedy na salonie w Detroit Volvo zaprezentowało po raz pierwszy swojego dużego SUV-a, który otrzymał nazwę XC90.
Samochód spotkał się z ciepłym przyjęciem. Zanim auto trafiło do salonów, co stało się dopiero na początku 2003 roku, Szwedzi zebrali już 15 tys. zamówień. XC90 został wybrany SUV-em roku 2003, zdobył także wiele innych ważnych i mniej ważnych nagród. Później jednak Volvo miało gorszy okres. Marka zaczęła przynosić straty, a jej właściciel, czyli amerykański Ford rozpoczął poszukiwania kontrahenta, któremu mógłby sprzedać Volvo i nie w głowie były mu inwestycje w nowy model. W tej sytuacji, mimo spadającej sprzedaży, produkcję kontynuowano.
Volvo XC90
Ostatecznie w 2010 roku Volvo zostało kupione przez Geely. Pod rządami Chińczyków marka zaczęła wychodzić na prostą, pojawiły się nowe modele. W końcu przyszedł czas na nowe XC90. Samochód zadebiutuje w październiku na salonie paryskim, a do salonów trafi w lutym przyszłego roku. W związku z tym w Torslanda zakończono produkcję poprzedniej generacji, zakład przygotowuje się teraz do podjęcia produkcji drugiej generacji XC90.
Volvo XC90
W ciągu 12 lat w Szwecji wyprodukowano dokładnie 636 143 egzemplarze XC90. Co jednak ciekawe, model nie przechodzi całkiem do historii. Jego produkcja zostanie bowiem uruchomiona jeszcze w tym roku w nowej fabryce Volvo w chińskim Daqing. Samochód będzie sprzedawany wyłącznie w Chinach pod nazwą XC Classic.
1999 rok. Zarząd Volvo ocenia trzy projekty, by wybrać ten, który trzy lata później zadebiutuje jako XC90.
Historia XC90 rozpoczęła się w 1998 roku. To wtedy pojawił się pomysł na siedmioosobowego SUV-a, który miał trafić głównie w gusta amerykańskie. Prace nad projektem ukrytym pod kryptonimem P28 ruszyły żwawo, samochód oparto na płycie podłogowej modelu S80. Docelowa sprzedaż miała osiągnąć poziom 50 tys. samochodów rocznie. W rzeczywistości, w najlepszych latach (2004-2007) do klientów trafiało co roku około 85 tys. aut. Rzeczywiście największym rynkiem było USA, gdzie w latach 2004 i 2005 roczna sprzedaż przekraczała 35 tys. sztuk.
Volvo XC90
Fachowcy oceniali, że XC90 spóźniło się i minęło z największym boomem na SUV-y. Z tego względu Szwedzi musieli zaproponować coś ekstra, czego nie ma konkurencja. W XC90 nowością była możliwość uzyskania płaskiej powierzchni ładunkowej po złożeniu foteli, niskie zużycie paliwa i dobre właściwości jezdne, czym w samochodach osobowych. Inne nowości to zintegrowany fotelik dziecięcy, napinacze wszystkich pasów bezpieczeństwa, elektroniczny system antykapotażowy czy kurtyny powietrzne dla trzech rzędów siedzeń.
Volvo XC90
Jednym słowem XC90, jak wszystkie Volvo, miało ujmować klientów wysokim poziomem bezpieczeństwa. I to się udało. Samochód do tej pory należy do czołówki najbezpieczniejszych pojazdów, w tym roku amerykański instytut Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) przyznał XC90 tytuł Top Safety Pick.
Volvo XC90
W momencie debiutu XC90 było oferowane z silnikami pięcio- i sześciocylindrowymi. W 2004 roku gamę poszerzyła jednostka V8, którą parowano z automatyczną skrzynią biegów. Z biegiem lat samochód poddawano również liftingom i zwiększano poziom wyposażenia. Nie mogło to jednak powstrzymać spadającej sprzedaży.
Teraz pierwsza generacja XC90 przechodzi do historii. Najwyższy już czas...