BMW nie przejmuje się zasadami, by nowy model zastępował poprzedni. Wprost przeciwnie, wersje nadwoziowe nowych generacji debiutują osobno, w różnym czasie i sukcesywanie wypierają poszczególne wersje poprzedniej generacji.
Stąd zdarzają się przypadki, że w salonie obok siebie stoi np. BMW 3 sedan nowej generacji i kombi generacji poprzedniej.
BMW M135i
Z kolei w przypadku modelu 1 niemiecki producent kazał nam czekać aż trzy lata na premierę kolejnych wersji nadwoziowych. BMW 1 w wersji pięciodrzwiowej debiutowało w 2004 roku, a wersja trzydrzwiowa pojawiła się dopiero w 2007 roku! Dlatego, gdy w czerwcu 2011 BMW zaprezentowało serię 1 drugiej generacji (F20) nikt nie był specjalnie zdziwiony, że pokazano tylko model pięciodrzwiowy. Przecież auto trzydrzwiowe było w produkcji dopiero od 4 lat!
Dlatego za pewną niespodziankę można uznać fakt, że niemiecka firma właśnie pokazała pierwsze zdjęcia nowego BMW 1 w wersji trzydrzwiowej. Samochód ten trafi do salonów zaraz po wakacjach, co oznacza, że zastąpi poprzednią generację zaledwie po 5 latach.
BMW 1
Nowy model, ze względu na liczbę drzwi i rozmiary skierowany jest do młodych osób, które raczej nie mają jeszcze dużych rodzin. Stąd standardowo auto wyposażone będzie w cztery siedzenia, a kanapa pięciomiejscowa będzie oferowana opcjonalnie.
Pojemność bagażnika również nie szokuje wynosząc 360 litrów (o 30 l więcej niż w I generacji). Składane oparcie kanapy dostępne będzie w opcji i pozwoli zwiększyć pojemność przestrzeni bagażowej do 1200 litrów.
BMW 1
Auto ma cechować się sportowym charakterem i świetnymi właściwościami jezdnymi. Z tego względu w stosunku do poprzedniej generacji zwiększono rozstaw osi (o 3 cm), kół (o 5 cm z tyłu i 7 cm z przodu), zwiększyła się również szerokość (o 1,7 cm) i długość (8,5 cm) nadwozia. Natomiast wysokość pozostała bez zmian.
BMW serii 1 to najmniejszy i najtańszy model tego producenta. Niemcy najwyraźniej zdają sobie jednak sprawę, że cena wciąż może okazać się nie do zaakceptowania dla wielu młodych osób, nawet w krajach "starej" Unii. Dlatego nowy model będzie oferowany z poszerzoną gamą jednostek napędowych, w tym co ważne - pojawi się nowy silnik bazowy.
BMW 1
Będzie to benzynowa jednostka o pojemności 1.6, która dzięki doładowaniu dysponuje mocą 102 KM i momentem 180 Nm (uwaga: dostępnym już przy 1100 obr/min!). Osiągi nie są oczywiście oszałamiające (11.2 s do 100 km/h, prędkość maksymalna 195 km/h), ale nie o to chodzi. Poza stosunkowo niską ceną zakupu, samochód ma zachęcać niskim zużyciem paliwa (średnio w cyklu pomiarowym 5,5 l/100 km). Wszystko dzięki nisko położonemu momentowi...
Kolejna nowa jednostka dla odmiany pozycjonowana jest na szczycie gamy. Mowa o sześciocylindrowym, trzylitrowym silniku o mocy 320 KM. Samochód z tym źródłem napędu nosi oznaczenie M135i i jest pierwszym z silnikiem benzynowym zaliczanym do nowej marki BMW - M Performance. Auto przyspiesza do 100 km/h w 5,1 s (4,9 z automatyczną, ośmiostopniową skrzynią biegów), a jego prękość maksymalną ograniczono do 250 km/h.
M135i jest standardowo wyposażone w 18-calowe koła, sportowe zawieszenie i wzmocnione hamulce. Silnik ten będzie dostępny również w pięciodrzwiowej wersji BMW 1.
BMW 1
Pozostałe wersje silnikowe oferowane od rynkowego debiutu to 116i (136 KM), 125i (218 KM), 116d (116 KM), 118d (143 KM) i 125d (218 KM).
W listopadzie pojawią się nowe silniki: 118i (170 KM) i 120d (184 KM), zadebiutują również, po raz pierwszy w serii 1, wersje z napędem 4x4: M135i xDrive i 120d xDrive (również w samochodach pięciodrziowych).
Wszystkie wersje, niezależnie od źródła napędu, standardowo posiadają manualne, sześciostopniowe skrzynie biegów. W opcji znajdują się przekładnie automatycznie o ośmiu biegach.
Dostępne wersje wyposażeniowe to Sport Line, Urban Line i pakiet M Sport.