W ofercie Volkswagena Amaroka debiutuje właśnie nowy silnik. Jednostka ma pojemność trzech litrów, a więc o cały litr większą niż dotychczasowy motor.
Maksymalny moment obrotowy kierowca ma do dyspozycji już przy 1.500 obrotach na minutę. Silnik generuje 550 niutonometrów, czyli aż o 130 Nm więcej niż starsza jednostka! Klienci będą mieć do wyboru trzy wersje różniące się mocą: 163 KM, 204 KM lub 224 KM. Wszystkie spełniają nową normę emisji spalin Euro 6. Początkowo - pod koniec września 2016 roku - w cennikach pojawi się tylko topowa odmiana.
Długie przełożenia najwyższych biegów w przekładni mechanicznej oraz w 8-stopniowym automacie (wyposażenie opcjonalne) wpływają na zmniejszenie obrotów silnika oraz na niższe zużycie paliwa. Dzięki temu zmniejsza się również poziom hałasu w czasie jazdy oraz ilość emitowanego dwutlenku węgla. W cyklu mieszanym - wg cyklu pomiarowego NEDC - nowy Amarok z silnikiem o mocy 224 KM oraz 8-stopniowym automatem zużywać ma 7,6 l oleju napędowego na 100 km.
Zależnie od mocy, silnik ten będzie montowany w różnych wersjach Amaroka różniących się rodzajem napędu. Dostępne będą auta z napędem na tylne koła, a także z układem 4MOTION – z napędem na tył i dołączanym napędem przedniej osi (z mechaniczną skrzynią biegów), lub ze stałym napędem na cztery koła i z mechanizmem różnicowym typu torsen (z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów). W Europie na listę wyposażenia seryjnego trafił układ kierowniczy ze wspomaganiem Servotronic. W seryjnym wyposażeniu znajduje się ponadto system automatycznego hamowania po kolizji.
Nowe, lakierowane w kolorze nadwozia, sportowe wykończenia w przedziale ładunkowym przygotowanego na rozpoczęcie sprzedaży modelu, który w Europie będzie nosił nazwę Amarok Aventura. Elementy te przykrywają niewielką część przedziału ładunkowego, który ma powierzchnię 2,52 m2. Na skrzyni ładunkowej Amaroka można zamontować różne typy orurowania oraz pokrywy, a także zamówić różnego rodzaju wykończenia powierzchni skrzyni oraz hardtopy.
W przedziale ładunkowym czterodrzwiowego Amaroka tradycyjnie mieści się standardowa europaleta. Zależnie od wersji wyposażenia samochód może przewieźć ładunek o masie jednej tony. W niektórych wersjach Amarok będzie mógł pociągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony.
Przy okazji wprowadzenia nowej jednostki napędowej zwiększono rozmiar kół. W Amaroku Aventura zastosowano 20-calowe koła z lekkich stopów. Model ten wyposażono również w system Park Distance Control wspomagający parkowanie z kamerą monitorującą obszar za samochodem. Poza tym Amarok Aventua ma biksenonowe reflektory, światła do jazdy dziennej z diodami LED i ledowe oświetlenie tablicy rejestracyjnej oraz progów.