chceauto.pl
x
Volvo XC90. Od 10 lat niemal bez zmian!

Volvo XC90. Od 10 lat niemal bez zmian!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-08-26
Volvo XC90 to pierwszy SUV w historii tego szwedzkiego producenta. Samochód trafił do sprzedaży w 2002 roku i od tego czasu, z niewielkimi zmianami (większy lifting miał miejsce w 2006 roku) dostępny jest do dziś.

Volvo XC90
Volvo XC90
Auto zbudowano na tej samej płycie podłogowej, co mniejsze modele, jak chociażby S60 czy S80, co korzystnie wpływa na ceny niektórych części zawieszenia. Tych ostatnich możemy jednak często potrzebować, bowiem nawet przystosowane do lekkiego terenu auta, jak XC90 nie radzą sobie zbyt dobrze ze stanem polskich dróg (awarie piast, końcówek drążków, wahaczy).

Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90 oferuje dużo przestrzeni i wysoki poziom bezpieczeństwa, chociaż osiągi podstawowych wersji nie są zbyt rewelacyjne. Duża kubatura wnętrza (w opcji samochód dostępny był z trzecim rzędem siedzeń) ma jednak swoją cenę – auto prowadzi się gorzej niż rywale, ma też dość dużą średnicę zawracania. Dzieje się tak dlatego, że Szwedzi zdecydowali się montować jednostki napędowe poprzecznie, a nie wzdłużnie, jak czynią to klasowi konkurenci. W efekcie miejsce dla kół zostało znacznie ograniczone.

Volvo XC90
Volvo XC90
XC90 posiada napęd typu Haldex, czyli chyba najtańszy w konstrukcji rodzaj napędu 4x4. Składa się on ze sprzęgła wielopłytkowego i pompy hydraulicznej, która załącza się po powstaniu różnicy w prędkości obrotowej kół różnych osi. W skrócie - po asfalcie jeździmy autem przednionapędowym, zużywając mniej paliwa, a w razie potrzebny napęd 4x4 włączy się automatycznie. W XC90 nie znajdziemy reduktora ani żadnych blokad, co oznacza, że model nie jest samochodem terenowym i warto o tym pamiętać.

Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90 przez cały okres produkcji było oferowane w sumie z czterema silnikami benzynowymi i jednym wysokoprężnym. Początkowo oferta ograniczała się z do silnika 2.5T i 2.9T6 (obie sprzedawano do 2007 roku), później jednostki te zostały zastąpione przez silniki 3.2 i 4.4V8. Z kolei diesel występował początkowo w wersji 163-konnej, a następnie 185-konnej.

Starsze silniki benzynowe miały rozrząd oparty na pasku, we wprowadzonych później jednostkach 3.2 i 4.4 zastosowano już łańcuch. Teoretycznie dożywotnie rozwiązanie w praktyce nie okazało się trwałe i łańcuchy potrafią się zużywać już po 100 tys. km przebiegu.

Volvo XC90
Volvo XC90
Fani szybszej jazdy poszukać powinni większych jednostek napędowych (np. V8), ale na takim wyborze w znacznym stopniu cierpi precyzja prowadzenia (ciężki przód powoduje znaczną podsterowność) oraz portfel. V8 w praktyce zużywa nawet 15 l paliwa na 100 km, niewiele lepiej wygląda sytuacja z silnikiem 3.2, którego osiągi nie są adekwatne do mocy i zużycia paliwa.

W tej sytuacji Większość klientów decyduje się na słabsze i nieco lżejsze jednostki wysokoprężne, które na szczęście, nie są zbyt awaryjne. Jak w przypadku większości współczesnych diesli uważać należy jedynie na jakość stosowanego paliwa – wymiana wtryskiwaczy kosztować może nawet kilka tys. zł, na usterki narażone są też przewody wysokiego ciśnienia. Czasami zdarzają się również pęknięcia węży doprowadzających powietrze z turbosprężarki do silnika (auto nagle traci moc).

Volvo XC90
Volvo XC90
Problemy sprawiać może rozbudowana elektronika pokładowa, a jej zdiagnozowanie nie jest łatwe. Ponadto przytrafiają się awarie skrzyń automatycznych, dość szybko wymiany wymagają łożyska kół.

Nie wszystkim przypadnie też do gustu jakość montażu i materiałów wykończeniowych. Na szczęście młodsze, poliftingowe egzemplarze (a więc od 2006 roku) cechują się lepszym wykonaniem i mniejszym poziomem awaryjności. Poprawiono trwałość zawieszenia, przekładni kątowej i kierowniczej, czyli elementów, które w starszych egzemplarzach psuły się zbyt często. Pamiętać również należy, że ceny części w stacjach autoryzowanych są bardzo wysokie, na szczęście wiele elementów (ale nie wszystkie!) dostępnych jest jako zamienniki.

Volvo XC90
Volvo XC90
Mimo paliwożernych silników benzynowych oraz dość wysokiej awaryjności Volvo XC90 ciągle nieźle trzyma cenę, a więc jego zakup nie będzie tani. Być może wpływ na to ma fakt, że wyjeżdżające z salonów samochody wciąż niemal nie różnią się od egzemplarzy z 2002 roku. A na razie nie wiadomo, kiedy Volvo pokaże następcę tego modelu.

Natomiast oferta samochodów używanych jest bardzo bogata i właściwie każdy znajdzie coś dla siebie. Wyposażenie większości egzemplarzy jest solidne, wynika to z faktu, że nawet najtańsza wersja Kinetic nie schodziła poniżej pewnego poziomu, jaki powinny trzymać marki premium.

Volvo XC90. Od 10 lat niemal bez zmian! - GALERIA ZDJĘĆ

Volvo XC90. Od 10 lat niemal bez zmian!Volvo XC90. Od 10 lat niemal bez zmian!Volvo XC90. Od 10 lat niemal bez zmian!Volvo XC90. Od 10 lat niemal bez zmian!Volvo XC90. Od 10 lat niemal bez zmian!Volvo XC90. Od 10 lat niemal bez zmian!Volvo XC90. Od 10 lat niemal bez zmian!Volvo XC90. Od 10 lat niemal bez zmian!

Zobacz także

Volvo XC90 po liftingu. Drugim w 10 lat

Volvo XC90 po liftingu. Drugim w 10 lat 2024-09-10

Aż trudno w to uwierzyć, ale Volvo XC90, które debiutowało w 2002 roku, w całej swojej 22-letniej historii miało zaledwie dwie generacje. Pierwszą produkowano do 2014 roku, a więc 12 lat. Druga na rynku jest już 10 lat i również nie widać końca...
Volvo XC90 B5 - udowadnia, że Diesle wciąż mają rację bytu

Volvo XC90 B5 - udowadnia, że Diesle wciąż mają rację bytu 2022-12-13

Druga, czyli najnowsza, generacja Volvo XC90 wprowadzona została na rynek w 2014 roku i od tego momentu wizualnie przeszła tylko delikatne odświeżenie w 2019 roku. Model stał się jednym z głównych filarów sprzedaży szwedzkiego producenta i przekonał...
Zmiany w modelach Volvo plug-in

Zmiany w modelach Volvo plug-in 2022-01-27

Volvo zmodernizowało swoje modele z napędem typu plug-in. Samochody tego typu stanowią 44% udziału w sprzedaży marki w Europie. Teraz firma dokonała głębokiej modernizacji technologicznej tych aut. Wszystkie modele PHEV serii 60 i 90 otrzymały...
Produkcyjne autonomiczne Volvo XC90!

Produkcyjne autonomiczne Volvo XC90! 2019-06-12

W 2016 roku Volvo i Uber podjęły współpracę, której celem miało być opracowanie samochodów całkowicie autonomicznych. Takich, które będzie można wynająć za pomocą aplikacji, ale których nie trzeba będzie prowadzić.W ramach umowy Szwedzi...
Producenci podsumowują już pierwszy kwartał bieżącego roku

Producenci podsumowują już pierwszy kwartał bieżącego roku 2019-05-14

Producenci podsumowują już pierwszy kwartał bieżącego roku. Powody do radości może mieć np. Volvo. W kwietniu bieżącego roku sprzedaż szwedzkiej marki była wyższa o 7,4 proc. niż w kwietniu 2018. Sprzedaż w okresie styczeń-kwiecień 2019...
Volvo XC90 po modernizacji

Volvo XC90 po modernizacji 2019-02-24

Niewielkie modyfikacje na zewnątrz, spore zmiany pod maską – tak najkrócej można opisać lifting największego Volvo XC90. Wraz z rozpoczęciem nowego roku modelowego, wszystkie XC90 z silnikami Diesla otrzymają seryjny napęd typu mild-hybrid....

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS