Audi A8 D5 55TFSI 340 KM
Audi A8
Audi A8 to flagowa limuzyna firmy z Ingolstadt. Utrata wartości sprawia, że dziś może już sobie na nią pozwolić więcej osób.
Trzeba jednak pamiętać, że obiegowa opinia „większe auto, większe koszty” nie wzięła się znikąd. Potężne jednostki benzynowe skutkują wysokimi stawkami ubezpieczenia OC, minimalizowanie kosztów poprzez zamontowanie instalacji LPG również nie zawsze się sprawdza.
Jednostki napędowe często niezbyt dobrze sprawują się na gazie, gwarancją sukcesu jest inwestycja w drogie, firmowe instalacje, których cena - ze względu na dużą liczbę cylindrów - jest stosunkowo wysoka (ok. 5 tys. zł).
W polskich warunkach najczęstsze są usterki skomplikowanego zawieszenia - zastosowano w nim aluminiowe wahacze, które wymienia się w całości. Ze względu na zaniedbania serwisowe współpracy odmawiają również automatyczne skrzynie biegów. Przed zakupem największą uwagę zwrócić należy na stan karoserii (ranty drzwi, nadkoli, pęknięcia w lakierze itd.).
Audi A8 D5
Czwarte wcielenie A8 zadebiutowało w lipcu 2017 roku.
W podstawowej odmianie nadwozie ma 5172 mm długości. Wersja z przedłużonym rozstawem osi (3128 mm zamiast 2998 mm) mierzy 5302 mm. Szerokość nadwozia to (bez lusterek) 1945 mm – wysokość - 1473 mm.Podobnie, jak wszystkie poprzednie generacje nowe A8 zbudowano wykorzystując nową generację przestrzennej ramy Audi Space Frame. W jej ostatnim wcieleniu znajdziemy m.in. włókna węglowe oraz stopy magnezu, stali i aluminium.
W początkowym okresie do wyboru będą dwie doładowane jednostki V6 – 3,0 l TDI (286 KM) i 3,0 l TFSI (340 KM). W krótkim czasie ofertę uzupełnią silniki V8 – 4,0 l TDI (435 KM) i 4,0 l TFSI (460 KM) oraz – topowa – jednostka W12 generująca moc 585 KM. Wszystkie odmiany za wyjątkiem 3,0 l TFSI wyposażone będą w aktywne zawieszenie jednostki napędowej oraz aktywny system redukcji hałasu ANC. Standardem będzie również napęd na obie osie quattro i ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów. Docelowo w cennikach pojawi się też hybrydowe Audi A8L e-tron quattro generujące 449 KM. W trybie elektrycznym samochód legitymuje się zasięgiem do 50 km.
Jak już informowaliśmy standardowym wyposażeniem nowego A8 jest pracująca pod napięciem 48-voltów instalacja elektryczna. Każdy egzemplarzy wyposażony będzie ponadto w system mild hybrid wykorzystujący napędzany paskiem alternator pełniący też rolę rozrusznika(zaawansowana funkcja żeglowania).
W zawieszeniu każdego z kół zastosowano układ pięciu niezależnych wahaczy i pneumatyczną kolumnę resorującą z hydraulicznie regulowanymi amortyzatorami (konstrukcja przypomina nieco hydropneumatykę stosowaną niegdyś w Citroenach). Standardowo kierowca ma do dyspozycji cztery wysokości prześwitu. Dodatkowo układ zwieszenia może zostać wyposażony w osobną jednostkę sterującą, która dba o optymalny dobór prześwitu i siły tłumienia. Komputer korzysta również z szeregu czujników rozbudowanych systemów autonomicznej jazdy i bezpieczeństwa czynnego śledzących otoczenie w promieniu 360 stopni. Przykładowo – gdy wykryje realne zagrożenie zderzeniem bocznym, automatycznie zwiększy prześwit po narażonej na kontakt z innym pojazdem stronie. Dzięki temu siłę uderzenia w większym stopniu przejąć ma – zaprojektowana specjalnie po tym kątem – podłoga! Samochód wyposażono również w skrętną tylną oś, która zapewniać ma nie tylko wyższą precyzję prowadzenia, ale też promień skrętu porównywalny z Audi A4!
Nad bezpieczeństwem pasażerów nowego Audi A8 czuwa aż 41 systemów. Zakres personalizacji pojazdu obejmuje blisko 400(!) funkcji dostępnych w sześciu profilach użytkownika (plus jeden profil gościa). Nieograniczona wydaje się też lista opcji. Obejmuje ona m.in. elektrycznie otwierane drzwi, fotele o ulepszonej funkcji masażu (w oparciu przedniego fotela może być zamontowana specjalna mata, służącą do masażu i ogrzewania stóp osoby siedzącej z tyłu) czy rozbudowany system klimatyzacji z dozownikiem perfum, jonizatorem powietrza, czujnikami ruchu i nasłonecznienia kabiny.
W kabinie znajdziemy ponadto najnowsze wcielenie systemu Audi Virtual Cockpit z dwoma ekranami pracującymi w rozdzielczości 1920x720 px i system inforozrywki Infotainment Platform MIB 2+ stworzony przy współpracy z firmą NVIDIA. Obsługująca go jednostka centralna wykorzystuje czterordzeniowy procesor główny i 192-rdzeniowy procesor graficzny. System działa aż 50 razy szybciej, niż jego pierwsza generacja. Nie trzeba chyba wspominać o takich „oczywistych oczywistościach”, jak funkcja sterowania głosem, potrafiąca się uczyć nawigacja, czy szybki modem LTE z pokładową siecią wi-fi.
Auto wyposażono też w zaawansowane systemy autonomicznej jazdy. Samochód potrafi m.in. automatycznie poruszać się w korku przy prędkościach do 60 km/h. Przejmuje wówczas wszelkie funkcje, dzięki czemu kierowca nie musi nawet trzymać rąk na kierownicy. Nowością jest też – sterowany ze smartfona – system automatycznego parkowania. W czasie wykonywania tego manewru kierowca nie musi nawet przebywać wewnątrz pojazdu!
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2019-01-01