Citroen C3 Aircross pierwszej generacji mierzy dokładnie 4,15 m długości, 1,76 m szerokości i 1,64 m wysokości. Na tle zwykłego C3 może się też pochwalić większymi kołami (16 i 17 cali) oraz zwiększonym o 20 mm prześwitem.
Zgodnie z modą zapoczątkowaną przez model Cactus nabywcom zagwarantowano duże możliwości personalizacji. W cennikach znaleźć się ma 8 kolorów karoserii, 4 kolory dachu i cztery pakiety kolorystyczne obejmujące dodatki. W połączeniu z bogatą ofertą kołpaków i obręczy kół do wyboru będzie aż 90 kombinacji!
Kabina oferuje sporo przestrzeni (zwłaszcza nad głowami pasażerów) i wysoki komfort (np panoramiczny dach o długości blisko 1 m). W konsoli centralnej zaprojektowano miejsce na smartfon, które jest jednocześnie bezprzewodową stacją do ładowania. Oświetlony i chłodzony schowek w desce rozdzielczej pomieści 1,5-litrową butelkę, podobnie jak kieszenie w drzwiach przednich po stronie kierowcy i pasażera. Po stronie pasażera wygospodarowano ponadto zagłębienie przypominające piórnik, na drobne przedmioty, takie jak klucze, długopis czy monety. Osobnymi schowkami dysponują też pasażerowie zasiadający z tyłu.
W bagażniku zmieścimy pakunku o objętości do 410 l (520 litrów po przesunięciu tylnej kanapy). Gdy zdecydujemy się ją złożyć uzyskamy 1289 litrów.
Jeżeli chodzi o nowe technologie, to lista dodatków obejmować ma chociażby 12 systemów, które ułatwiają codzienną eksploatację (kamera cofania, bezkluczykowy dostęp, nawigacja sterowana głosowo, automatyczna zmiana świateł czy wyświetlacz HUD).
Do C3 nawiązuje paleta jednostek napędowych. Do wyboru są benzynowe, trzycylindrowe silniki PureTech: 82 KM, 110 KM i 130 KM, które – w zależności od mocy – występować mogą z sześciostopniową, automatyczną przekładnią. Dwa diesle - BlueHDi 110 KM i BlueHDi 120 KM dostępne są wyłącznie z sześciostopniowymi skrzyniami ręcznymi.
W cennikach próżno szukać napędu 4x4. Citroen oferuje za to system Grip Control (ma kilka trybów jazdy zoptymalizowanych dla różnych warunków drogowych) z funkcją Hill Assist Descent (kontrola zjazdu).
Citroen C3 Aircross drugiej generacji to SUV segmentu B, bliźniaczy model Opla Frontery i bezpośredni konkurent przede wszystkim Dacii Duster.
Stylistycznie C3 Aircross i Opel Frotnera to pojazdy niemal identyczne. Różnice sprowadzają się do innego pasa przedniego i nieco zmienionego tyłu. Z przodu znajdziemy nowe logo marki Citroen i charakterystyczną sygnaturę świetlną, podzieloną na 3 segmenty. Generalnie samochód nie ma nic wspólnego z poprzednikiem o tej samej nazwie. Nowy Citroen C3 Aircross ma 4,39 metra długości, 1,79 m szerokości i 1,66 m wysokości, prześwit to równe 20 cm.
Producent podkreśla "największy w klasie" rozstaw osi, jest 2,67 m. Co ciekawe, mimo formalnej przynależności do segmentu B, samochodem będzie można przewieźć maksymalnie siedem osób (z kierowcą), dwie dodatkowe podróżują na składanych fotelach w bagażniku. Fotele można złożyć, uzyskując płaską powierzchnię bagażową. Po rozłożeniu wszystkich foteli pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 40 litrów, a przy złożonych fotelach w trzecim rzędzie - 330 litrów.
Wersja 5-miejscowa zapewnia pasażerom siedzącym w drugim rzędzie sporą ilość miejsca i bagażnik o pojemności 460 litrów. Dostęp do foteli drugiego i trzeciego rzędu zapewniają duże tylne drzwi.
Citroen C3 Aircross jest zbudowany na tej samej platformie Smart Car co hatchback C3, który został wprowadzony przez Citroena i oczywiście Opel Frontera. A to oznacza, że auto jest oferowane z silnikami spalinowymi, hybrydowymi i wersji elektrycznej.
Hybrydowy Citroen C3 Aircross jest wyposażony w nowy układ napędowy o mocy 136 KM (Hybrid 136) połączony z automatyczną skrzynię biegów e-DCT. Technologia hybrydowa 48 V wykorzystuje silnik 1.2 Turbo nowej generacji, opracowany specjalnie do zastosowań hybrydowych. Jest to jednostka 3-cylindrowa o pojemności 1199 cm3, rozwijająca moc 136 KM (100 kW) przy 5500 obr./min i moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min. Silnik ma turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz łańcuch rozrządu. Jednostka pracuje w cyklu Millera i połączona jest z zelektryfikowaną, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów e-DCT z wbudowanym silnikiem elektrycznym o mocy 21 kW/28 KM zasilanym akumulatorem litowo-jonowym 48 V umieszczonym pod podłogą.
Producent zapewnia, że podczas jazdy w mieście, samochód może pokonać aż do 50% tras w zeroemisyjnym trybie elektrycznym i ładując akumulator podczas zwalniania. Oprócz zelektryfikowanego układu napędowego Citroen C3 Aircross jest dostępny z trzycylindrowym
silnikiem benzynowym Turbo o mocy 100 KM, łączonym z manualną skrzynią sześciobiegową. Ponadto Citroen C3 Aircross jest dostępny z
napędem elektrycznym (wyłącznie w wersji 5-osobowej). Układ korzysta z silnika o mocy 113 KM i akumulatora LFP o pojemności 44 kWh. Zasięg wg WLTP ma wynosić około 300 km, realnie będzie to nieco ponad 200 km.
Ładowanie możliwe jest z mocą do 100 kW, wówczas uzupełnienie energii z 20 do 80 proc. ma trwać pół godziny. W 2025 roku pojawi się wersja z większym akumulatorem i zasięgiem (realnie ponad 300 km).
Warto poszukać samochodu z pakietem Pack Plus, który obejmuje m.in. 17-calowe felgi, 10,25-calowy ekran systemu infotainment, kamerę cofania, automatyczną klimatyzację i bezprzewodową obsługę Apple CarPlay i Android Auto.