Szósta generacja - Ford Explorer Plug-In Hybrid trafiła do Europy w połowie 2019 roku. Auto oferowane jest w dwóch wariantach (oba z kierownicą po lewej stronie) – jako usportowiony Explorer ST-Line oraz Explorer Platinum. Obydwie wersje napędzane są silnikiem benzynowym EcoBoost V6 o pojemności 3,0 litra i silnikiem elektrycznym, pełniącym też rolę generatora, z łączną mocą maksymalną zespołu napędowego 450 KM i momentem obrotowym 840 Nm, a także z możliwością korzystania z napędu całkowicie elektrycznego.
3-litrowy silnik EcoBoost o mocy 350 KM wspierany jest mocą 100 KM wytwarzaną przez silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,1 kWh można ładować poprzez gniazdo ładowania umieszczone na przednim lewym błotniku między drzwiami, a nadkolem. Ponadto akumulator jest automatycznie doładowywany podczas jazdy w czasie hamowania regeneracyjnego, czyli odzyskiwania energii kinetycznej normalnie wytracanej podczas hamowania.
Silnik elektryczny umożliwia Explorerowi jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym przy zerowej emisji spalin, a kierowca może wybrać, kiedy i jak wykorzystać energię zgromadzoną w akumulatorze, używając odpowiednio trybów jazdy EV Auto, EV Now, EV Later i EV Charge. Gdy akumulator osiągnie minimalny stan naładowania, Explorer automatycznie powraca do trybu EV Auto, w którym silnik elektryczny wspomaga silnik benzynowy, korzystając z energii elektrycznej odzyskanej przy hamowaniu, celem zmniejszenia zużycia paliwa.
Standardowym wyposażeniem jest inteligentny system napędu na cztery koła Forda wspierany przez siedem trybów jazdy i 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów. W standardzie otrzymujemy nowoczesne systemy wspomagania kierowcy, takie jak adaptacyjny tempomat z funkcjami: Stop&Go, rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. Funkcja Stop & Go umożliwia systemowi ACC całkowite zatrzymanie pojazdu w gęstym ruchu miejskim, a następnie automatyczne ruszenie z miejsca, jeśli czas zatrzymania jest krótszy, niż 3 sekundy. Jeśli czas zatrzymania przekracza 3 sekundy, kierowca może nacisnąć przycisk umieszczony na kierownicy lub delikatnie nacisnąć pedał przyspieszenia, by rozpocząć jazdę.
W siedmioosobowym wnętrzu znajdziemy m.in. centralny, pionowo ustawiony, ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala oraz 12,3-calowy wyświetlacz zestawu wskaźników. Auto wyróżnia się szerokim zakresem konfiguracji przestrzeni bagażowej i pasażerskiej i łatwym korzystaniem z trzeciego rzędu siedzeń, gdzie ruchem jednej ręki można sobie zapewnić odpowiednią drogę do wsiadania lub wysiadania. Wersja Platinum jest standardowo wyposażona w 14-głośnikowy, 1000-watowy system muzyczny B&O, a w wersji w ST-Line zastosowano system audio B&O z 12 głośnikami o mocy 800 wat.