Honda Jazz to niewielki minivan zaliczany do segmentu B. Pierwsze auto o tej nazwie trafiło do salonów w 2002 roku, dwa lata później model został poddany niewielkiemu liftingowi. Produkcję zakończono w 2008 roku, gdy zadebiutowała druga generacja tego pojazdu.
Hond Jazz I generacji nie jest zbyt częstym widokiem na polskich drogach. Powodem nie jest jednak zła opinia o tym samochodzie czy też niska jakość. Przeciwnie - kłopot sprawia głównie cena. Jazz był drogi jako auto nowe i jest droższe od konkurencji - jako używane. Stąd stosunkowo niewielka popularność.
Honda Jazz I generacji była produkowana w Japonii, co na pewno nie pozostało bez wpływu na jakość tego pojazdu i opinię o nim. Auto sprzedawano tylko w jednej wersji nadwoziowej - jako 5-drzwiowy hatchback - w dwóch wersjach wyposażenia i z jednym z dwóch benzynowych silników, bardzo zbliżonych konstrukcyjnie. W dzisiejszych czasach taki minimalizm wydaje się nie przyjęcia...
Wnętrze samochodu zaskakuje przestronnością, którą uzyskano dzięki sporemu rozstawowi osi. Bagażnik również nie jest mały, a jego pojemność udało się zwiększyć dzięki... przeniesieniu zbiornika paliwa pod przednie fotele. Zastosowano we wnętrzu plastiki są twarde, ale dobrej jakości, przez co nie generują niepokojących dźwięków.
Jednostki napędowe posiadają osiem zaworów i - co ciekawe - tyle samo świec (dwie na cylinder) oraz rozrząd sterowany łańcuchem co jest rozwiązaniem bardziej trwałym niż klasyczny pasek. Różnica w pojemności oraz mocy jest niewielka (10 KM). W praktyce silnik 1.4 okazuje się bardziej elastyczny, przy czym zużywa właściwie tyle samo paliwa, co jednostka 1.2. Stąd wydaje się lepszym wyborem. Oba silniki są równie trwałe, poważne awarie mechaniki właściwie się nie zdarzają.
Chociaż Honda nie informowała o tym oficjalnie to wymieniała na gwarancji komputer sterujący pracą silnika. Jeśli ktoś się tego nie doszukał i nie dopilnował - auto ma stary komputer, który podwyższa zużycie paliwa.
Standardowo obie jednostki napędowe współpracowały z manualnymi skrzyniami biegów, jednak mocniejszy silnik mógł być opcjonalnie sparowany z bezstopniową przekładnią typu CVT. Jeśli komuś nie zależy na "automacie" to powinien unikać tego połączenia. Skrzyni potrafią przytrafić się usterki, które są drogie w naprawie.
Zawieszenie dobrze znosi trudy eksploatacji na polskich drogach. Z przodu zastosowano klasyczne kolumny McPhersona, z tyłu - belkę skrętną, co stanowi typowe rozwiązanie w samochodach tej klasy. Zawieszenie zestrojono miękko, samochód nie prowokuje do szybkiej jazdy, ale prowadzi się stabilnie. Wahaczy nie trzeba wymieniać w całości, poza ASO dostępne są sworznie.
Ceny części zamiennych do Hondy Jazz w autoryzowanych stacjach są wysokie. Na szczęście na rynku nie brakuje zamienników, które są znacznie tańsze.
Oferta rynkowa nie jest oczywiście tak obszerna, jak w przypadku popularnych modeli, ale jednak jest w czym wybierać. Większość samochodów nie jest wyeksploatowana, tego typu pojazdy kupują przecież głównie ojcowie rodzin, a nie "młodzi gniewni". Wybierając auto warto poszukać samochodów w bogatszej wersji LS, które wyposażone są w klimatyzację. Uwaga - niewielkie problemy z korozją mogą się zdarzać i nie świadczą o wypadkowej przeszłości.
II generacja Hondy Jazz zadebiutowała na salonie w Tokio w 2007 roku, w Europie samochód pojawił się na początku roku 2008.
Auto jest nieco większe do swojego poprzednika - rozstaw osi to równe 2,5 m, nadwozie mierzy 4,9 m długości. Japońskim inżynierom zależało na połączeniu niewielkich rozmiarów z obszernym wnętrzem. Udało się to uzyskać, dzięki zastosowaniu kilku sztuczek. Przykładowo zbiornik paliwa został ulokowany pod przednimi fotelami.
Dzięki temu możliwe było zaprojektowanie systemu foteli o nazwie Magic Seats. Umożliwia ona złożenie tylnych foteli i powiększenie przestrzeni bagażowej z 399 do 892 litrów, przy zachowaniu idealnie płaskiej podłogi. Złożyć można również przedni fotel, dzięki czemu możliwe jest przewożenie przedmiotów o długości do 2,4 m, zaś w dzięki postawieniu do pionu siedziska tylnej kanapy wysokość między dachem a podłogą rośnie do niemal 1,3 m.
Ponadto przednie fotele można złożyć na równo z tylnymi, zyskując... miejsce do spania dla dwóch osób.
Deskę rozdzielczą zaprojektowano tradycyjnie, bez ekstrawagancji. Materiały są twarde i podatne na zarysowania, ale jednocześnie dobrze spasowane.
Honda Jazz nie była oferowana z silnikami Diesla. Jednostki benzynowe (1.2 i 1.4 i-VTEC) są bezawaryjne, mają łańcuch rozrządu i zużywają niewielkie ilości paliwa.
Trwałe, ale i proste, jest zawieszenie - z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu - belkę skrętną. Zawieszenie zestrojono dość sztywno.
W 2011 roku model doczekał się faceliftingu. Zmieniły się wówczas m.in. kształty zderzaków i poziom wyposażenia. Wtedy również wprowadzono wersję hybrydową o nazwie 1.3 i-DSI IMA (silnik benzynowy 88 KM, 121 Nm oraz elektryczny 14 KM, 78 Nm), której standardowym wyposażeniem jest dość specyficzna w sposobie pracy skrzynia bezstopniowa (sprawia akustyczne wrażenia ślizgającego się sprzęgła).
Hondy Jazz nigdy nie należały do tanich samochodów, stąd też nie cieszyły się bardzo dużym powodzenie. Podobnie wygląda sytuacja na rynku wtórnym - ofert jest relatywnie niewiele, a ceny dość wysokie, co oznacza, że auto powoli traci na wartości.
Ciekawostkę stanowi fakt, że początkowo, przez dwa pierwsze lata produkcji, dostępne w Europie samochody produkowano w Chinach. Dopiero później produkcję przeniesiono do angielskiego Swindon. Miejsce produkcji danego egzemplarza można ustalić dekodując nr VIN.
III generacja Hondy Jazz została zaprezentowana w marcu 2015 roku na salonie w Genewie. Samochód zbudowany został na tej samej płycie podłogowej, co - również debiutująca w Genewie - nowa generacja Hondy HR-V. Oba pojazdy mają takie samo zawieszenie - z przodu klasyczne kolumny McPhersona, z tyłu - belkę skrętną.
Nowa Honda Jazz jest znacznie większa od poprzednika. Długość samochodu zwiększyła się o 9,5 cm, natomiast rozstaw osi wzrósł o 3 cm. To oznacza więcej miejsca na tylnej kanapie, ale również większy bagażnik, którego pojemność wynosi 354 litrów. To jednak nie koniec - w razie potrzeby można złożyć tylną kanapę, wówczas otrzymujemy przestrzeń bagażową o pojemności 884 litrów.
Jak w każdym nowym samochodzie, w Hondzie Jazz nie mogło zabraknąć zaawansowanego systemu infotainment. U Japończyków nosi on nazwę Honda Connect i m.in. integruje samochód ze smartfonem, umożliwia sterowanie pokładowym komputerem czy nawigacją. Jego sercem jest ekran dotykowy o przekątnej 7 cali lub - w wersji bazowej - 5 cali. Dzięki funkcji Mirror Link ekran może stanowić wierne odbicie ekranu smartfona.
Inne opcje wyposażenia to m.in. adaptacyjny tempomat, systemy awaryjnego hamowania w mieście (standard), rozpoznawania znaków, wyłączania świateł drogowych, monitorowania martwego kąta czy niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu.
W Europie czwarta generacja Hondy Jazz oferowana jest wyłącznie z napędem o nazwie e:HEV. Składa się on z dwóch kompaktowych silników elektrycznych (jeden to generator) współpracujących z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC, baterii litowo-jonowej i przekładni bezpośredniej oraz jednostki sterującej przepływem mocy. Moc maksymalna układu to 109 KM. Hybrydowy Jazz rozpędza się do 100 km/h w 9,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 175 km/h. Zużycie paliwa to 4,5 l/100 km (WLTP) w modelu standardowym oraz 4,8l/100 km (WLTP) w wariancie Crosstar. Hybrydowy układ napędowy może pracować w jednym z trzech trybów: - EV Drive, w którym akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy, - Hybrid Drive – silnik benzynowy wytwarza energię, która trafia do generatora, gdzie jest zamieniana na prąd przeazywany następnie do silnika elektrycznego oraz Spalinowym, gdy mechanizm sprzęgła blokującego tworzy bezpośrednie połączenie między silnikiem benzynowym i napędzanymi kołami. W większości przypadków, podczas jazdy miejskiej, pojazd samodzielnie przechodzi pomiędzy trybem Hybrid Drive i EV. W czasie szybkiej jazdy autostradowej wykorzystywany jest tryb silnika spalinowego, który może być wspomagany dodatkową szczytową mocą silnika elektrycznego dostępną na żądanie przy maksymalnym przyspieszaniu. Podczas jazdy w trybie hybrydowym nadmiar mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania baterii, które odbywa się za pośrednictwem drugiego silnika elektrycznego, pełniącego rolę generatora. Tryb elektryczny włącza się również, gdy samochód zwalnia, wytwarzając energię poprzez hamowanie odzyskowe w celu doładowania akumulatora trakcyjnego. Przełączanie pomiędzy trzema trybami jazdy jest niezauważalne dla pasażerów. Wysokoobrotowe silniki elektryczne zostały opracowane samodzielnie przez Hondę, aby były tak lekkie, kompaktowe, wydajne i mocne, jak to tylko możliwe. Elektryczny silnik napędowy obraca się z prędkością do 13300 obr/min, wytwarzając wysoki moment obrotowy sięgający 253 Nm, co umożliwia uzyskanie dobrych przyspieszeń przy niskich prędkościach jazdy. Zamiast konwencjonalnej skrzyni biegów zastosowano jednobiegową przekładnię o stałym przełożeniu łączącą bezpośrednio ruchome elementy, co pozwoliło na płynny transfer momentu obrotowego i odczucie liniowego przyrostu prędkości w momencie przyspieszenia. Takie rozwiązanie oznacza, że system Hondy jest mniejszy i sprawniejszy niż planetarne przekładnie e-CVT, zwykle spotykane w innych pojazdach hybrydowych. Pojemność bagażowa zaczyna się od 298 litrów (oparcia tylnej kanapy w pozycji pionowej) i wzrasta do 1203 litrów (tylna kanapa złożona, załadunek do poziomu dachu). Osiągnięte zostało to dzięki specjalnemu rozplanowaniu elementów hybrydowego układu napędowego w podwoziu i w komorze silnika. Podstawowe zmiany obejmują zmniejszenie układu dolotowego silnika spalinowego, przekładni, silników elektrycznych, a także jednostki sterowania mocą (PCU) w celu zapewnienia dodatkowej przestrzeni. Dzięki temu akumulator niskonapięciowy 12V może zmieścić się również w komorze silnika. Kluczem do uzyskania ogromnej przestrzeni pasażerskiej było również nietypowe w tej klasie samochodów umieszczenie zbiornika paliwa w centralnej części podłogi, pod przednimi siedzeniami. Dzięki temu Jazz zachowuje funkcjonalny system składania tylnych siedzeń Magic Seats, który daje możliwość podnoszenia i opuszczania siedzeń w wielu konfiguracjach i elastycznego kształtowania przestrzeni ładunkowej.