Auto jest identyczne z hatchbackiem do środkowego słupka. Różnice zaczynają się więc dopiero w tylnej części nadwozia. Clubman jest o 24 cm dłuższy, ma o 8 cm większy rozstaw osi, co wpłynęło na ilość miejsca na tylnej kanapie. Ciekawie rozwiązano dostęp do bagażnika, zamiast klasycznej, podnoszonej do góry klapy, zdecydowano się na parę otwieranych do boku drzwi.
Mini Clubman dostępny jest w tych samych wersjach co hatchback, a więc jako One, Cooper, Cooper S, Cooper D i John Cooper Works. Podstawowa różnica między nimi to różne jednostki napędowe.
Mini Clubman F54 debiutowało na rynku jesienią 2015 roku.
Bazą do opracowania modelu była pięciodrzwiowa odmiana Mini Cooper. Nowy Clubman jest od niej o 27 cm dłuższy i 9 cm szerszy. Konstruktorzy zwiększyli też kluczowy dla przestrzeni w kabinie parametr. O 10 cm wydłużono rozstaw osi.
Bagażnik mini Clubman pomieści 370 l. Jego objętość zwiększyć można do 1250 l po złożeniu oparć tylnej kanapy, składanych w proporcjach 40:20:40.
Dużą zmiana w stosunku do poprzedniej generacji Clubmana są drzwi. Poprzednio Mini Clubman miało parę drzwi tylko z jednej strony, z drugiej strony drzwi były pojedyncze. Teraz auto ma symetryczne nadwozie, a więc dwoje drzwi z lewej i prawej strony. Jednocześnie utrzymano dość nietypowe rozwiązanie dostępu do bagażnika: z tyłu auta wciąż nie ma klasycznej klapy, ale para otwieranych na boki drzwi.
Po raz pierwszy w historii Mini auto wyposażone zostało w elektryczny hamulec postojowy. Na liście opcji pojawiła się – również debiutująca w Mini - ośmiostopniowa przekładnia Steptronic. Nowością jest też opcjonalny pakiet oświetlenia, w skład którego wchodzi m.in. specjalny, wmontowany w lusterko kierowcy, rzutnik wyświetlający na drodze logo marki, gdy kierowca zamknie lub otworzy auto.
Nowy Mini Clubman może być bardzo bogato wyposażony. Na liście opcji znajduje się m.in. system wyświetlania informacji na przedniej szybie HUD, system automatycznego parkowania, kamera cofania, adaptacyjny tempomat, system ostrzegania przed kolizjami (również z pieszymi) oraz system rozpoznawania znaków i automatycznego wyłączania świateł drogowych. Na pokładzie nie mogło również zabraknąć systemu infotainment, który umożliwia połączenie samochodu ze smartfonem.
W kwietniu 2019 auto poddano liftingowi, jednak zmiany ograniczono do absolutnego minimum. Odrobinę zmieniono osłonę chłodnicy, a także światła, które nadal mogą być halogenowe (standardowo) lub diodowe (opcjonalnie). Ponadto Światła przeciwmgłowe zostały połączone ze światłami dziennymi, które otrzymały kształt okręgu.
Jedyną nowością z tyłu Clubmana są światła, które teraz wykonywane są w technologii LED.
Niewiele zmian dostrzeżemy również we wnętrzu. Nowością jest ekran systemu infotainment, który może mieć nawet 8,8 cala (standardowa wielkość to 6,5 cala), poszerzono również ofertę skórzanych tapicerek.
Żadnych nowości nie ma natomiast pod maską.