Suzuki Jimny IV 1.5 VVT 102 KM
Suzuki Jimny
Suzuki Jimny (seria JB) to mały samochód terenowy, produkowany od 1998 roku. Auto ze względu na napęd, małą masę i wymiary jest bardzo dzielne w terenie, nieźle radzi sobie również w miejskiej dżungli (łatwość parkowania i pokonywania krawężników). Na nierównych drogach daje o sobie znać sztywno zestrojone zawieszenie - auto ma tendencję do podskakiwania; jest również podatne na podmuchy bocznego wiatru.
Użytkownicy chwalą Jimny za bezawaryjność, aczkolwiek warto dokładnie zweryfikować stan samochodów eksploatowanych w terenie. Ewentualne usterki układu przeniesienie napędu mogą być kosztowne.
Suzuki Jimny IV
Kanciasty pojazd bardzo upodobnił się do swojego historycznego wcielenia – Suzuki Samuraia (w Japonii oferowany właśnie pod nazwą Jimny). Nawiązania do pierwowzoru odnajdziemy m.in. w pudełkowatym nadwoziu czy okrągłej stylizacji reflektorów i zegarów. Zgodnie z tradycją Jimny zachował też swoje największe zalety: mikroskopijne rozmiary (długość nadwozia to zaledwie 3645 mm) i niewielką masę.
Samochód ma klasyczną dla terenówek budowę: nadwozie osadzono na solidnej ramie typu drabinkowego. Standardowe wyposażenie obejmuje napęd na obie osie – tak samo jak w poprzednikach, z tyłu pracuje sztywny most (w normalnych warunkach samochód napędzany jest na tylną oś). Kierowca – w razie potrzeby – dołączyć może napęd osi przedniej i zaprzęgnąć do pracy przekładnię redukcyjną.
Na standardowych kołach w rozmiarze 15 cali prześwit wynosi 21 cm. Bez żadnych modyfikacji auto legitymuje się kątem natarcia 36 stopni, kątem zejścia 48 stopni i kątem rampowym 27 stopni.
Pod maską znalazł się – większy niż w poprzedniku – benzynowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 l. Jednostka rozwija moc 102 KM. Dzięki niej najodważniejsi/najgłupsi (niepotrzebne skreślić) kierowcy będą mogli rozpędzić małą terenówkę do prędkości maksymalnej niespełna 150 km/h. Standardowo silnik sprzęgany jest z ręczną, pięciostopniową skrzynią biegów (z reduktorem). Za dopłatą – wyłącznie w najbogatszej wersji wyposażeniowej – XLED – dostępna jest też czterostopniowa, automatyczna przekładnia.
Z uwagi na nowe normy emisji spalin Jimny w osobowej wersji został wycofany z europejskiego rynku w początku 2020 roku. Suzuki szybko znalazło lukę prawną - auto powróciło do oferty jako pojazd dostawczy - z kabiny zniknęła mikroskopijna tylna kanapa, a sam samochód rejestrowany jest na dwie osoby.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2020-12-03