Kryzys zdaje się nie dotyczyć producentów samochodów segmentu premium. Mercedes, Audi i BMW raz po raz notują kolejne rekordy sprzedaży.
BMW 5 GT
Ubiegły rok okazał się rekordowy w historii dla BMW. Wszystkie trzy marki należące do niemieckiego koncernu (BMW, Mini i Rolls-Royce) zanotowały znaczące wzrosty. Całkowita roczna sprzedaż koncernu zamknęła się liczbą 1 mln 845 tys. 186 samochodów, co oznacza wzrost rok do roku o 10,6 proc! BMW sprzedało 1 540 085 aut (plus 11,6 proc.), Mini - 301 536 (plus 5,8 proc), a Rolls-Royce - 3 575 aut (najlepszy wynik w 108-letniej historii marki).
Aż 359 016 klientów na całym świecie zamówiło BMW serii 5. Tym samym model okazał się najchętniej kupowanym w zeszłym roku samochodem w segmencie premium. W czym tkwi tajemnica sukcesu BMW 5?
BMW 5 Wagon
BMW 5 dostępne jest w trzech wersjach nadwoziowych (sedan, Touring czyli kombi i Gran Turismo). Klienci mają do wyboru szeroki wachlarz jednostek napędowych, 4-, 6- i 8-cylindrowych. Coś dla siebie znajdą osoby, którym zależy na niskim zużyciu paliwa (np. BMW 520d w cyklu pomiarowym zużywa średnio 4,5 l oleju napędowego na 100 km), co nie oznacza, że fani wysokich osiągów muszą się godzić z dużymi wydatkami na paliwo. Co prawda wynik 5,4 l/100 km w przypadku 313-konnej wersji 535d można włożyć między bajki, ale i tak w rzeczywistości ten pojazd okazuje się zaskakująco oszczędny.
BMW 5 GT
Samochodem kultowym jest natomiast topowa wersja oznaczona M550d xDrive. Samochód ten napędzany jest 6-cylindrowym dieslem opracowanym wyłącznie dla BMW M Performance. Trzy turbosprężarki generują 381 KM mocy i godne ciężarówki 740 Nm momentu obrotowego, przy czym średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym to 6,3 l/100 km. Jeśli w rzeczywistości będzie to 2 litry więcej, czy ktoś będzie narzekał na wysokie spalanie?
BMW 5
Wśród jednostek benzynowych uwagę przyciągają silniki czterocylindrowe wyposażone w technologię TwinPower Turbo, a także Valvetronic i double Vanos. Jednostki te montowane są w autach oznaczonych 520i i 528i oferując osiągi do tej pory zarezerwowane dla wolnossących silników sześciocylindrowych. Te ostatnie oczywiście mają swoich fanów i niezaprzeczalne zalety, ale dyktat emisji spalin jest nieubłagalny, wobec czego muszą ustąpić miejsca silnikom o mniejszej pojemności. I jak widać, kupującym to nie przeszkadza.
BMW 5
Klienci od dawna wybierają samochody BMW również ze względu na dobre właściwości jezdne. Nie oznacza to jednocześnie, że trzeba godzić się z utratą komfortu, gdyż na takie rozwiązanie w klasie premium nikt pozwolić sobie nie może. Już standardowe zawieszenie BMW 5 stanowi dobry kompromis, a bardziej wymagający klienci mogą wybrać opcjonalne zawieszenie pneumatyczne Adaptive Drive, które w czasie rzeczywistym analizuje sposób jazdy kierowcy i dostosowuje sposób pracy amortyzatorów.
BMW 5 Wagon
Układ kierownicy BMW 5 posiada zmienne przełożenie, dzięki czemu na parkingu nie trzeba wiele kręcić kierownicą, a podczas szybkiej jazdy nie ma problemów z "nerwową" reakcję. Ponadto tylne koła również są skrętne (w zakresie kilku stopni), co poprawia stabilność przy wysokich prędkościach oraz zwrotność podczas manewrowania.
Bardziej wymagające osoby mogą wybrać napęd wszystkich kół xDrive, który dostępny już w sumie w 17 różnych wersjach BMW 5.
BMW 5
Wyposażenie BMW 5 może być bardzo bogate. System RTTI jest w stanie na bieżąco dostarczać informacji o utrudnieniach na drodze i sugerować objazdy, Night Vision dzięki użyciu kamer termicznych wykrywa pieszych i zwierzęta już z 300 metrów, kolorowy Head-Up Display wyświetla informacje wprost na szybie, a BMW Remote App integruje samochód ze smartfonem, dzięki czemu można np. zdalnie zamknąć centralny zamek lub włączyć światła. Ta ostatnia funkcja przydać się może np. podczas szukania samochodu na zatłoczonym parkingu.
To wszystko, w połączeniu z dynamiczną stylizacją sprawiają, że BMW 5 to najchętniej kupowany model segmentu premium na świecie. Przd Audi i Mercedesem stoi nie lada wyzwanie...