Audi Q3, czyli kopmaktowy suv, zadebiutowało pod koniec 2011 roku. Samochód bazuje na płycie podłogowej Volkswagen A5 (PQ35) znanej z Volkswagena Golfa V oraz Volkswagena Tiguana. Pod koniec 2014 roku model przeszedł lifting. Odświeżony model wyróżnia się przestylizowaną osłoną chłodnicy, która stała się odrobinę "ostrzejsza" w kształcie. Inne są również - wyposażone standardowo w światła do jazdy dziennej - ksenonowe reflektory i - wykonane w całości w technologii LED - tyle lampy. Zmodernizowano paletę jednostek napędowych. Do wyboru są trzy silniki benzynowe i cztery wysokoprężne motory z rodziny TDI. Wszystkie jednostki wyposażone są w bezpośredni wtrysk paliwa i doładowanie. Spełniają również normę emisji spalin Euro 6. Kurację odmładzającą przeszedł też model RS Q3. Auto - tak jak do tej pory - oferowane jest z pięciocylindrowym, benzynowym silnikiem 2,5 l. W stosunku do wersji sprzed liftingu samochód może się jednak pochwalić większą mocą (+30 KM) i momentem obrotowym (+30 Nm). Oznacza to, że odświeżony model rozwija moc 340 KM i maksymalny moment obrotowy 450 Nm. Dzięki tym zmianom auto przyspiesza teraz do 100 km/h w 4,8 s u rozpędza się do prędkości maksymalnej 250 km/h. Napęd przenoszony jest na koła obu osi za pośrednictwem dwusprzęgłowej, zautomatyzowanej przekładni S-Tronic. Przedstawiciele Audi podkreślają również, że w układzie wydechowym zastosowano specjalne klapki mające potęgować wrażenia dźwiękowe.
Druga generacja Q3 zadebiutowała w lipcu 2018 roku. Auto trafiło do europejskich salonów w listopadzie 2018 roku. Samochód mierzy teraz 4 485 mm. To aż o 97 mm więcej niż poprzednik. Rozstaw osi zwiększył się o 77 mm i wynosi teraz 2680 mm. Auto jest też o 25 mm szersze (1856 mm) i o 5 mm (1585 mm) niższe niż do tej pory.
Dzięki potężnej osłonie chłodnicy z pionowym ożebrowaniem nowe Q3 przypomina flagowe Audi Q8. Standardem są m.in. wykonane w technologii diodowej reflektory przednie. O „terenowym” charakterze świadczą osłony nadkoli czy progów. W cennikach znajdziemy obręcze kół w rozmiarze od 17 do 20 cali.
Europejskie egzemplarze standardowo wyposażone są w cyfrowy zestaw wskaźników, system MMI, klimatyzację czy wielofunkcyjną, skórzaną kierownicę. Bez dopłaty otrzymamy też szereg systemów bezpieczeństwa, jak np. system automatycznego hamowania przed przeszkodą czy ostrzegania przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu.
Auto standardowo otrzyma również przesuwaną w zakresie 150 mm tylną kanapę z regulowanymi kątami oparcia. Dzięki niej bagażnik mieści od 530 do 675 l (1525 po złożeniu oparć). Podłoga – dzięki przesuwanej półce – może zostać zamontowana na jednym z trzech poziomów. Dzięki temu próg załadunku to 748 mm.
W początkowym okresie do wyboru będą cztery wersje napędowe: trzy benzynowe i jedna wysokoprężna. Zakres mocy wynosi od 150 do 230 KM. Standardowo samochód oferowany będzie z sześciostopniową ręczną skrzynią biegów i napędem na przednią oś. Na liście opcji znajdziemy też siedmiostopniową DSG i napęd 4x4 quattro. W przednim zawieszeniu pracują kolumny McPhersona. Z tyłu zastosowano niezależny układ wielowahaczowy (po cztery wahacze na koło). Bardziej wymagający mogą zdecydować się na aktywne zawieszenie (do wyboru sześć trybów jazdy) czy obniżone zawieszenie sportowe (standard dla odmiany S-line).