Fiat Punto II 1.9 JTD 80 KM
Fiat Punto
Fiat Punto to jeden z najpopularniejszych modeli tego włoskiego producenta. Samochód debiutował w 1995 roku, od razu zdobywając tytuł Car of the Year. Pierwsze generacja Punto była produkowana do 1999 roku, gdy zaprezentowano następcę, czyli Punto II.
Druga generacja Punto powtórzyła sukces poprzednika. Samochód produkowano do 2006 roku, z liftingiem, który przeprowadzono trzy lata przed zakończeniem produkcji.
W 2006 roku z oferty wycofano samochody z mocniejszymi jednostkami napędowymi, pozostawiając jedynie najsłabszy, benzynowy silnik o mocy 60 KM i wysokoprężny o mocy 70 KM. Punto przemianowano na Punto Classic i w ten sposób auto przetrwało w produkcji... kolejne 4 lata.
Punto Classic produkowano równolegle z trzecią generację tego modelu, którą nazwano Grande Punto. Samochód ten debiutował w 2005 roku, w 2009 roku został poddany liftingowi. Przy okazji... zmieniono nazwę na Punto Evo i taki pojazd produkowano przez kolejne trzy lata.
Wreszcie na początku 2012 roku zaprezentowano kolejną modernizację (lifting) i... po raz kolejny zmieniono nazwę, wracając po prostu do Punto.
Fiat Punto II
Następca "kropki" pierwszej generacji pojawił się na rynku w 1999 roku. Zadanie postawione przed tym modelem nie było łatwe - miał co najmniej powtórzyć sukces Punto pierwszej generacji.
Z perspektywy czasu trzeba powiedzieć, że zadanie to zostało wykonane. Druga generacja Punto, chociaż nie pozbawiona wad, spotkała się z ciepłym przyjęciem na rynku i zasadniczo produkowana była aż do 2006 roku (trzy lata wcześniej samochód poddano liftingowi, modyfikacje dotyczyły głównie przedniej części nadwozia, gdzie pojawiły się np. nowe, większe światła oraz atrapa chłodnicy. Wyraźne zmiany odnajdziemy również we wnętrzu pojazdu - zmieniona deska rozdzielcza).
W 2006 roku z oferty wycofano samochody z mocniejszymi jednostkami napędowymi, pozostawiając jedynie najsłabszy, benzynowy silnik o mocy 60 KM i wysokoprężny o mocy 70 KM. Punto przemianowano na Punto Classic i w ten sposób auto przetrwało w produkcji... kolejne 4 lata.
Kres Punto Classic położyło dopiero wprowadzenie normy emisji spalin Euro5. To dobitnie świadczy o sukcesie, jaki odniósł ten model.
Fiat Punto II cierpi na awarie układów elektrycznych (pękające obudowy alternatora, awarie elektrycznego wspomagania kierownicy, cewek). Zdarzać mogą się wycieki oleju (głównie spod uszczelki pokrywy zaworów i miski olejowej, szczególnie w silniku benzynowym 1.2).
Trudów eksploatacji na polskich drogach nie znosi zawieszenie (z przodu klasyczna kolumna McPhersona, z tyłu - belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi), głównie wahacze i końcówki drążków kierowniczych. Na szczęście naprawy nie są drogie (np. nie trzeba wymieniać wahaczy, wystarczy same tuleje metalowo-gumowe). Stosunkowo szybko może ulec zużyciu sprzęgło. Ceny części zamiennych są jednak niskie, ponadto bardzo szeroka jest oferta zamienników.
Wiele pojawiających się usterek to drobiazgi, które co prawda są dokuczliwe,
ale nie uniemożliwiają jazdy.
W zasadzie w Punto II mogą zdarzyć się tylko dwie poważniejsze usterki. Jedna z nich dotyczy układu wspomagania kierownicy - uszkodzeniu ulega czujnik jej położenia. W tej sytuacji należy omijać ASO szerokim łukiem, gdyż wg serwisów autoryzowanych należy wymienić kolumnę kierownicy! W rzeczywistości czujnik jest częścią wymienną, ale występuje wyłącznie poza ASO.
Zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia jest bardzo dobre. Rdza atakuje właściwie tylko układ wydechowy. Występowanie korozji na karoserii świadczy więc o wypadkowej historii auta.
Przytrafić mogą się również usterki komputera sterującego wtryskiem paliwa (najczęściej w silniku 1.2 8V). Wymiana jest bardzo droga, ale są firmy, które potrafią komputer naprawić. Koszt to około 500 zł.
Uwaga na samochody po nauce jazdy! Punto tej generacji powszechnie wykorzystywane jest w ośrodkach egzaminacyjnych, co
powoduje, że powszechnie wykorzystywane jest również przez szkoły.
Oferta samochodów na rynku wtórnym jest bardzo bogata, a samochód cieszy się sporym powodzeniem wśród kupujących. Dominują samochody z ośmiozaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 1.2. To prosta konstrukcja, w której nie ma się co zepsuć, a jej największą wadą jest nieco mała moc. Znacznie lepsze osiągi, przy niewiele większym apetycie na paliwo oferuje jednostka 16V o pojemności 1.2, natomiast już więcej pali silnik 1.4 16V. Samochody z tymi jednostkami są również znacznie lepiej wyposażone niż auta z bazowym silnikiem.
W Punto II montowano również jednostki wysokoprężne o pojemności 1.3 i 1.9 l. Lepszym wyborem będzie chyba mniejsza jednostka, która oferuje wysoką kulturę pracy i naprawdę niewielkie zużycie paliwa. Jednocześnie osiągi są niewiele słabsze.
Większa jednostka występowała początkowo w wersji bez turbo i bez wtrysku
common-rail (1.9 D). Paliła przeciętnie, ma słabe osiągi i jest głośna, natomiast bezawaryjność jest na bardzo wysokim poziomie - w tej prostej konstrukcji po prostu nie ma co się zepsuć.
Natomiast wersja z doładowaniem (1.9 JTD) została wyposażona w doładowanie i wtrysk wysokociśnieniowy oferując diametralnie lepsze osiągi i kulturę pracy. Niestety wyższy jest również koszt utrzymania - w tego typu dieslach zużywają się wtryski, turbosprężarka i dwumasowe koło zamachowe.
Na rynku wtórnym dominują egzemplarze z polskich salonów. Oczywiście większość była serwisowana w ASO (a co za tym idzie ma wypełnioną książkę serwisową) jedynie do końca okresu gwarancyjnego.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2014-02-03