Zwrot kosztu instalacji po
13000 km czyli po 9 miesiącach
Zużycie paliwa
14.6 l gazu na 100 km
Koszt przejechania 100 km
38 zł
Przyspieszenie do 100 km/h
9.9 s.
Prędkość maksymalna
182 km/h
UwagaŚredni przebieg sugerowanej jednostki napędowej wskazuje na dość znaczne wyeksploatowanie silnika. Decydując się na montaż instalacji gazowej, trzeba wybrać dobry warsztat, który tak dobierze instalację gazową by nie doszło do wypalenia gniazd zaworowych, co może się skończyć utratą kompresji w cylindrach i szybką koniecznością remontu kapitalnego.
Lexus RX II 300 201 KM
Lexus RX
Lexus RX to luksusowy SUV, który debiutował w 1998 roku. W 2003 roku pojawiła się druga generacja tego modelu, a w 2005 gamę poszerzono o samochód z napędem hybrydowym oznaczony RX 400h. W 2009 roku pojawiła się trzecia generacja Lexusa RX.
RX to najpopularniejszy model Lexusa, który jako jedyny produkowany jest również poza Japonią (w Kanadzie). Z tego względu samochody importowane z Ameryki cieszą się nieco mniejszą bezawaryjnością. Co nie oznacza, że pod tym względem jest źle.
Lexus RX II
Wiele osób mylnie sądzi, że produkowany w latach 2003-2009 model to pierwsza generacja Lexusa RX. Wynika to z faktu, że poprzednik – typoszereg XU10 – oferowany był zaledwie przez pięć lat i rzadko kiedy trafiał do Europy. Z następcą było inaczej – poza Japonią auto produkowano również w Wielkiej Brytanii (Cambridge).
Wzorem poprzednika samochód oferowano wyłącznie w wersji pięciomiejscowej, a pod maską instalowane były wyłącznie benzynowe jednostki napędowe. W Europie spotkamy wyłącznie V6 o mocach od 204 KM – model RX300 - do 276 KM – model RX330). Wszystkie są wyjątkowo trwale i mają napęd rozrządu realizowany (prawdziwie bezobsługowym) łańcuchem!
Już w 2004 roku na rynku zadebiutowała odmiana hybrydowa – RX400h. Wyposażono ją w benzynowy motor o pojemności 3,1 l i dwa elektryczne silniki trakcyjne. Sama architektura przypomina Priusa, ale Lexus pochwalić się może dodatkowym silnikiem elektrycznym przy tylnej osi. W rezultacie mamy więc samochód z napędem 4x4, ale silnik benzynowy nie ma połączenia z tylnymi kołami. Chociaż brzmi to skomplikowanie, sprawdza się całkiem nieźle – oczywiście – głównie w mieście. W takim trybie średnie spalanie utrzymać można nawet poniżej 10 l/100 km, co jest wynikiem zdecydowanie lepszym niż w benzynowych V6 (średnio miedzy 13,5 a 16 l/100 km). Mankamentem jest jedynie mniejszy niż w benzyniakach akumulator służący do uruchamiania silnika spalinowego (akumulatory trakcyjne służą jedynie do napędu silników elektrycznych). Warto pilnować jego stanu, bo jego awaria unieruchamia pojazd.
Auto rozczaruje osoby szukające komfortu Mercedesa ML czy precyzji prowadzenia BMW X5 (ciężki przód). Lexus deklasuje jednak europejską konkurencję pod względem bezawaryjności. Chociaż najstarsze egzemplarze dawno już skończyły 15 rok ”życia”, wciąż trudno mówić o typowych przypadłościach. ”Naprawy” ograniczają się właściwie do wymian elementów eksploatacyjnych. Nie oznacza to jednak, że RX jeździ się tanio. Kompleksowy remont zawieszenia pochłonie kilka tysięcy złotych – trzeba też przygotować się na usterki wynikające z wieloletniej eksploatacji: zużyte stacyjki, wypalone odbłyśniki reflektorów ksenonowych, wyeksploatowane przekładnie kierownicze czy automatyczne skrzynie biegów.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2020-12-30
2010-11-15 | Niektóre samochody Lexus (dokładne dane poniżej), mogą nie być bezpieczne dla użytkowników. Przedsiębiorca poinformował, iż w przypadku niezastosowania w samochodzie płynu hamulcowego zawierającego związki polimerowe, które smarują elementy układu hamulcowego, istnieje możliwość, że gumowy element uszczelniający znajdujący się w tylnej części pompy hamulcowej, może być zbyt suchy i w trakcie przemieszczania się tłoka pompy może ulec zniekształceniu. Jeżeli to zjawisko wystąpi, może dojść do niewielkiego wycieku płynu hamulcowego. Awaria sygnalizowana jest automatycznie zapaleniem się kontrolki układu hamulcowego.
Problem ten na rynku polskim dotyczy 487 egzemplarzy samochodów marki Lexus model: GS300, IS250, IS220d i RX300 wyprodukowanych w Japonii w latach 2004-2005.
plik pdf |
2011-07-25 | Niektóre samochody Lexus RX400h, mogą nie być bezpieczne dla użytkowników.
W wyniku wady przetwornika napięcia (części napędu hybrydowego samochodów) może dojść zapalania się różnych kontrolek w zestawie wskaźników. W większości przypadków, po wystąpieniu opisywanej sytuacji, układ sterowania samochodem przechodzi w tryb pracy awaryjnej, co oznacza ograniczenie dostępnej mocy układu napędowego. W niektórych przypadkach przepaleniu może ulec bezpiecznik zasilania układu sterowania, co w konsekwencji doprowadzi do unieruchomienia napędu hybrydowego.
Problem ten na rynku polskim dotyczy 83 egzemplarzy samochodów marki Lexus o numerach VIN z następujących zakresów (wykaz samochodów w załączniku).
plik pdf |
2011-11-15 | W niektórych samochodach Lexus RX300 i Lexus RX400h wyposażonych w silniki 1MZ-FE lub 3MZ-FE, ilość spoiwa zastosowana w połączeniu wieńca koła pasowego z tłumikiem drgań skrętnych może być niewystarczająca. W rezultacie istnieje możliwość przestawienia się zewnętrznego pierścienia koła pasowego i utraty jego współosiowości. Może to powodować podwyższony poziom hałasu i/lub zapalanie się lampki kontrolnej ładowania. W pewnych przypadkach, pasek napędzający pompę wspomagania układu kierowniczego może się zsunąć, powodując nagły wzrost siły potrzebnej do poruszania kierownicą i zwiększenie ryzyka wypadku.
plik pdf |
2013-09-06 | Niektóre samochody marki Lexus RX400h, wyprodukowane w Japonii, w okresie od 24 września 2004 do 4 kwietnia 2006 oraz od 4 kwietnia 2006 do 2 lutego 2008, mogą nie być bezpieczne dla użytkowników.
Układy sterowania mocą (IPM) w zespole falownika, będącego częścią hybrydowego zespołu napędowego, zbudowane są z tranzystorów bipolarnych z izolowaną bramką (IGBT). Poinformowano, że w niektórych samochodach marki Lexus Lexus RX400h w związku ze zmianami charakterystyk obwodów zabudowanych równolegle do tranzystorów, w niektórych punktach lutowania tranzystorów IGBT może nastąpić przekroczenie dopuszczalnej temperatury. W rezultacie może dojść do uszkodzenia tych połączeń sygnalizowanego włączeniem się lampek ostrzegawczych na desce rozdzielczej pojazdu.
W większości przypadków układ napędowy przejdzie w tryb sterowania awaryjnego, umożliwiającego kontynuowanie jazdy na krótkim odcinku. W nielicznych przypadkach może dojść do przepalenia głównego bezpiecznika zasilania, co spowoduje wyłączenie układu napędowego podczas jazdy i zwiększenie ryzyka wypadku.
Kampanią objętych jest 230 samochodów marki Lexus RX400h. Lista numerów VIN w załączniku.
plik pdf |