Model B wypełnić miał lukę między typowo miejską klasą A a kompaktową klasą C z klasycznym, trójbryłowym nadwoziem. Auto ma niezbyt typową - przynajmniej jak na Mercedesa - budowę - napęd przenoszony jest na koła przedniej osi. Klasa B - z racji wysokich cen - nie cieszy się dużym powodzeniem na rynku wtórnym, ale na tle innych, bardziej ekskluzywnych modeli Mercedesa - może pochwalić się stosunkowo niewielką awaryjnością. Samochód zaliczany jest do klasy kompaktowej, co oznacza, że jego głównymi rywalami na rynku wtórnym są auta pokroju Volkswagena Golfa (w wersji Plus) czy Seat Altea.
Druga generacja klasy B była pierwszym autem zbudowanym w oparciu o nową platformę podłogową, na której powstają również nowa klasa A i usportowiony model CLA. Samochód wytwarzany jest w Niemczech i na Węgrzech - jego głównymi rywalami są popularne minivany segmentu C, takie jak np. Renault Scenic czy Volkswagen Touran.
W 2014 roku samochód doczekał się faceliftingu. Aparycja karoserii zmieniła się tylko nieznacznie. Wprawne oko fana marki dostrzeże nowy kształt zintegrowanego z osłoną chłodnicy zderzaka przedniego, który otrzymał większe wloty powietrza. Inne są też reflektory wyposażone w zintegrowane, wykonane w technologii LED, światła do jazdy dziennej. Najbardziej wymagający klienci, jako opcję, mogą teraz wybrać światła LED High Performance.
Po stronie nowości zapisać też można inny kształt końcówek rur wydechowych i ledowe światła tylne. We wnętrzu zauważymy też bardziej obłe kształty paneli sterowana radiem i klimatyzacją oraz "wygładzone" zegary.
Zaporowe ceny sprawiają, że popularność modelu jest bardzo niewielka. Z tego względu trudno jak narazie mówić o typowych niedomaganiach tej generacji.
Mercedes klasy B III generacji debiutował jesienią 2018 roku na salonie w Parużu.
Stylistycznie samochódprzypomina poprzednika, mamy jednak do czynienia z całkowicie nowym modelem.
Klasa B III oparta została na płycie podłogowej MFA2, tej samej, na której budowana jest klasa A. Oba modele mają ten sam rozstaw osi - 273 cm. Jest to o 3 cm więcej niż w klasie B obecnej generacji. Jednocześnie skrócono zwisy i zmniejszono nieco wysokość auta. Ma to pozytywnie wpłynąć na współczynnik oporu powietrza cW, który spadł z 0,25 do 0,24.
W zależności od wersji nowa klasa B może poruszać się na kołach w rozmiarze od 16 do 19 cali, standardem jest spojler dachowy, w opcji znajdują się światła Multibeam LED.
Wnętrze nie zaskakuje, jest podobne jak w nowej klasie A. W zależności od wersji dostępne będą dwa ekrany 7-calowe, 7-calowy i 10,25-calowy lub dwa 10,25-calowe. Niezależnie od wielkości ukryte są pod jedną taflą szkoła. Ekran na konsoli środkowej jest dotykowy.
Tylna kanapa jest dzielona w proporcji 40:20:40. Ponadto można ją przesuwać (aż o 14 cm), dzięki czemu pojemność bagażnika rośnie z nominalnych 455 do 705 litrów. Ponadto złożenie oparć daje przestrzeń bagażową o pojemności 1540 litrów.
Wśród nowoczesnych rozwiązań w Mercedesie klasy B zasługuje na uwagę tryb jazdy półautonomicznej, który działa na autostradach (potrafi samodzielnie zmieniać pasy po zainicjowaniu manewru przez kierowcę) oraz w korkach.