Mercedes - Benz CLA C118 45 S AMG 421 KM
Mercedes - Benz CLA
Mercedes CLA debiutował w styczniu 2013 roku. Jest to samochód o nadwoziu, który dzisiaj określa się mianem czterodrzwiowego coupe.
Dla niemieckiego producenta CLS był pomysłem na przyciągnięcie grona nowych klientów. Samochód oparto na płycie podłogowej klasy A, ale nadano mu znacznie bardziej atrakcyjną stylistykę oraz nadwozie typu sedan (a nieco później również kombi o nazwie Shooting Brake).
Pod tym względem model ten jest więc podobny do CLS-a, z tym że jest wyraźnie mniejszy. O ile długość nadwozia Mercedesa CLS wynosi niemal pięć metrów, to CLA - tylko 4,63 m. To o 4 cm więcej od klasy C w wersji sedan.
CLA stanowi tak naprawdę nową odmianę nadwoziową nowej klasy A - podobne jest wnętrze, taka sama architektura i płyta podłogowa. Oba pojazdy - nowa klasa A i CLA - stanowiły krok w kierunku "odmłodzenia" wizerunku marki. Oba miały przyciągać osoby młode i dynamiczne, zainteresowane sportowymi wrażeniami.
Pomysł ten Mercedes kontynuował w drugiej generacji klasy A, która debiutowała na początku 2019 roku.
Mercedes - Benz CLA C118
Mercedes CLA II generacji został zaprezentowany na... targach elektroniki użytkowej CES w Las Vegas w styczniu 2019 roku.
CLA II wyraźnie nawiązuje do poprzednika, zachowują linię nadwozia typu "czterodrzwiowego" coupe. Jednocześnie wyraźne są nawiązania do większego CLS-a - oba modele zaprojektowano zgodnie z nowym językiem stylistycznym niemieckiej marki (podobnie jak nową klasę A).
Mercedes CLA II jest sporo większy od poprzednia. Długość nadwozia wynosi niemal 469 cm (czyli o 5 cm więcej niż w I generacji), szerokość - 183 cm (wzrost również aż o 5 cm!), a wysokość praktycznie się nie zmieniła (spadła o 2 mm) i wynosi 143,9 cm.
Wyraźnie powiększono również rozstaw osi. Mierzy on teraz 273 cm, czyli 3 cm więcej niż w pierwszej generacji, a to oznacza zauważalnie większą przestrzeń dla pasażerów tylnej kanapy.
Deska rozdzielcza CLA II pochodzi z klasy A. Elementem charakterystycznym dla wszystkich nowych modeli Mercedesa (do klasy G włącznie) są dwa ekrany ukryte za jedną taflą szkła. W GLA ekran przed kierowcą ma 7 cali średnicy, a ekran na konsoli środkowej - 10,25 cala. System infotainment można obsługiwać za pomocą dotykowego ekranu, touchpada, głosowo oraz... gestami.
Elektronika wykrywa ruch ręki do ekranu i zanim go dotkniemy wyświetla dodatkowe opcje. To jednak nie wszystko - komputer wie, czy to ręka pasażera czy kierowcy (a więc automatycznie np. włączy ogrzewanie odpowiedniego fotela), potrafi również wykryć ruch do włącznika oświetlenia wewnętrznego, przez co nie trzeba go naciskać, a nawet - ruch ręki w ciemności w kierunku tylnej kanapy, co również aktywuje oświetlenie tej strefy.
Mercedes CLA II jest oczywiście wyposażony w cały szereg systemów bezpieczeństwa i asystentów kierowcy. Na szczególną uwagę zasługuje układ jazdy półautonomicznej.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2020-03-28