Mercedes - Benz GLC X254 43 AMG 421 KM
Mercedes - Benz GLC
Mercedes GLC to następca popularnego modelu GLK. Zgodnie ze zmienioną nomenklaturą niemieckiej marki jest to crossover segmentu zbudowany na bazie klasy C. Pierwszą generację samochodu zaprezentowano w połowie 2015 roku.
Mercedes GLC pierwszej generacji może się pochwalić większym aż o 180 mm rozstawem osi niż w miał GLK.
Standardowo samochód jest będzie w aktywne zawieszenie (sprężyny i sterowane elektronicznie amortyzatory). Na liście opcji pojawił się pneumatyczny układ Air Body Control. Wersje z napędem 4 Matic (220d, 250d i 250) standardowo sprzęgane są z automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów. Odmiany z napędem hybrydowym otrzymują przekładnię 7G-Tronic Plus.
II generacja Mercedesa GLC została zaprezentowana w 2022 roku. Samochód mierzy 4716 mm długości, o 60 mm więcej niż w pierwszej generacji, a jednocześnie jest o 4 mm niższy (ma 1636 mm wysokości). Rozstaw kół z przodu wzrósł o 6 mm (z 1627 mm), a z tyłu – o 23 mm (z 1640 mm). Szerokość pojazdu pozostała taka sama i wynosi 1890 mm. Rozstaw osi mierzy 2890 mm, czyli 15 mm więcej.
Mercedes GLC II jest dostępny tylko jako hybryda: plug-in lub tzw. miękka hybryda z instalacją 48 V i zintegrowanym rozruszniko-alternatorem. Gama silnikowa obejmuje 4-cylindrowe jednostki benzynowe i wysokoprężne z rodziny silników FAME (Family of Modular Engines).
W 2023 roku gama została poszerzona o GLC Coupe. Oba modele mają identyczną przednią część nadwozia, identyczne wnętrze oraz układy napędowe.
Różnica sprowadza się do inaczej zaprojektowanej tylnej części nadwozia - począwszy od słupka B linia dachu zaczyna dynamicznie opadać, dzięki czemu auto ma przypominać swoim wyglądem pojazdy coupe. Mercedes GLC Coupe ma 4,76 m długości
Mercedes - Benz GLC X254
Mercedes zaprezentował model GLC drugiej generacji. To jeden z chętniej wybieranych SUV-ów niemieckiej firmy.
Nadwozie nowego Mercedesa GLC mierzy 4716 mm długości, o 60 mm więcej niż w obecnej generacji, a jednocześnie jest o 4 mm niższe (obecnie: 1640 mm). Rozstaw kół z przodu wzrósł o 6 mm (obecnie: 1627 mm), a z tyłu – o 23 mm (obecnie: 1640 mm). Szerokość pojazdu pozostała taka sama i wynosi 1890 mm. Rozstaw osi mierzy 2890 mm, czyli 15 mm więcej.
Na dłuższym tylnym zwisie „korzysta” pojemność bagażnika, którą zwiększono do 600 l (+50 l względem poprzednika). GLC jest standardowo wyposażony w tylną pokrywę EASY-PACK, otwieraną i zamykaną za naciśnięciem przycisku na kluczyku, przełącznika w drzwiach kierowcy lub klamki w pokrywie.
Współczynnik oporu powietrza nowego GLC wynosi Cd = 0,29. To wynik o 0,02 lepszy od poprzednika (Cd = 0,31).
Zgodnie ze strategią Mercedesa standardowe wyposażenie nowego GLC zostało znacznie wzbogacone. Już standardowa linia AVANTGARDE obejmuje kluczowe elementy, takie jak duże wyświetlacze, integrację ze smartfonem, jego bezprzewodowe ładowanie oraz podgrzewane przednie fotele.
GLC wyposażony jest w 12,3-calowy (31,2 cm) ekran LCD o wysokiej rozdzielczości przed oczami kierowcy, jak i centralny wyświetlacz o przekątnej 11,9 cala (30,2 cm). Powierzchnia centralnego ekranu, podobnie jak kokpit, jest lekko pochylona w kierunku kierowcy.
Nowy Mercedes GLC jest dostępny tylko jako hybryda: plug-in lub tzw. miękka hybryda z instalacją 48 V i zintegrowanym rozruszniko-alternatorem. Gama silnikowa obejmuje 4-cylindrowe jednostki benzynowe i wysokoprężne z obecnej rodziny silników FAME (Family of Modular Engines).
Trzy z tych silników to jednostki z instalacją miękkiej hybrydy, które otrzymują wsparcie w zakresie niskich obrotów od strony zintegrowanego rozrusznikoalternatora (ISG) drugiej generacji. Trzy kolejne warianty to hybrydy plug-in, z silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW (136 KM), dysponujące ponad 100-kilometrowym zasięgiem w trybie elektrycznym.
System ISG obejmuje 48-woltową instalację elektryczną, która umożliwia takie funkcje jak „żeglowanie”, doładowanie (wsparcie w czasie przyspieszania) lub rekuperacja. Moce systemowe silników z miękką hybrydą wynoszą 204 KM (GLC 200), 258 KM (GLC 300) i 197 KM (GLC 220 d).
Mercedes GLC otrzymał również hybrydowy napęd plug-in czwartej generacji. Elektryfikacja zrobiła tu kolejny duży krok naprzód, wykorzystując identyczne jednostki bazowe. Z silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym 440 Nm oraz ponad 100-kilometrowym zasięgiem w trybie całkowicie elektrycznym (WLTP) codzienne trasy można w większości pokonywać tylko „na prądzie”.
Mercedes GLC w wersji plug-in jest dostępny z jednym z dwóch silników benzynowych oraz silnikiem Diesla. Moce systemowe wynoszą: 313 KM (GLC 300 e), 381 KM (GLC 400 e) i 335 KM (GLC 300 de).
Szczytowy moment obrotowy silnika elektrycznego – 440 Nm – jest dostępny praktycznie od samego początku. Tryb w pełni elektryczny działa do prędkości 140 km/h.
Wysokonapięciowy akumulator to autorska konstrukcja Mercedesa. Bateria ma łączną pojemność 31,2 kWh. Nawet jeśli zostanie całkowicie rozładowana, jej pełne naładowanie DC z mocą 60 kW (opcja) jest możliwe w ciągu około 30 minut. Standardowa trójfazowa ładowarka AC 11 kW (w zależności od rynku) pozwala ładować GLC ze stacji typu wallbox podłączonej do domowej instalacji.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2024-02-01