Hilux VII generacji, podobnie jak poprzednicy, na całym świecie zyskał sobie miano solidnego woła roboczego. Koncepcja pojazdu pozostała bez zmian. Oferowano różne długości (kabiny: krótka, przedłużona, podwójna) i wersje napędowe (na przód i 4x4). W Europie auto oferowane było wyłącznie z silnikami wysokoprężnymi. Wzorem poprzednika samochód pochwalić się może niezależnym przednim zawieszeniem (z tyłu most sztywny). W 2013 roku w ofercie pojawiła się ”luksusowa” odmiana Invincible, która z powodzeniem pełnić może rolę pojazdu codziennego użytku. Auto cieszy się bardzo dobrą opinią wśród użytkowników, chociaż serwisowanie w ASO generuje ogromne koszty. Mimo tego Hilux nieprzerwanie uchodzi za pojazd ponadprzeciętnie trwały i odporny na złe traktowanie, co nawet w świecie pickupów nie jest wcale takie oczywiste.
w 2015 roku Toyota zaprezentowała nową, opracowaną od podstaw, ósmą już generację modelu Hilux.
Nadwozie nabrało bardziej zdecydowanych kształtów. Inne są m.in. przednie reflektory (zintegrowane ze światłami do jazdy dziennej) i – nawiązujący do terenówek - zderzak. W najpopularniejszej, podwójnej, kabinie nadwozie ma 5,33 m długości, 1,85 m. szerokości i aż 1,82 m wysokości. Duży – wynoszący aż 3085 mm – jest też rozstaw osi.
W kabinie znalazły się m.in. nowe fotele oraz kilka urządzeń mających gwarantować zdecydowanie wyższy komfort. Należy do nich m.in. dotykowy wyświetlacz odpowiadający za sterowanie systemem multumedialnym.
Auto po raz pierwszy zamówić można w trzech odmianach różniących się zawieszeniem: Standard, Heavy Duty i Komfort. Pierwsza to kompromis pomiędzy precyzją prowadzenia a właściwościami terenowymi. Komfort przewidziano głownie z myślą o klientach z państw wysoko rozwiniętych (jazda po utwardzonych nawierzchniach). Opcja Heavy Duty to propozycja dla wymagających największej dzielności terenowej.
W konstrukcji auta zmieniło się w istocie wszystko. Nowa jest nie tylko rama, ale też silnik i skrzynie biegów. Źródłem napędu jest wysokoprężna, doładowana jednostka o pojemności 2,75 l. Silnik rozwija moc 177 KM (3400 obr./min) i – w zakresie 1600-2400 obr./min – dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 450 Nm. Nowością jest również automatyczna, sześciostopniowa skrzynia biegów.
W stosunku do poprzednika wydłużono okresy międzyprzeglądowe (co ma minimalizować koszty obsługi), auto może się też pochwalić zdecydowanie lepszą izolacją akustyczną kabiny.