chceauto.pl
x

Mini One

Oceny użytkowników3.2381/5. Głosy: 63
Ocena: 3.24/5
Głosy: 63.

Lata produkcji

Mini One R50

2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

Mini One R56

2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

Mini One F56

2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022

Mini One R50 (2001-2007)

Nowe Mini, które trafiło do sprzedaży w 2001 roku, zapoczątkowało na Starym Kontynencie modę na pojazdy w stylu retro. Pierwsza generacja przetrwała w ofercie do 2006 roku. Czy warto ją kupić i na co zwracać szczególną uwagę w czasie oględzin?

Chociaż z zewnątrz auto do złudzenia przypomina pierwotną konstrukcję British Motor Corporation z lat pięćdziesiątych, w rzeczywistości z Anglią łączy go jedynie miejsce produkcji. Montażem pojazdu zajmowała się bowiem fabryka Plant Oxfort w Cowley. W rzeczywistości za konstrukcją pojazdu stoją inżynierowie BMW. Niemiecki gigant przejął podupadającą brytyjską markę już w 1994 roku.

Jak sama nazwa wskazuje Mini nie może się pochwalić zbyt wielkim nadwoziem. Karoseria wersji hatchback (auto występowało również jako kabriolet) mierzy zaledwie 3,63 m długości. Pod względem wymiarów mamy więc do czynienia z odpowiednikiem miejskich aut segmentu B z początku lat osiemdziesiątych (o 10 cm dłuższy był produkowany od 1981! roku Volkswagen Polo II generacji).
Na szczęście, mimo niewielkich wymiarów, auto z powodzeniem pełnić może rolę całkiem przestronnego środka transportu dla dwojga dorosłych. Dzieje się tak za sprawą stosunkowo dużego rozstawu osi (2,47 m) i szerokości nadwozia - 1,69 m. Oba wymiary są niemal identyczne, jak w przypadku - aspirującego niegdyś do miana "samochodu rodzinnego" Volkswagena Golfa III. Z tego względu - przynajmniej jeśli chodzi o przednie siedzenia - w Mini całkiem wygodnie podróżować mogą osoby o wzroście nawet 1,9 m.

Nowe Mini nigdy nie miało jednak zyskiwać sobie klientów przestronnością wnętrza. Samochód adresowano do ściśle określonej grupy nabywców zwracających uwagę nie tylko na styl, ale i właściwości jezdne. Właśnie za sprawą tych ostatnich auto cieszy się tak dużym zainteresowaniem młodych osób.

Rozstawione szeroko w narożnikach nadwozia koła i sztywne nastawy zawieszenia (z przodu kolumny McPhersona, z tyłu niezależny układ wahaczy) sprawiają, że samochód daje ogromną frajdę z jazdy i ogólnie rzecz ujmując, "prowadzi się jak gokart". Te ostatnie porównanie jest nadzwyczaj trafne, bowiem zarówno pedały, jak i - wyposażony standardowo we wspomaganie - układ kierowniczy wymagają do obsługi sporo siły. To celowy zabieg inżynierów mający przywoływać wspomnienia z oryginalną konstrukcją z lat pięćdziesiątych i dawać kierowcy poczucie pełnego "połączenia" z maszyną. Informację powinny wziąć sobie do serca zwłaszcza kobiety - wbrew pozorom, parkowanie Mini na ciasnym parkingu nie zawsze jest banalnie proste...

Dużo dobrego można powiedzieć o jednostkach napędowych. Wysokoprężna - o pojemności 1,4 l - to sprawdzona i trwała konstrukcja Toyoty. Benzynowe odmiany o pojemności 1,6 to dzieło współpracującej z BMW firmy Tritec Motors. Wszystkie silniki uchodzą za trwałe, w mocniejszych, benzynowych odmianach rzadko dochodzi do uszkodzenia hydraulicznych popychaczy zaworowych. Te są zazwyczaj efektem zaniedbania ze strony właścicieli - ponieważ silniki szczelnie upakowano pod maską często pracują w bardzo wysokich temperaturach, co niekorzystnie wpływa na uszczelniacze. W efekcie pojawiają się wycieki oleju - lepiej często kontrolować jego poziom.

Radzimy też unikać automatycznych skrzyń biegów. Polecić możemy jedynie klasyczny automat japońskiej firmy Aisin, który montowany był WYŁĄCZNIE w wersji S. Słabsze odmiany wyposażone są w bezstopniową przekładnię CVT, która okazuje się nie tylko awaryjna, ale też - w większości przypadków - nienaprawialna...

Niestety, nie wszystkie elementy Mini są tak trwałe, jak jednostki napędowe. Trzeba liczyć się z wysoką ceną części zamiennych i - przede wszystkim - robocizny. Z punktu widzenia konstruktora Mini jest inżynieryjnym majstersztykiem. Niestety, z punktu widzenia mechanika, to prawdziwa drogowa apokalipsa - pojazd jest tak mały, że większość, nawet stosunkowo łatwych pracy, wymaga "demontażu połowy auta".

Jakich usterek można się spodziewać w przypadku kilkuletniego egzemplarza z przebiegiem powyżej 100 tys. km? Można być prawie pewnym, że z czasem czeka nas wymiana elektrycznej pompy wspomagania kierownicy. W aucie stosowano dwa rodzaje (jedna ze specjalnym elektrycznym wentylatorem, który - również - często się psuje) - niestety, żaden nie może pochwalić się dużą żywotnością. Usterki pompy (pozostaje jedynie wymiana) często są wynikami awarii elektryki. Po zgaszeniu silnika warto sprawdzić, czy wspomaganie - aby na pewno - się wyłączyło. W przeciwnym razie szybko podda się nie tylko pompa, ale i akumulator.

Chcąc uniknąć przygód z rudnym rozruchem, falowaniem obrotów i "dziurami w mocy" radzimy też - od razu - zdecydować się na wymianę filtra paliwa. Operacja jest czasochłonna (Mini wyposażono wyłącznie w filtr montowany wewnątrz zbiornika) więc wielu właścicieli nie decyduje się na wymianę. Ze względu na zamiany modelowe w trakcie produkcji radzimy też uzbroić się w cierpliwość - dobór odpowiedniego filtra tylko z pozoru wydaje się prosty. Lepiej jednak nie odkładać tego w czasie - zaniedbanie może spowodować usterkę pompy paliwa.

Problematyczne w zakupie okazuje się też - podlegające naturalnemu zużyciu - koło pasowe (z tłumikiem drgań skrętnych) wału korbowego. Usterka występuje w benzynowym silniku 1,6 l - przed zakupem dokładnie skontrolujmy więc stan paska wielorowkowego. Jego zużycie świadczy najczęściej o konieczności wymiany koła.

Usterek można się też spodziewać ze strony zawieszenia i układu kierowniczego. Stosunkowo często dochodzi do awarii łożysk kolumn McPhersona - stukanie i luz w przekładni kierowniczej świadczy najczęściej o konieczności wymiany jej dolnego krzyżaka.


Niestety, również lista drobnych, dokuczliwych usterek może być dość długa. Kłopoty sprawia np. elektrycznie sterowane okno dachowe - jeśli przestaje pracować lub mechanizm wyraźnie zwalnia radzimy zacząć od przesmarowania prowadnic. Absolutnym standardem są też usterki zamków drzwiowych (problem z dostaniem się do auta w niższych temperaturach). Niestety - na dłuższą metę - pomaga jedynie wymiana na nowe lub regenerowane. Częstą przypadłością Mini jest też - wymagająca wizyty u elektryka - samoczynnie otwierająca się tylna klapa (elektryczny sterowany zamek) oraz usterki sprzęgieł kompresora klimatyzacji.

Wiele, nawet bezwypadkowych, egzemplarzy ma też problemy z rdzą. Ta pojawia się głównie na tylnej klapie (przy lampkach oświetleniowych tablicy rozdzielczej i listwie ozdobnej) oraz z przodu, w dolnych przednich partiach drzwi (wynik braku lub oberwania chlapaczy). Na pozostałych elementach karoserii - jeśli auto nie miało przygód blacharskich - nie powinniśmy znaleźć żadnych śladów korozji.

Mini One R56 (2007-2014)

W 2006 roku pojawiła się druga generacja Mini. Samochód na pierwszy rzut oka jest podobny do poprzednika, faktycznie cechuje się jednak dużo większym nadwoziem. Niedługo potem ofertę poszerzyło kombi o nazwie Clubman, a od 2009 roku jest sprzedawano Cabrio.

Nowe Mini było krytykowane przez purystów za zerwanie za tradycją utworzoną przez pierwszy angielski model o tej nazwie. Ta generacja Mini jest o 60 cm dłuższa i 30 cm szersza oraz waży niemal 2 razy tyle co oryginał. Jednocześnie oferuje mniej miejsca z tyłu i mniejszy bagażnik… Jednak obecnie Mini nie pełni funkcji użytkowych, a jest raczej demonstracją gustu jego właściciela.

Mini rzadko pełni funkcję jedynego samochodu w rodzinie, dlatego przebiegi tych samochodów są zwykle poniżej średniej. Warto jednak pamiętać, że auta te prowokują do szybkiej jazdy - dzięki świetnym właściwościom jezdnym. Jednak sztywno zestrojonemu zawieszenie ulega szybkiemu zużyciu na polskich drogach. Ponadto zdarzają się usterki układu elektrycznego, konieczne będzie sprawdzenie ew. wypadkowości.

Mini One F56 (2014-2022)

Trzecia generacja Mini One zadebiutowała w 2014 roku. Z zewnątrz samochód nie różni się zbyt wiele od swojego poprzednika – oba nawiązywać wszak muszą do pierwszej generacji kultowego auta. W oczy rzuca się jednak nowa, sześciokątna osłona chłodnicy i reflektory zespolone ze światłami do jazdy dziennej (opcjonalnie wykonane w technologii LED).

Długość nadwozia – w stosunku do poprzednika w wersji Cooper - zwiększyła się o 98 mm, szerokość o 44 mm a wysokość o 7 mm. O 28 mm powiększył się też rozstaw osi.

Prawdziwa rewolucja dotyczy przestrzeni bagażowej. Kufer powiększył się aż o 51 litrów i ma teraz całkowitą pojemność 211 l. Oparcie tylnej kanapy dzielone jest w stosunku 60:40 – opcjonalnie auto wyposażyć można w podwójna podłogę bagażnika i pakiet przesuwnych przegród przestrzeni bagażowej.

Wraz z debiutem nowej generacji pojawiła się też nowa rodzina silników korzystających z technologii TwinPower Turbo. Podstawowa, benzynowa jednostka napędowa ma zaledwie trzy cylindry i pojemność 1499 centymetrów sześciennych. Silnik rozwija moc 136 KM (między 4 500 a 6 000 obr./min) i maksymalny moment obrotowy 220 Nm dostępny w zakresie od 1250 do 4000 obr./min. Samochód w takiej wersji przyspiesza do 100 km/h w 7,9 sekund i rozpędza się do prędkości maksymalnej 210 km/h.

Trzy cylindry ma również nowy silnik Diesla o pojemności 1496 centymetrów sześciennych. Jednostka generuje 116 KM i 270 Nm. Auto z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 9,2 sekundy i osiąga prędkość 205 km/h.

Topowa odmiana - Mini Cooper S - napędzana jest czterocylindrowym silnikiem o pojemności dwóch litrów. Jednostka może się pochwalić mocą 192 KM i maksymalnym momentem obrotowym 280 Nm. Tak wyposażone auto przyspiesza do 100 km/h w 6,8 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 235 km/h.

W 2018 roku Mini zostało poddane modernizacji, co związane było z wprowadzeniem nowej normy emisji spalin Euro 6d Temp. Najpierw, w marcu, zmianom poddano wersje wysokoprężne - wszystkie modele i wersje wyposażono są w filtr cząstek stałych oraz urządzenia, których celem jest redukcja poziomu tlenków azotu, czyli katalizator NOx i SCR (który korzysta z czynnika AdBlue).

Natomiast w lipcu zmiany dotknęły samochody benzynowe. wszystkie modele Mini (One, Convertible, Clubman i Coutryman) otrzymały filtr cząstek stałych.

Nowością jest tryb żeglowania (czyli jazda "na luzie" z możliwością zapięcia napędu natychmiast po dotknięciu gazu lub hamulca) oraz system automatycznych świateł drogowych, który stał się standardowym wyposażeniem. Potrafi on wykryć inny pojazd i automatycznie przełączyć światła drogowe na mijania, dzięki czemu maleje ryzyko oślepienia innych uczestników ruchu drogowego.

Przy okazji pojawiła się nowa najwyższa wersja pokładowego systemu infotainment o nazwie Connected Navitagion Plus. Jego sercem jest ekran dotykowy o przekątnej 8,8 cala. System posiada m.in. nawigację z informacjami o korkach i utrudnieniach oraz umożliwia pełną integrację ze smartfonami, posiadając m.in. interfejsy Android Auto i Apple Car Play.

Przykładowe samochody

Mini One

Mini One R56 1.4 95 KM

2009, hatchback 3dr
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 19 000,00 zł
DostępnośćOferta jest szeroka, jest w czym wybierać
Mini One

Mini One R50 1.6 90 KM

2001, hatchback 3dr
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 9 000,00 zł
DostępnośćOferta jest szeroka, jest w czym wybieraćOceny2.94/5. Głosy: 16
Mini One

Mini One F56 1.2 102 KM

2014, hatchback 3dr
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 36 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszenia
zdjęcia wkrótce

Mini One F55 1.2 102 KM

2014, hatchback 5dr
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 38 000,00 zł
DostępnośćSporadycznie pojawiają się pojedyncze oferty

Zobacz także

Mini po liftingu. 7 lat od premiery

Mini po liftingu. 7 lat od premiery 2021-01-27

Mini trzeciej (ze współczesnych) generacji doczekało się kuracji odmładzającej.Największe zmiany dotyczą świateł. Przednie w całości wykonane są wreszcie w technologii LED. Tylne – w standardzie – zyskały teraz charakterystyczny motyw...
Mini John Cooper Works wróci do sprzedaży

Mini John Cooper Works wróci do sprzedaży 2018-12-27

Trwało to dość długo, ale Mini udało się wreszcie dostosować swój najmocniejszy model, czyli John Cooper Works do obowiązującej obecnie normy emisji spalin Euro 6d-Temp.Przypomnijmy, że norma emisji Euro 6d-Temp weszła w życie 1 września 2018...
Mini po modernizacji

Mini po modernizacji 2018-07-04

Nowa norma emisji spalin Euro 6d Temp wymaga na producentach zmian w oferowanych przez siebie samochodach. O szczegółach poinformowało właśnie Mini.Od lipca wszystkie modele Mini (One, Convertible, Clubman i Coutryman) z silnikami benzynowymi posiadają...
Oficjalnie: Mini One 5d

Oficjalnie: Mini One 5d 2015-01-20

Mini rozszerza swoją ofertę skierowaną do nowych klientów. Już w marcu w salonach brytyjskiej marki pojawi się nowy, otwierający ofertę model - Mini One w wersji z pięciodrzwiowym nadwoziem. Samochód rejestrowany jest na pięć osób. By zapewnić...
Mini Cooper SD i Mini One First

Mini Cooper SD i Mini One First 2014-06-15

Mini od lipca poszerza ofertę jednostek napędowych stosowanych w bazowym modelu trzydrzwiowym (czyli w Mini One i Mini Cooper).Pojawią się dwa nowe silniki, zupełnie od siebie różne i umieszczone na na przeciwległych skrajach oferty. Pierwszy z nich...
Pięciodrzwiowe Mini. Takiego nie było!

Pięciodrzwiowe Mini. Takiego nie było! 2014-06-05

BMW dość poważnie modyfikuje gamę pojazdów marki Mini. Liczba modeli zostanie ograniczona, z oferty mają zniknąć pojazdy, które nie sprzedają się najlepiej. W zamian pojawią się nowości... Jedna z nich to Mini Cooper w wersji pięciodrzwiowej....
Używane: Mini

Używane: Mini 2014-04-28

Nowe Mini, które trafiło do sprzedaży w 2001 roku, zapoczątkowało na Starym Kontynencie modę na pojazdy w stylu retro. Pierwsza generacja przetrwała w ofercie do 2006 roku. Czy warto ją kupić i na co zwracać szczególną uwagę w czasie...
Oto pierwsze oficjalne zdjęcie nowego Mini!

Oto pierwsze oficjalne zdjęcie nowego Mini! 2013-07-04

We wrześniu na salonie w Paryżu zadebiutuje Mini III generacji. Producent postanowił już podgrzać atmosferę przed tym wydarzeniem. Mini opublikowało pierwsze zdjęcie nowego pojazdu. Auto jest jeszcze pokryte kamuflażem, a żartobliwy komentarz...
Mini popularne jak nigdy

Mini popularne jak nigdy 2013-01-25

W zeszłym roku na całym świecie sprzedano 301 526 samochodów marki Mini. To najlepszy wynik w historii marki. Czemu zawdzięcza ona swój sukces?Gdy w 2000 roku zakończono produkcję klasycznego angielskiego Mini pesymiści przewidywali, że marka...
Najszybsze Mini. Trudno je zdobyć...

Najszybsze Mini. Trudno je zdobyć... 2012-09-07

Mamy dobrą wiadomość dla miłośników angielskiej motoryzacji. Już wkrótce w salonach Mini pojawi się najszybszy drogowy pojazd w historii marki – Mini John Cooper Works GP.Chociaż auto otrzymało homologację drogową, samochód zaprojektowano tak,...
Mini Countryman JCW. Pierwsze z 4x4!

Mini Countryman JCW. Pierwsze z 4x4! 2012-03-02

Na salonie w Genewie rodzina modeli Mini powiększy się o nowego członka. Tym razem ofertę należącej do BMW brytyjskiej marki uzupełni kolejny pojazd sygnowany logiem John Cooper Works – nowe Mini Clubman JCW. To pierwsze w historii Mini ze znaczkiem...
Najdroższy "maluch" na rynku. Warto?

Najdroższy "maluch" na rynku. Warto? 2011-08-31

Fani brytyjskich samochodów mają powody do zadowolenia.Należąca do koncernu BMW angielska fabryka w Oxfordzie wyprodukowała właśnie dwumilionowy egzemplarz nowego MINI. Jubileuszowym pojazdem – srebrnym kabrioletem – zjechał z taśmy montażowej...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS