Czwarta generacja Forda Mustanga zadebiutowała w pod koniec 1993 roku. Pierwsze egzemplarze pojawiły się na rynku z początkiem 1994 roku. Po – niezbyt udanym – romansie z kantami, styliści po raz kolejny postawili na krągłości. Ku uciesze fanów auta na maskę powrócił legendarny symbol galopującego rumaka, a w okolicach tylnych nadkoli pojawiły się charakterystyczne dla pierwszego wcielenia wloty powietrza. Podstawowy – niezbyt popularny – model napędzany był silnikiem V6 o pojemności 3,5 l i mocy 150 KM. Większość egzemplarzy sprzedawanych była jednak z silnikami V8 o pojemnościach od 4,6 l do 5,0 l i mocach między 225 KM a 305 KM (wersja Cobra). W 1999 roku – w 35. rocznicę debiutu pierwszego Mustanga – autu zafundowano solidny lifting. Samochód otrzymał nieco ostrzejsze kształty karoserii, podstawowe proporcje pozostały jednak niezmienione. Wszystkie egzemplarze mają napęd na tylne koła. Moc przenoszona jest przez pięcio- lub sześcio- stopniową ręczną skrzynię biegów bądź 4-biegowy automat. Wraz z liftingiem pojawiła się nowa, topowa odmiana Cobra Supercharged – z silnikiem 4,6 l V8 o mocy 390 KM. Auto produkowane było do 2004 roku.
Model, który na powrót uczynił z Mustanga obiekt pożądania fanów motoryzacji, otrzymał oznaczanie S-197. Samochód zadebiutował w 2004 roku i oferowany był w USA do września 2014 roku. W 2009 roku samochód poddany został delikatnemu restylingowi. Zmieniły się m.in. kształty pasa przedniego, we wnętrzu pojawiły się materiały wykończeniowe o zdecydowanie wyższej jakości. Chociaż auto zachwyca linią karoserii, podstawowe odmiany – pod względem konstrukcyjnym – niewiele różnią się od aut z lat siedemdziesiątych. Z tyłu znajdziemy np. sztywny most – rozwiązanie, jakie stosowane było m.in. w „Dużym Fiacie" i Polonezie! Z tego względu prowadzenie auta pozbawione jest precyzji europejskich konstrukcji – stosunkowo „tępe” są również układ hamulcowy i kierowniczy. Ford wyprodukował przeszło milion egzemplarzy tego modelu.
Samochód po raz pierwszy w historii nie korzysta z rozwiązań technicznych opracowanych z myślą o innych modelach. Płyta podłogowa i silniki od początku projektowane były specjalnie z myślą o Mustangu. W przeciwieństwie do poprzedników auto trafiło też do oficjalnej sieci dealerskiej Forda na Starym Kontynencie.
Specjalnie z myślą o europejskich klientach zaprojektowano stosunkowo niewielki - jak na Mustanga - czterocylindrowy silnik 2,3 l EcoBoost. Wyposażony w turbodoładowanie i wtrysk bezpośredni motor rozwija moc 309 KM i może się pochwalić maksymalnym momentem obrotowym aż 407 Nm! Początkowo w ofercie znalazł się też zmodernizowany 3,7 l V6 o mocy przeszło 300 KM oraz topowy silnik V8 o pojemności 5,0 l. Jednostka to zmodernizowana konstrukcja znana z poprzedniej generacji Mustanga. Silnik otrzymał ulepszony układ rozrządu i głowice. Silnik może się pochwalić maksymalną mocą 420 KM i momentem obrotowym 529 Nm.
Napęd, klasycznie, przenoszony jest na tylną oś. Klienci mają do wyboru ręczną i automatyczną skrzynię biegów. Ta ostatnia, standardowo, wyposażona jest w łopatki pozwalające sterować zmianą przełożeń bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Nabywców ucieszą też zmiany w zawieszeniu. Na tylnej osi pojawił się nowy, niezależny układ, który nie tylko zdecydowanie poprawia właściwości jezdne, ale też pozwala na zastosowanie zdecydowanie większych tarcz hamulcowych.