Defender to pojazd stworzony do ciężkiej pracy. Samochodu od lat używa m.in brytyjska armia, upodobały go sobie również służby leśne czy straż graniczna. Defendera zaprojektowano bez kompromisów. Wykonane w większości z aluminium nadwozie osadzono na solidnej, stalowej ramie nośnej. Na przestrzeni lat powstało wiele odmian różniących się rozstawem osi, typem zabudowy czy zastosowaną jednostką napędową. Wszystkie charakteryzują się jednak dużą dzielnością terenową i łatwością obsługi (ta ostatnia nie oznacza jednak, że samochód jest tani w utrzymaniu). Auto raczej nie może być traktowane, jako pojazd do codziennego użytku. Zdecydowanie bliżej mu do kołowego transportera piechoty niż klasycznego auta osobowego...
W 2007 roku Defender przeszedł kilka zmian które, w większości, podyktowane były koniecznością dostosowania archaicznej konstrukcji do nowych norm emisji spalin. Wysokoprężna jednostka 2,5 TD5 konstrukcji Rovera zastąpiona została przez, przyjaźniejszy dla środowiska, silnik Forda o pojemności 2,4 l. By nadać auto nieco bardziej cywilizowany charakter na desce rozdzielczej pojawiło się też kilka detali zaczerpniętych z modelu Discovery. Można jednak powiedzieć, że zmiany były jedynie kosmetyczne i nie wpłynęły na surowy charakter pojazdu.
Land Rover IV generacji zadebiutował na salonie we Frankfurcie jesienią 2019 roku, a w salonach pojawił się wiosną 2020 roku.
Bazą dla stworzenia pojazdu była lekka, w pełni aluminiowa konstrukcja przestrzenna nowej platformy D7x. Dzięki temu nadwozie nowego Defendera jest najsztywniejsze w historii Land Rovera, charakteryzując się odpornością na skręcanie 30 kNm/stopień. To trzykrotnie więcej niż w tradycyjnych konstrukcji opartych na ramie.
Nowa rodzina Defendera od samego początku obejmowała wersje nadwoziowe 90 i 110, zachowała charakterystyczną sylwetkę, otwierane do boku tylne drzwi oraz umieszczone centralnie z przodu dodatkowe siedzenie.
Podniesienie nadwozia o 20 mm w porównaniu z obecną gamą dużych SUV-ów Land Rovera i przeniesienie elementów takich jak akumulator i układy chłodzenia umożliwiło inżynierom Land Rovera maksymalne skrócenie zwisów nadwozia, co gwarantuje uzyskanie imponujących kątów natarcia i zejścia o wartości odpowiednio 38 i 40 stopni.
Przy rozstawie osi 3022 mm (o 99 mm większy niż w modelu Discovery) wersja 110 ma kąt rampowy 28 stopni (31 w przypadku wersji 90), zapewniając znakomitą geometrię do jazdy w terenie. Skorupowa konstrukcja nadwozia opracowana na potrzeby nowego Defendera jest najsztywniejszą aluminiową strukturą nadwozia w historii Land Rovera i potrafi wytrzymać chwilowe obciążenie o wartości 6,5 tony w punktach mocowania liny.
Maksymalne statyczne obciążenie dachu wynosi 300 kg, a maksymalny uciąg pojazdu to 3720 kg.
Tylna przestrzeń załadunkowa zapewnia typową dla Defendera praktyczność, która w przypadku wersji 110 przekłada się na 1075 litrów przy wykorzystaniu całej wysokości. Złożenie siedzeń drugiego rzędu pozwala uzyskać solidną maksymalną pojemność bagażnika wynoszącą 2380 litrów, a dzięki maksymalnej ładowności sięgającej 900 kg (Defender 110 P400).
Zawieszenie pneumatyczne pomaga odmienić prowadzenie pojazdu na asfalcie i poprawia jego zdolności terenowe, zapewniając zwiększenie prześwitu o 75 mm. Dodatkowo zawieszenie można podnieśc o 70 mm oznacza, że zawieszenie pneumatyczne potrafi w razie potrzeby unieść nadwozie aż o 145 mm, zaś system „Elegant Arrival” automatycznie obniża nadwozie o 50 mm, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie z kabiny.
Samochód może poruszać się na kołach w rozmiarach: 18, 19, 20 i 22 cali.