Pierwsza generacja Mini Countryman’a opracowana pod skrzydłami BMW zadebiutowała w 2010 roku. Model przetrwał w ofercie do 2016 roku i wytwarzany był aż w pięciu różnych fabrykach BMW na całym świecie. Modele budowane z myślą o europejskim rynku powstawały w zakładach Magna Steyer w Grazu. Topowa wersja – Mini Countryman JCW (Joh Cooper Works) uzupełniła cenniki producenta w 2012 roku. Samochód miał benzynowy, turbodoładowany silnik 1,6 l o mocy 218 KM i 300 Nm (211 KM i 260 Nm w wersji na USA).
Mimo praktyczniejszego niż w klasycznym Mini nadwozia samochód trudno traktować, jako jedyny środek transportu. Zawieszenie zapewnia świetne prowadzenie, ale zaledwie minimum komfortu. Nie wszystkim przypadnie też do gustu ciasne wnętrze i tandetne wykończenie (np. uchwyty na napoje, trzaski w kabinie). Z czasem pojawiają się też niedomagania ze strony elektryki czy – szybko zużywającego się – układu hamulcowego. Na całe szczęście – w przeciwieństwie do pierwszej serii „nowożytnego” Mini - Countryman nie ma z reguły problemów z korozją.
W sześć lat od debiutu pierwszej - nowożytnej – generacji, w listopadzie 2016 roku, Brytyjczycy zaprezentowali nowe wcielenie Countrymana. Auto jest aż o 20 cm dłuższe i 3 cm szersza niż dotychczas. O 7 cm zwiększył się też rozstaw osi. Kształty nadwozia w znacznym stopniu nawiązują do poprzednika. Zgodnie z tradycją zadbano o liczne chromowane dodatki czy możliwość dwubarwnego lakierowana nadwozia. W kabinie wygospodarowano pięć pełnowymiarowych miejsc. Pasażerowie tylnej kanapy mogą ją przesuwać wzdłużnie w zakresie 13 cm i regulować pochylenie oparć. W bagażniku zmieści się do 450 l bagażu. Po złożeniu oparć tylnej kanapy (40:20:40) zyskujemy przestrzeń zdolną pomieścić do 1309 l. Na desce rozdzielczej panują owale. Charakterystyczną cechą jest pierścień okalający wyświetlacz (dotykowy) systemu inforozrywki. W zależności od wersji ten ostatni może mieć przekątną 6,5 lub 8,0 cala. Lista opcji obejmuje m.in. wyświetlacz HUD czy system audio sygnowany przez Harman Kardon. Najsłabszy, benzynowy, trzycylindrowy silnik 1,5 l rozwija 136 KM i 220 Nm. Najmocniejsza (za wyjątkiem JCW) wersja – Mini Countryman S – napędzana jest czterocylindrową dwulitrówką o mocy 194 KM i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm. Jeśli wyposażymy ją w napęd 4x4 ALL4 i ośmiostopniową skrzynię Steptronic sprint do 100 km/h zajmie autu 7,2 s. To o 0,9 s szybciej niż w poprzedniej generacji Mini Countryman. Do wyboru są też dwie jednostki wysokoprężne o pojemności 2,0 l . Słabsza (150 KM i 330 Nm) i mocniejsza (190 KM i 400 Nm). W cennikach pojawił się również MINI Cooper S E Countryman ALL4 – hybryda w wersji plug-in. Głównym źródłem napędu jest trzycylindrowy, benzynowy 1,5 l (136 KM) sprzęgnięty z sześciostopniową skrzynią Steptronic przenoszącą moc na koła przedniej osi. Przy tylnej pracuje elektryczny silnik rozwijający 88 KM.